Nordicwalkingforum.nl Forum Index
Nordicwalkingforum.nl
Het forum voor en door Nordic Walkers (i.s.m. nordicwalking.startpagina.nl)

FAQFAQ   ZoekenZoeken   GebruikerslijstGebruikerslijst   GebruikersgroepenGebruikersgroepen   RegistreerRegistreer 
 ProfielProfiel   Log in om je privé berichten te bekijkenLog in om je privé berichten te bekijken   InloggenInloggen 
 Naar de fotoalbumsNaar de fotoalbums   KalenderKalender Voeg deze site toe aan favorietenVoeg deze site toe aan favorieten

D51, Drouwenerveldroute, Boswachterij Borger (9,3 km)

Plaats nieuw bericht   Plaats Reactie    Nordicwalkingforum.nl Forum Index -> Nordic Walking Routes (i.s.m. Nordicwalkingnet.nl)

Handige links:

Markeer 'alles gelezen'
Uitleg 'rankings'
Boeken en DVD's
NWforum.nl T-shirts
Nordic Walking Foto's
Nordic Walking Kalender
NW.startpagina.nl
NW-int.startpagina.nl
rss (forum)

Komende events in de kalender:

Laatste toegevoegde foto's aan de foto-albums:
IJSSELBRUG ZWOLLE, ...
IJSSELBRUG ZWOLLE, ...
Geplaatst door: Ronald Hekkert
12-05-2018
Oudemolen  10 km ...
Oudemolen 10 km ...
Geplaatst door: quib
03-10-2016
Nordic Walking ...
Nordic Walking ...
Geplaatst door: Ronald Hekkert
05-06-2016
Auteur Bericht
Jolijt
Bezeten Nordic Walker
Bezeten Nordic Walker

BerichtGeplaatst: Vr Dec 28, 2007 11:30    Onderwerp: D51, Drouwenerveldroute, Boswachterij Borger (9,3 km) Reageer met quote

Op tweede kerstdag laat in de middag heb ik deze wandeling weer eens gelopen, voor mij vlak bij huis.
Vanwege het sombere weer heb ik mijn camera thuisgelaten.

Dit is een wandeling die volledig door het bos gaat over onverharde paden. Het is wel afwisselend, doordat je door allerlei verschillende soorten bos tegenkomt, van open loofbos tot donkere dennenbossen, en daarnaast mooie vennetjes en stukjes heide.

Ik pak de wandeling op bij de parkeerplaats langs de weg Borger-Rolde, vind ik prettiger dan bij het soms razend drukke boomkroonpad. Hier is overigens ook een bushalte.

Twee puntjes om goed op te letten :
* Bij het boomkroonpad is de NW-route niet goed aangegeven, blijf de gele paaltjes volgen en je komt hem vanzelf weer tegen.
* op één van de mooiste stukjes, bij het Lunsveen, is SBB helaas druk aan het kappen geslagen. Het resultaat zal straks vast een mooier uitzicht op het ven zijn, maar op dit moment is het een wirwar van stronken. Het pad is verdwenen en/of kapotgereden, en ook de markering is gesneuveld. Dit zal wel een momentopname zijn, hopelijk. Maar voor wie de route nu wil lopen : houdt na het klaphek het vennetje steeds aan je linkerhand. Het pad hoort een meter of 10 van het water te lopen, en je loopt het ven voor ca 3/4 rond. Daarna kom je weer op een breder pad waar je de markering terugvindt.

Het blijft een mooie wandeling voor een winderige, sombere middag, zo'n dag waarop je graag de beschutting van het bos opzoekt.
Ondanks alle kerstwandelaars op hoge hakken (!), kwam ik wat verder van de parkeerplaatsen gewoon weer 2 reeën tegen, en krioelden de bomen van de vogeltjes (o.a. goudhaantjes).

De paden zijn prima te lopen, al struikel ik op smalle paadjes nogal eens over een boomwortel - maar dat ligt aan mij Laughing

Jolijt
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
Annette
Bezeten Nordic Walker
Bezeten Nordic Walker

BerichtGeplaatst: Vr Dec 28, 2007 21:13    Onderwerp: Re: D51, Drouwenerveldroute, Boswachterij Borger (9,3 km) Reageer met quote

Jolijt schreef:
De paden zijn prima te lopen, al struikel ik op smalle paadjes nogal eens over een boomwortel - maar dat ligt aan mij Laughing

Jolijt

Ik heb er ook altijd last van, mag van "onze Frank" namelijk niet naar beneden kijken, en dan lig ik dus ook heel snel Embarassed

Gr, Annette
.......\_)......)../....
................(_/.....
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Bekijk de homepage
Jolijt
Bezeten Nordic Walker
Bezeten Nordic Walker

BerichtGeplaatst: Za Dec 29, 2007 15:41    Onderwerp: Reageer met quote

Jahaaaaa om je heen kijken wordt onmiddellijk gestraft, vandaag miste ik ook weer bijna een afstapje Laughing

Trouwens, ik heb gehoord van een mede-nordiccer dat bovengenoemde route tijdelijk om het Lunsveen heen gepijld is. Zie je, zat ik toch wéér niet op te letten, gewoon zoals altijd door het klaphek gestiefeld Embarassed Laughing .

Jolijt
Naar boven
Sofie
Fanatiek Nordic Walker
Fanatiek Nordic Walker

BerichtGeplaatst: Za Dec 29, 2007 18:34    Onderwerp: Reageer met quote

Ken ik die route ook?
Ik weet wat je bedoelt de wortels. Daar ben ik ook een paar keer over gestruikeld of mijn poles gleden er van af.
Jolijt
Bezeten Nordic Walker
Bezeten Nordic Walker

BerichtGeplaatst: Za Dec 29, 2007 19:37    Onderwerp: Reageer met quote

Nee, deze ken jij niet, bij mijn weten.

Maar wat niet is, kan nog komen Laughing

Jolijt
Naar boven
quib
Bezeten Nordic Walker
Bezeten Nordic Walker

BerichtGeplaatst: Za Dec 29, 2007 20:30    Onderwerp: Reageer met quote

Lijkt mij een ook mooi gebied, heb even ge-GOOGLE-d
http://www.goxchange.nl/public/route_builder/index.php?route_id=8927&action=showhead
Ennehhh, het loopt inderdaad langs het Lunsveen zag ik en nog een aantal kleine vennetjes.
We moeten nog heel wat routes verkennen, al dan niet op hoge hakken. Wink Wink Laughing
Offf... er moet iemand daar in die omgeving een Forumtocht organiseren. Er zijn een aantal Forummers die daar in de buurt wonen. Laughing

Laughing Een blije Nordic Walker, herken je aan de vliegjes op z’n tanden Laughing

Laatst aangepast door quib op Za Okt 02, 2010 13:24, in totaal 1 keer bewerkt
Naar boven
Jolijt
Bezeten Nordic Walker
Bezeten Nordic Walker

BerichtGeplaatst: Zo Dec 30, 2007 12:13    Onderwerp: Reageer met quote

Is wel een idee! Er zijn daar meerdere mooie routes.
Maar misschien is die van 16.5 km dan meer de moeite, als er ook mensen uit andere delen van het land zouden willen komen?

Wat ook heel mooi is, is het gebied rond de Drentsche Aa, (Schipborg-Zeegse-Oudemolen-Anloo, voor de googlers) daar loop ik iedere zaterdag maar het gaat nooit vervelen, en ik zou daar een mooie route kunnen voorlopen. Met prettige horeca onderweg Laughing .

Denk je dat er belangstelling bestaat voor zoiets, Quib?

Jolijt
Naar boven
quib
Bezeten Nordic Walker
Bezeten Nordic Walker

BerichtGeplaatst: Zo Dec 30, 2007 13:22    Onderwerp: Reageer met quote

http://www.nordicwalkingforum.nl/viewtopic.php?p=14559#14559

Laughing Een blije Nordic Walker, herken je aan de vliegjes op z’n tanden Laughing
Naar boven
Frans VH
Bezeten Nordic Walker
Bezeten Nordic Walker

BerichtGeplaatst: Zo Dec 30, 2007 18:53    Onderwerp: Reageer met quote

Lijkt me wel, leuk! Moet even kijken hoe ik dat in kan passen.
De omgeving is zeker mooi die ken ik van de 2daagse.

Gr. Frans
Naar boven
quib
Bezeten Nordic Walker
Bezeten Nordic Walker

BerichtGeplaatst: Zo Jun 01, 2008 18:18    Onderwerp: Reageer met quote

De week van 22 t/m 29 juni, wordt een weekje caravannen te Gasselte in Drente.
De routes D51, D52 en D53 zijn daar vlakbij, deze staan dus nu op ons lijstje en GPS, om er een of meerdere te gaan lopen. Dancing
(mits de heup niet tegen gaat sputteren. Crying or Very sad )
Misschien kom ik er wel iemand van het Forum tegen, zou erg leuk zijn. Laughing

Naar boven
quib
Bezeten Nordic Walker
Bezeten Nordic Walker

BerichtGeplaatst: Zo Jul 13, 2008 10:55    Onderwerp: Reageer met quote

Helaas niemand van het Forum tegen gekomen. Sad
We hebben, door tijdgebrek, maar een stukje van deze route kunnen gelopen. Maar een stuk rond/langs het Lunsveen wilden wij ons zelf niet onthouden.
http://www.nordicwalkingforum.nl/fotoalbums/showphoto.php?photo=1253&cat=500
Erg mooi met deze grotere Lunsveen en andere kleinere vennetjes.
Hopelijk in het najaar een herkansing, om deze route helemaal uit te lopen.

Naar boven
quib
Bezeten Nordic Walker
Bezeten Nordic Walker

BerichtGeplaatst: Do Sep 04, 2008 13:21    Onderwerp: Reageer met quote

quib schreef:

http://www.nordicwalkingforum.nl/fotoalbums/showphoto.php?photo=1253&cat=500

Vandaag hebben we in ong. 1 uur, het bovenste gedeelte van deze D51 Drouwenerveldroute, gelopen.
We zijn gestart vanaf de parkeerplaats van het Boomkroonpad. Vanaf hier loop je een klein stuk over een plankenpad die onder het boomkroonpad loopt.
Zigzaggend loopje door een mooi en afwisselend bos met heel veel vennen en vennetjes.
http://www.nordicwalkingforum.nl/fotoalbums/showphoto.php/photo/1296

@ Jolijt:
Inderdaad, goed opletten op boomwortels, waarschijnlijk ook door de vele regenval, liggen deze vrij hoog en zijn glad.
Wij hadden er ook moeite mee, oppassen dus.

De route met de bordjes van NordicwalkingNet, zijn hier goed te volgen en er zitten op dit gedeelte een aantal op de Gele route paaltjes van Staatsbosbeheer geschroefd.
Bij punt 34 zijn we net over het fietspad, rechts het bospad ingegaan en kwamen zo weer punt 16 op de route uit.
Vanuit deze deze kant de afkorting nemen, staan er geen bordjes, maar met het kaartje van NWNet, zijn we er wel gekomen.
Hier kom je wel meer wandelaars tegen die verschillende routes lopen vanaf het Boomkroonpad.

Er zijn ook verschillende folders met wandelingen in bussen rond het bezoekerscentrum verkrijgbaar, waar een kleine bijdrage voor wordt gevraagd
http://www.boomkroonpad.nl/Activiteiten/Gieten%20Borger/Boomkroonpad.aspx

Naar boven
Jolijt
Bezeten Nordic Walker
Bezeten Nordic Walker

BerichtGeplaatst: Wo Okt 29, 2008 16:18    Onderwerp: Reageer met quote

Vandaag heb ik de route nogmaals gelopen met een deel van ons nordic-clubje. De herfstkleuren waren schitterend, en de vennetjes lagen te blinken in de zon, dus het was puur genieten!

De markering bij het Lunsven was weer goed, en het kappen heeft wel mooie uitzichten opgeleverd.
Echter nu waren er weer 2 andere bordjes weg, voor mij geen probleem omdat ik het bos goed ken - maar als je hier voor het eerst komt sta je vreemd te kijken. Met de beschrijving kom je er wel uit. Maar het lekkere van die markering is nou net dat je niet moeilijk hoeft te doen met stokken en blaadjes papier.....
Advies : blijf de paaltjesroute volgen (rode, respectievelijk gele), dan komt het goed.
- Tussen punt J en punt A op de kaart (punt 39/40 beschrijving)kom je door een donker stuk bos, de route gaat linksaf, vlak daarna moet je rechtsaf de rode paaltjes volgen het bos in, markering ontbreekt hier.
- Bij het bankje bij fotopunt D (punt 14 van de route) moet je linksafslaan (gele paaltjes), hier stond wel de routeverkorting aangegeven maar de markering voor de normale route ontbrak.

Tenslotte : als je (net als wij) niet dol bent op nordiccen over keienpaden dan kan je bij fotopunt I (punt 34 van de beschriiving) ook over het wildrooster rechtdoor de heide opgaan. Paadje rechtdoor volgen en bij de 1e kruising rode paaltjes linksaf volgen, dan zit je weer op de route. Je mist het gestrompel over de keien en krijgt een mooi stuk heide ervoor in de plaats.

groetjes
Jolijt
Naar boven
Jolijt
Bezeten Nordic Walker
Bezeten Nordic Walker

BerichtGeplaatst: Za Okt 31, 2009 15:03    Onderwerp: Reageer met quote

Een jaar later hebben we deze route weer gelopen, en ik kan melden dat de route opnieuw gepijld is en nu prima duidelijk te volgen!
Het doorsteekje over de heide op punt 34 van de beschrijving (zie bericht hierboven) in plaats van het keienpad om de hei heen blijft aan te bevelen.

Omdat 9,3 km voor ons aan de korte kant is hebben we de route uitgebreid met de witte paaltjeswandeling van 3 km. Deze kan je oppikken bij het Boomkroonpad. Niet over het vlonder gaan, maar over de parkeerplaats ten zuiden van het SBB-infopunt lopen. Volg de witte paaltjes gewoon tot je een gele paaltjesroute kruist, daar kan je de D51-route weer oppikken.

Dit is en blijft een mooie gevarieerde route, en zeker in deze tijd van het jaar met de prachtige herfstkleuren is het echt een vijfsterrenroute. De beukenbossen rondom het boomkroonpad zijn overweldigend van kleur.

We liepen de route vandaag met negen dames, die er allemaal heel enthousiast over waren.

Jolijt
Naar boven
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats Reactie    Nordicwalkingforum.nl Forum Index -> Nordic Walking Routes (i.s.m. Nordicwalkingnet.nl) Tijden zijn in GMT + 1 uur
Pagina 1 van 1

Weer voor Nordic Walking?