Nordicwalkingforum.nl Forum Index
Nordicwalkingforum.nl
Het forum voor en door Nordic Walkers (i.s.m. nordicwalking.startpagina.nl)
 
 FAQFAQ   ZoekenZoeken   GebruikerslijstGebruikerslijst   GebruikersgroepenGebruikersgroepen   RegistreerRegistreer 
 ProfielProfiel   Log in om je privé berichten te bekijkenLog in om je privé berichten te bekijken   InloggenInloggen 
 Naar de fotoalbumsNaar de fotoalbums   KalenderKalender Voeg deze site toe aan favorietenVoeg deze site toe aan favorieten

Power Walking, nieuwe trent of nordicwalking zonder stokken.

 
Plaats nieuw bericht   Plaats Reactie    Nordicwalkingforum.nl Forum Index -> Nordic Walking techniek

Handige links:

Markeer 'alles gelezen'
Uitleg 'rankings'
Boeken en DVD's
NWforum.nl T-shirts
Nordic Walking Foto's
Nordic Walking Kalender
NW.startpagina.nl
NW-int.startpagina.nl
rss (forum)


Komende events in de kalender:

Laatste toegevoegde foto's aan de foto-albums:
IJSSELBRUG ZWOLLE, ...
IJSSELBRUG ZWOLLE, ...
Geplaatst door: Ronald Hekkert
12-05-2018
Oudemolen  10 km ...
Oudemolen 10 km ...
Geplaatst door: quib
03-10-2016
Nordic Walking ...
Nordic Walking ...
Geplaatst door: Ronald Hekkert
05-06-2016
Auteur Bericht
quib
Bezeten Nordic Walker
Bezeten Nordic Walker


Geregistreerd op: 9-11-2005
Berichten: 2589
Woonplaats: Prov. Utrecht

BerichtGeplaatst: Zo Sep 23, 2012 16:18    Onderwerp: Power Walking, nieuwe trent of nordicwalking zonder stokken. Reageer met quote

Je ziet het steeds vaker, je hoort en leest er over, Power Walking.
Veel sport- en outdoor clubs bieden het al aan, maar staat ook veel langer bekend als FittWalk of FittWalking.
Wat is het nu eigenlijk?
Zoals ik in de koptekst al zeg, vind ik het kwa beweging en snelheid lijken op "snel wandelen" en ook op nordic walking, maar dan zonder stokken.

"
Artikel: "Fit met stevig doorwandelen"

Bron: Pour Vous, Gabrielle ecurcy
Artikel BRON

Fit met power walking.
Eigenlijk niets anders dan minimaal drie keer in de week minstens een half uur stevig doorwandelen. Conditie en spieropbouw varen er wel bij en de kans op blessures is bijzonder klein. Bovendien kan het overal en altijd; zelfs in de lunchpauze.

Superfit worden door te wandelen wie had dat gedacht. Dat komt omdat we wandelen vaak koppelen aan het slenterige blokje om of de landerige, zomerse boswandeling. Dat is power walking dan ook niet. Als je loopt met een normale gemiddelde snelheid, leg je zo'n vijf kilometers per uur af. Bij power walking is dat zeven tot acht kilometer per uur. Bewegings-experts beweren dat een half uur power walking beter is dan een uur joggen, en net zo gezond als aerobics of fietsen, mits men het regelmatig doet.

Weg met de stress:
Wie fit wil zijn, hoeft geen spierballen of een sporthart te kweken en zich drijfnat in het zweet te werken. Het gaat om de regelmaat van de inspanning en niet zozeer in de intensiteit, vindt men tegenwoordig. Met power walking worden de spieren van het hele lichaam en met name die van armen en benen intensief gebruikt. De ademhalng wordt dieper, de bloedsomloop wordt aangezet en de zuurstoftoevoer vergroot. Regelmatig bewegen voorkomt problemen met hart en vaten;botontkalking wordt tegengegaan en de darmfunctie wordt gestimuleerd. Bovendien verdwijnen gevoelens van spanning en stress en slaapt men heerlijk.

Weinig blessures:
Nog een voordeel: met powerwalking is de kans op blessures vrijwel uitgesloten. De voeten krijgen per stap maar één tot anderhalf maal het lichaamsgewicht te verwerken, terwijl dat bij joggen drie tot vier maal is. Het heeft te maken met de kracht van het neerkomen. Datzelfde geldt voor de belasting van de knieën, die het bij vrouwen door de bredere bouw van de heupen extra zwaar te verduren hebben. Omdat men niet zoveel snelheid ontwikkelt is er minder kans op verstappen. En met een verstandig trainingsschema is er ook geen spierpijn. Wandelen is niet duur; het enige wat men nodig heeft is een paar goede wandelschoenen, die genoeg ruimte laten voor de tenen, met een stevige, verende zool. Power walking is geschikt voor elke leeftijd, alleen of in een groepje. Maak, om het afwisselend te houden, gebruik van de wandelroutes die door heel Nederland zijn afgezet. Vraag informatie aan bij de VVV's.

Trainingsschema:
Begin altijd met een warming up door vijf à tien minuten in een rustig tempo te lopen. Voor de snelheid op gedurende minimaal twintig minuten en eindig met een cooling down met rek- en strekoefeningen. Voor beginners is vijf kilometer per uur voldoende. Gevorderden kunnen acht kilometer loen. Loop om de andere dag, maar minimaal 3 keer in de week en zorg ervoor niet buiten adem te raken. De "praattest" geeft uitsluitsel. Als je met elkaar in korte zinnen kunt blijven praten, is het tempo goed.
Week: Afstand: Tijd:
. 1 ..... 2,5 km ... 30 min
. 2 ..... 3 km ...... 30 min
. 3 ..... 4 km ....... 35 min
. 4 ..... 5 km ...... 40 min
. 5 ..... 6 km ...... 50 min
. 6 .....7 à 8 km ... 60 min

Tips

Wikkel je voeten goed af en zwaai de armen losjes heen en weer met gebogen ellebogen.
Zorg voor ontspannen schouders, span bil- en buikspieren aan, houd het hoofd rechtop en kijk recht vooruit.
Loop niet met overstrekte knieën en maak de rug niet hol.
Wacht na een maaltijd een uur voordat u gaat wandelen. Het lichaam heeft veel energie nodig om voedsel te verteren.
Draag een goed passende sportbeha en ventilerende, niet knellende kleding; als het koud is, kunt u beter drie dunne lagen over elkaar heen aantrekken dan één dikke laag.
Laat u op het gebied van schoenen goed adviseren door een gespecialiseerde winkel in sportartikelen. De beste sokken zijn naadloos en van wol, katoen of badstof (L.A. Gear).
Meet van tijd tot tijd de hartslag. Als die daalt, verbetert de conditie
Het calorieverlies bedraagt drie- tot vijfhonderd calorieën per uur. Met power walking alleen valt u niet af, maar het is een goede ondersteuning bij een vermageringsdieet.
"
_________________
Smile Groetjes quib. Wink

Laughing Een blije Nordic Walker, herken je aan de vliegjes op z’n tanden Laughing


Laatst aangepast door quib op Zo Sep 23, 2012 16:32, in toaal 3 keer bewerkt
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Bekijk de homepage
Paddington
Fanatiek Nordic Walker
Fanatiek Nordic Walker


Geregistreerd op: 23-5-2007
Berichten: 913
Woonplaats: Ureterp

BerichtGeplaatst: Zo Sep 23, 2012 16:23    Onderwerp: Reageer met quote

Er zijn toch ook al "gewone" wandelaars die het tempo van 7 of 8 km per uur halen...
Komen er dan ook speciale Power Walk Tochten?

Confused Very Happy Confused


Very Happy Very Happy Very Happy
Ik blijf trouw aan het Nordic Walking, dat vind ik heerlijk lopen...buiten zijn...

Groetjes, Susan
_________________
Paddington: "Please look after this bear. Thank you."
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats Reactie    Nordicwalkingforum.nl Forum Index -> Nordic Walking techniek Tijden zijn in GMT + 1 uur
Pagina 1 van 1

 


Weer voor Nordic Walking?





Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group

Beheer en hosting: Koome webservices