Nordicwalkingforum.nl Forum Index
Nordicwalkingforum.nl
Het forum voor en door Nordic Walkers (i.s.m. nordicwalking.startpagina.nl)

FAQFAQ   ZoekenZoeken   GebruikerslijstGebruikerslijst   GebruikersgroepenGebruikersgroepen   RegistreerRegistreer 
 ProfielProfiel   Log in om je privé berichten te bekijkenLog in om je privé berichten te bekijken   InloggenInloggen 
 Naar de fotoalbumsNaar de fotoalbums   KalenderKalender Voeg deze site toe aan favorietenVoeg deze site toe aan favorieten

Uitglijden op nat asfalt.

Plaats nieuw bericht   Plaats Reactie    Nordicwalkingforum.nl Forum Index -> Nordic Walking techniek

Handige links:

Markeer 'alles gelezen'
Uitleg 'rankings'
Boeken en DVD's
NWforum.nl T-shirts
Nordic Walking Foto's
Nordic Walking Kalender
NW.startpagina.nl
NW-int.startpagina.nl
rss (forum)

Komende events in de kalender:

Laatste toegevoegde foto's aan de foto-albums:
IJSSELBRUG ZWOLLE, ...
IJSSELBRUG ZWOLLE, ...
Geplaatst door: Ronald Hekkert
12-05-2018
Oudemolen  10 km ...
Oudemolen 10 km ...
Geplaatst door: quib
03-10-2016
Nordic Walking ...
Nordic Walking ...
Geplaatst door: Ronald Hekkert
05-06-2016
Auteur Bericht
Miss P.
Aankomend Nordic Walker
Aankomend Nordic Walker

BerichtGeplaatst: Do Jul 10, 2008 0:22    Onderwerp: Uitglijden op nat asfalt. Reageer met quote

Hoi hoi,

Gut wàt een zomer. Al die regen vergalt mijn Nordic plezier omdat ik uit glij op nat asfalt met mijn stokken.
Ben al naar div. winkels geweest (Amsterdam) voor advies maar heb nog niemand kunnen vinden die er iets vanaf weet, very frusty!!!
Volgens mij ligt het aan de doppen van mijn Leki stokken, iemand een tip?

Thanks!
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
Caro
Bedreven Nordic Walker
Bedreven Nordic Walker

BerichtGeplaatst: Do Jul 10, 2008 8:45    Onderwerp: Reageer met quote

Nat asfalt maakt inderdaad dat je doppen gaan glijden. Je kunt proberen of he beter gaat als je je stokinzet iets meer naar voren maakt. Je kunt dan meer druk geven. Je hebt dan ook iets minder vooruitstuwing, maar het glijden wordt dan ook minder. En gewoon wachten op beter weer Very Happy *of de bossen opzoeken, dan glij je heleaal niet Wink *
DickyDick
Fanatiek Nordic Walker
Fanatiek Nordic Walker

BerichtGeplaatst: Di Jul 15, 2008 8:59    Onderwerp: Re: Uitglijden op nat asfalt. Reageer met quote

Miss P. schreef:
Hoi hoi,

Gut wàt een zomer. Al die regen vergalt mijn Nordic plezier omdat ik uit glij op nat asfalt met mijn stokken.
Ben al naar div. winkels geweest (Amsterdam) voor advies maar heb nog niemand kunnen vinden die er iets vanaf weet, very frusty!!!
Volgens mij ligt het aan de doppen van mijn Leki stokken, iemand een tip?

Thanks!

Miss P

Je hoeft niet uit te glijden met nat weer.
Als je de techniek van het NW goed toe past, glij je niet weg met de poles.
Het zelfde is het als je moe wordt, dan verslapt de technik en gaat het NW steeds lastiger, tot je door krijg dat het eigenlijk aan de techniek van het lopen is dat het niet zo lekker gaat.

Dus ik kan je alleen maar adviseren, pas je geleerde techniek goed toe en je glij een heel stuk minder, met je poles.

Succes
Sabinabrammer
Nordic Walking Instructeur
Nordic Walking Instructeur

BerichtGeplaatst: Di Jun 02, 2009 10:30    Onderwerp: glijden op natte wegen Reageer met quote

Hallo,

gladde en natte wegen zijn inderdaad lastig. Het uitglijden zit 'm vaak in 3 factoren;

1. je zet de pole met een te kleine hoek weg naar achteren. Oplossing: de arminzet iets minder naar voren, en de pole iets rechter neerzetten. het kan zijn dat je dan een lichte buiging in de elleboog krijgt. dat is niet erg, mits je je armzwaar naar achteren goed afmaakt. Dit noemen we ook wel de techniek op sportniveau 2. je kunt deze vorm goed oefenen met de 1-2-pas.

2. je zet niet voldoende druk in de strep. Oplossing: wanneer je de pole neerzet en een pas wilt zetten, moet je ongeveer bij jouw heup de afzet maken door druk te leveren in de strep. Dit doe je met een open hand, de muis van de hand naar beneden drukken en de vingers als een soort pistooltje naar voren wijzen (overdreven gezegd). Het zijn vele kleine coordinatiehandelingen achtereen. Je kunt het bewust oefenen door dan eens alleen met de rechter pole te lopen en dan eens met alleen de linker. Ook de 1-2-pas biedt uitkomst.

3. de doppen zijn van een te harde soort rubber/goedkoop mengsel of zijn versleten. Doppen met ribbeltjes zijn erg prettig. Ik heb erg goede ervaringen met doppen van Swix en Leki. Goedkoop is in dit geval vaak duurkoop...

Ik hoop je een stukje opweg te hebben geholpen. Wat ik bedoel met de handafzet kun je ook nog eens in foto's zien op mijn website www.brammersports.nl

Veel wandelplezier, ook in de regen Wink

Groetjes
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur mail Bekijk de homepage AIM Naam
Sofie
Fanatiek Nordic Walker
Fanatiek Nordic Walker

BerichtGeplaatst: Do Jun 04, 2009 6:01    Onderwerp: Reageer met quote

dat van de doppen en meer hangen in de lussen zeg ik ook maar geloven doen ze het niet. terwijl ik het wel voordoe en dus zien ze het.
fijn om te lezen ik zal ze doorverwijzen naar de website.
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats Reactie    Nordicwalkingforum.nl Forum Index -> Nordic Walking techniek Tijden zijn in GMT + 1 uur
Pagina 1 van 1

Weer voor Nordic Walking?