Nordicwalkingforum.nl Forum Index
Nordicwalkingforum.nl
Het forum voor en door Nordic Walkers (i.s.m. nordicwalking.startpagina.nl)

FAQFAQ   ZoekenZoeken   GebruikerslijstGebruikerslijst   GebruikersgroepenGebruikersgroepen   RegistreerRegistreer 
 ProfielProfiel   Log in om je privé berichten te bekijkenLog in om je privé berichten te bekijken   InloggenInloggen 
 Naar de fotoalbumsNaar de fotoalbums   KalenderKalender Voeg deze site toe aan favorietenVoeg deze site toe aan favorieten

UtrechtNordicwalking groep nog steeds heel actief.

Plaats nieuw bericht   Plaats Reactie    Nordicwalkingforum.nl Forum Index -> Nordic Walking in Utrecht

Handige links:

Markeer 'alles gelezen'
Uitleg 'rankings'
Boeken en DVD's
NWforum.nl T-shirts
Nordic Walking Foto's
Nordic Walking Kalender
NW.startpagina.nl
NW-int.startpagina.nl
rss (forum)

Komende events in de kalender:

Laatste toegevoegde foto's aan de foto-albums:
IJSSELBRUG ZWOLLE, ...
IJSSELBRUG ZWOLLE, ...
Geplaatst door: Ronald Hekkert
12-05-2018
Oudemolen  10 km ...
Oudemolen 10 km ...
Geplaatst door: quib
03-10-2016
Nordic Walking ...
Nordic Walking ...
Geplaatst door: Ronald Hekkert
05-06-2016
Auteur Bericht
quib
Bezeten Nordic Walker
Bezeten Nordic Walker

BerichtGeplaatst: Zo Jul 28, 2013 10:09    Onderwerp: UtrechtNordicwalking groep nog steeds heel actief. Reageer met quote

.
UtrechtNordicwalking is nog steeds een heel actieve groep, met heel veel deelnemers in verschillende sportieve activiteiten.

Door vakantietijd is geen training: op zat. 3 en 10 augustus a.s. Vanaf 17 augustus gaan we weer volop van start. Een aantal deelnemers gaan wel in deze vakantietijd, samen een leuk tochtje lopen op dezelfde tijd als de training, n.l. om 10:45 uur. Ook kan er met http://www.hetfitteam.nl/ worden mee getraind.

Voor informatie en plaats:
http://www.utrechtnordicwalking.nl/

In de pers:
Leuk om te lezen, een artikel van Thijs Zilverberg:
"Denk aan het lijf van Epke"

Interesse? http://www.utrechtnordicwalking.nl/inschrijven

Tot ziens in het Panbos!

Laughing Een blije Nordic Walker, herken je aan de vliegjes op z’n tanden Laughing
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Bekijk de homepage
quib
Bezeten Nordic Walker
Bezeten Nordic Walker

BerichtGeplaatst: Ma Jul 29, 2013 17:20    Onderwerp: Reageer met quote

UIT DE PERS!

Leuk artikel om te lezen van: Thijs Zilverberg.

“Denk aan dat lijf van Epke”
Door Thijs Zilverberg

Als je twee mensen in trainingspak met stokken door de stad ziet wandelen ziet het er wat suffig uit. Maar nordic walking kan ook een serieuze sport zijn. Ieder weekend trekt een tiental fanatiekelingen van Utrecht Nordic Walking de bossen in. Niet voor een ontspannend wandelingetje om paddestoelen te plukken, maar voor een heuse full body workout.

Langzaam druppelen de deelnemers binnen op het parkeerplaatsje aan de rand van het Panbos bij Zeist. Een aardige opkomst nog, gezien het miezerige weer. Frank, de man die me van materiaal voorziet vandaag, graait tussen de stokken in de achterbak van zijn Volvo. “1 meter 75 ongeveer?” Ik krijg een bruin setje in mijn handen gedrukt. “Je hand hier door de vaten steken en dan zo vastklikken aan de stok.” Ik knik. We voegen ons bij de groep. Ik ben niet geheel tot mijn verbazing de jongste van het stel.

We lopen vandaag onder leiding van Marion Hagdorn. Als zij het startsein geeft en het groepje van veertien het bospaadje inslaat ben ik nog aan het worstelen met mijn linkerhandschoen. Dan zie ik het R-etje op de zijkant. De andere hand gaat makkelijker. Ik moet mijn eerste sprintje van de dag trekken om niet meteen achterop te raken. Marion toont zich behulpzaam. “Ik houd de achterblijvers altijd goed in de gaten.”

Als ik mijn stokken eenmaal goed vast heb gemaakt wacht de volgende uitdaging: het lopen. Dat is moeilijker dan gedacht. Ik ben me zo bewust van mijn passen dat ik vergeet hoe ik mijn armen moet bewegen. “Een standaard beginnersfout”, zegt Marion. “Eigenlijk moet je je stokken steeds loslaten en weer terugpakken terwijl je loopt. Maar hou jij ze voorlopig maar gewoon vast.” Ik probeer de kunst af te kijken bij mijn voorgangers en zet de punten ferm in de natte grond.

Marion is al 25 jaar actief als conditietrainer. Zo’n zeven jaar geleden kwam ze in aanraking met nordic walking. “Ik moest zelf ook even een drempel over. Maar toen ik het ben gaan proberen zag ik al snel de mogelijkheden. Het biedt dezelfde voordelen als sportief wandelen, maar door die stokken gebruik je net wat meer spieren. Het is net wat intensiever.”

We komen uit bij een zandheuveltje midden in het bos. De coach doet de oefening voor. Ze springt van haar ene been op het andere naar boven en wandelt rustig weer terug. De groep wordt in tweeën gedeeld. Groepje 1 volgt haar voorbeeld. Dan groepje 2, waar ik bij hoor. Het zag er simpel uit, links, rechts, links, rechts, en ondertussen afzetten met de stokken. Als ik het probeer uit te voeren blijkt het best lastig. Ik strompel moeizaam naar boven en sleur de stokken maar wat achter me aan.

Bij de tweede ronde zijn de groepjes al iets kleiner. Ik schaam me dan ook niet als ik de derde manche oversla. Terwijl ik op adem kom laad ik me op voor ronde vier. Ik wil ook niet helemaal afgaan. Nu moeten we met twee voeten tegelijkertijd afzetten in het mulle zand. Ik ben blij met de ondersteuning die bij deze vorm van bewegen hoort. Naast me vliegen de vijftigers Susan en Imke schijnbaar moeiteloos omhoog.

Susan komt als het even kan iedere week, vertelt ze als we weer in gestaag tempo verder wandelen. “Ik heb erg last gehad van mijn wervelkolom. Iets als hardlopen is onmogelijk. Maar door het gebruik
van die stokken gebruik je meer verschillende spieren. En daarmee ontlast je dus ook je benen.” Marion valt haar bij. “Door die steekactie naar achteren gebruik je je armen en benen in combinatie. Daarmee is je romp actiever, dus gebruik je ook je buik- en rugspieren.”

Net als ik denk dat ik de stoktechniek onder de knie begin te krijgen houden we weer halt. In tweetallen moeten we een tegen een boom opdrukken. Dit is te doen. Ik zwier heen en weer. De volgende oefening is met een rechte rug tegen diezelfde boom aan zitten. Ik voel meteen de druk op mijn beenspieren. “En nu je vuisten tussen je knieën, en dan druk zetten.” Susan vertrekt geen spier, dus ik doe mijn best om ook niets te laten zien. Ik ben blij als Marion zegt dat we overeind mogen komen om onze benen los te schudden. Ik merk weinig van het ontlasten van mijn benen.

Marion draagt ons op om de stokken los te maken en horizontaal vast te pakken. Terwijl we door onze knieën gaan moeten de armen omhoog, tot de stokken op hoofdhoogte zijn. “Denk aan dat lijf van Epke!” moedigt de coach ons aan. We gaan over op een variant met een stap naar voren waarbij de stokken nog verder omhoog moeten. Ik zit nog met mijn hoofd bij de vorige oefening. “Hey, wel helemaal omhoog he!” wijst Imke me terecht. Ja, pak de nieuweling maar aan. “Ja, je denkt het is maar een beetje lopen met die stokken erbij. Maar het ligt natuurlijk volledig aan je trainer.”

Iedere vorm van scepcis over nordic walking is inmiddels wel uit mijn lichaam gezweet. Marion snapt het stoffige imago wel. “Natuurlijk zijn er niet heel veel jongeren die dit doen. Dit is niet bedoeld als concurrent voor hardlopen. Als je dat nog kunt kun je net zo goed gewoon rennen. Maar als je wat ouder bent of je hebt last van een blessure is dit een prima alternatief. In de sportschool heb je ook de keuze tussen high impact en low impact. Je hartslag gaat wel omhoog, maar niet tot in het rood.”

Als we het bos uit zijn komen de thermoskannen met koffie tevoorschijn. Met een koekje erbij. “Dat kunnen we wel hebben na zo’n uurtje beweging.” Ik vraag nog even aan Marion wat ze van mijn sportieve prestaties vind. “Gewoon, zoals de meeste mensen als ze voor de eerste keer meedoen.”

Laughing Een blije Nordic Walker, herken je aan de vliegjes op z’n tanden Laughing
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Bekijk de homepage
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats Reactie    Nordicwalkingforum.nl Forum Index -> Nordic Walking in Utrecht Tijden zijn in GMT + 1 uur
Pagina 1 van 1

Weer voor Nordic Walking?