Nordicwalkingforum.nl Forum Index
Nordicwalkingforum.nl
Het forum voor en door Nordic Walkers (i.s.m. nordicwalking.startpagina.nl)
 
 FAQFAQ   ZoekenZoeken   GebruikerslijstGebruikerslijst   GebruikersgroepenGebruikersgroepen   RegistreerRegistreer 
 ProfielProfiel   Log in om je privé berichten te bekijkenLog in om je privé berichten te bekijken   InloggenInloggen 
 Naar de fotoalbumsNaar de fotoalbums   KalenderKalender Voeg deze site toe aan favorietenVoeg deze site toe aan favorieten

last van nek en schouders...
Ga naar Pagina Vorige  1, 2
 
Plaats nieuw bericht   Plaats Reactie    Nordicwalkingforum.nl Forum Index -> Nordic Walking techniek

Handige links:

Markeer 'alles gelezen'
Uitleg 'rankings'
Boeken en DVD's
NWforum.nl T-shirts
Nordic Walking Foto's
Nordic Walking Kalender
NW.startpagina.nl
NW-int.startpagina.nl
rss (forum)


Komende events in de kalender:

Laatste toegevoegde foto's aan de foto-albums:
IJSSELBRUG ZWOLLE, ...
IJSSELBRUG ZWOLLE, ...
Geplaatst door: Ronald Hekkert
12-05-2018
Oudemolen  10 km ...
Oudemolen 10 km ...
Geplaatst door: quib
03-10-2016
Nordic Walking ...
Nordic Walking ...
Geplaatst door: Ronald Hekkert
05-06-2016
Auteur Bericht
alicia
Gast





BerichtGeplaatst: Zo Dec 30, 2007 18:26    Onderwerp: Reageer met quote

Ok, bedankt, daar kan ik al zeker mee starten!
Naar boven
Zeeuwse Nordic Walking C.
Nordic Walking Instructeur
Nordic Walking Instructeur


Geregistreerd op: 6-4-2006
Berichten: 490
Woonplaats: Goes

BerichtGeplaatst: Ma Dec 31, 2007 15:17    Onderwerp: Reageer met quote

ook een goed boek is;


die besten fitness-ubungen fur Nordic walker

geschreven door harald Fichter en Michael Fuchs
isbn 978-3-437-48430-8

Een boek vol met w-up en coordinatie oef.,kracht,lenigheid en cooling down oef.
De zin en onzin van dit alles.
Lopen is tenslotte de beste w-up.

Bij ons lopen ze wel eens zonder de poles,als er teveel kracht wordt gezet op de poles.
De armen gaan dan vanzelf weer ontspannen zwaaien.
Maar ook is de lengte zeer belangrijk.
ook de techniek; ALFA of VDNOWAS
Bij de een, zwaai in een kwart cirkel van voor naar achter, de ander
blijft op een hoogte,waarbij de schouders ontlast worden.

Vergelijk,als je trekt ( v.b een touw)dan buig je je arm vanzelf en de kracht komt van de biceps en triceps en niet van de schouder.

Allemaal tips, ik las het toevallig en misschien heb je er wat aan.
fijne jaarwisseling en een gezond 2008

Louise
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur mail
alicia
Gast





BerichtGeplaatst: Di Jan 01, 2008 10:54    Onderwerp: Reageer met quote

Sorry, dit snap ik niet helemaal:

"Bij de een, zwaai in een kwart cirkel van voor naar achter, de ander
blijft op een hoogte,waarbij de schouders ontlast worden.

Vergelijk,als je trekt ( v.b een touw)dan buig je je arm vanzelf en de kracht komt van de biceps en triceps en niet van de schouder. "

Ik dacht dat de arm net gestrekt moest zijn, en blijven?
Of begrijp ik het niet goed?
Naar boven
carla65
Beginnend Nordic Walker
Beginnend Nordic Walker


Geregistreerd op: 12-12-2007
Berichten: 127
Woonplaats: Bergen nh

BerichtGeplaatst: Di Jan 01, 2008 11:27    Onderwerp: Reageer met quote

Very Happy Dat was een goeie link Jolijt Very Happy
Meestal doen we niet zo uitgebreide oefeningen, maar het voelt wel beter en deze zijn duidelijk Very Happy

Very Happy goed voornemen 2008; eerst een warming up Very Happy

groetjes carla
_________________
Groetjes Carla

explore on foot!
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
Zeeuwse Nordic Walking C.
Nordic Walking Instructeur
Nordic Walking Instructeur


Geregistreerd op: 6-4-2006
Berichten: 490
Woonplaats: Goes

BerichtGeplaatst: Di Jan 01, 2008 11:32    Onderwerp: Reageer met quote

Het zijn twee verschillende technieken.

Bij de een is de arm ontspannen gestrekt en bij de ander blijft de hand op heup hoogte en dan gestrekt naar achter,de rotatie van de bovenrug is minder als bij de lange arm.

De pole blijft bij de tweede techniek ook iets langer aan de grond.
Beide technieken hanteer ik, wij hebben in Goes een speciale aangepast groep van NW-ers, en deze mensen hanteren beide technieken vanwege hun
......reuma,artrose enz.

Het voordeel is dat ik instructrice Nw-er ben ,maar ook sport/yoga en adem en ontspanningstherapeute. en daardoor twee speciale groepen heb in Goes en Heinkenszand waarbij, de standaard NW techniek voor een heel hoop mensen niet haalbaar is en door ervaring,zoeken,leren,kijken,vergelijken, voor hun een acceptabele manier heb gevonden,waarbij NW makkelijker,blessuurloos gaat worden.

Vandaar de vergelijking,trek eens aan een touw,wat doe je met je arm.
Doe je dat met een gestrekte arm of buig je hem.
In een reflex buig je hem, omdat je dan meer kracht heb vanwege de biceps en triceps ( bovenarmspieren voor en achter)
Dus als je de schouder niet wilt overbelasten,gebruik je je bovenarmen.
Maar.............................er kunnen zoveel andere dingen zijn waardoor iemand ergens last van heeft.

Dit is een van de dingen die ik probeer als iemand ergens last van heeft, blijven er klachten dan kijk je weer verder en probeer je weer wat anders uit.

Voorbeeld; man met hersenbloeding
kan alleen met een stok lopen of leunend op zijn vrouw.
Vrouw krijgt last van haar schouders vanwege het ondersteunen van haar man.
Loopt nu met bergpole`s ( met lussen), een techniek die niet eens lijkt op ALFA of VDNOWAS, maar loopt,ondersteund,en is weer vrij, zijn vrouw,haar schouders zijn weer genezen.
Is hij een Nordic walker.............zeker te weten .
Terwijl op de revalidatie iedereen zei; dat kan je niet.
Leuk he ,om dan dwars daartegen in te gaan.

Dus, een lange arm is geen must.

Fijne jaarwisseling gehad?

Louise
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur mail
alicia
Gast





BerichtGeplaatst: Za Jan 05, 2008 15:12    Onderwerp: Reageer met quote

Ondertussen is mijn dvd aangekomen, en ik heb er toch een paar dingen uit opgestoken:
- ze raadden aan van de stok niet te lang te maken als je last hebt van nek en schouders, wat overeenkomt met een suggestie die ik hier ook al was tegengekomen
- ik zie ze daar ook lopen met een arm die lichtjes gebogen is, dus ik ga in ieder geval minder krampachtig die 'lange arm' proberen te houden
- en natuurlijk veel warm-up oefeningen en stretch oefeningen voor achteraf

Ondertussen heb ik me ook ingeschreven in een 'opfrisles'.

Bedankt voor de tips, allemaal.
Naar boven
Sofie
Fanatiek Nordic Walker
Fanatiek Nordic Walker


Geregistreerd op: 19-2-2007
Berichten: 888
Woonplaats: Zuid Holland

BerichtGeplaatst: Za Jan 05, 2008 19:19    Onderwerp: Reageer met quote

ik had gister last van mijn nek en dacht oh jee ik moet morgen lopen. Toen ik aan de tocht begon had ik er nog last van en nu heb ik nergens last van.
_________________
Elk seizoen heeft zijn charmes!
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
Ronald Hekkert
Nordic Walking Instructeur
Nordic Walking Instructeur


Geregistreerd op: 9-12-2004
Berichten: 200

BerichtGeplaatst: Za Jan 05, 2008 22:19    Onderwerp: Reageer met quote

Lopen lost veel op...
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
Sofie
Fanatiek Nordic Walker
Fanatiek Nordic Walker


Geregistreerd op: 19-2-2007
Berichten: 888
Woonplaats: Zuid Holland

BerichtGeplaatst: Zo Jan 06, 2008 11:01    Onderwerp: Reageer met quote

Ronald Hekkert schreef:
Lopen lost veel op...


Very Happy
_________________
Elk seizoen heeft zijn charmes!
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats Reactie    Nordicwalkingforum.nl Forum Index -> Nordic Walking techniek Tijden zijn in GMT + 1 uur
Ga naar Pagina Vorige  1, 2
Pagina 2 van 2

 


Weer voor Nordic Walking?





Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group

Beheer en hosting: Koome webservices