Nordicwalkingforum.nl Forum Index
Nordicwalkingforum.nl
Het forum voor en door Nordic Walkers (i.s.m. nordicwalking.startpagina.nl)

FAQFAQ   ZoekenZoeken   GebruikerslijstGebruikerslijst   GebruikersgroepenGebruikersgroepen   RegistreerRegistreer 
 ProfielProfiel   Log in om je privé berichten te bekijkenLog in om je privé berichten te bekijken   InloggenInloggen 
 Naar de fotoalbumsNaar de fotoalbums   KalenderKalender Voeg deze site toe aan favorietenVoeg deze site toe aan favorieten

Lopen op asfalt in windkracht 6 of meer

Plaats nieuw bericht   Plaats Reactie    Nordicwalkingforum.nl Forum Index -> Nordic Walking techniek

Handige links:

Markeer 'alles gelezen'
Uitleg 'rankings'
Boeken en DVD's
NWforum.nl T-shirts
Nordic Walking Foto's
Nordic Walking Kalender
NW.startpagina.nl
NW-int.startpagina.nl
rss (forum)

Komende events in de kalender:

Laatste toegevoegde foto's aan de foto-albums:
IJSSELBRUG ZWOLLE, ...
IJSSELBRUG ZWOLLE, ...
Geplaatst door: Ronald Hekkert
12-05-2018
Oudemolen  10 km ...
Oudemolen 10 km ...
Geplaatst door: quib
03-10-2016
Nordic Walking ...
Nordic Walking ...
Geplaatst door: Ronald Hekkert
05-06-2016
Auteur Bericht
Jan Tabak
Beginnend Nordic Walker
Beginnend Nordic Walker

BerichtGeplaatst: Za Mei 20, 2006 20:17    Onderwerp: Lopen op asfalt in windkracht 6 of meer Reageer met quote

Vanochtend hebben mijn vrouw en ik tussen de buien door toch ons obligate rondje langs de dreven van Wijngaarden gelopen. Dat kan ik hier rustig opschrijven, want netzomin als ik enig idee heb waar Steggerda zou moeten liggen, weten de meeste Nederlanders niet waar Wijngaarden ligt en ik heb de stellige indruk dat de bewoners van dit fraaie dorpje dat ook wel zo willen houden....

Rond de tijd van onze wandeling was het asfalt nat en de wind bolde op uit zuidwestelijke richting. Soms met forse kracht. Het was de toorn van de IJsheiligen, die hun naam dit jaar niet hebben kunnen waarmaken...

In dit land (en zeker rond Wijngaarden) is wind en regen niet bijzonder. Het komt vaak voor. Wijngaarders leven daarmee en daarom staan de wijzers van de plaatselijke kerk in oostelijke richting om onverwachte tijdsverschillen te voorkomen.... Want wat er ook gebeurt, de koe moet tijdig worden gemolken. De Betuwelijn brengt al voldoende verwarring in het leven van de Wijngaarder.

Hoe dan ook, het loopt op z'n zachts gezegd ongemakkelijk met windkracht 6 van opzij of schuin achter. De rubber voetjes glijden regelmatig weg en de stokken worden door de wind opgepakt op het moment, dat ze met open hand van achteren naar voren zwaaien.

Wat doet de expert op zo'n moment...

1.) Sluit hij of zij op zo'n moment eerder de hand om een betere grip te hebben en de stokken onder controle te krijgen?

2.) Maakt hij of zij wellicht een kortere zwaai en dus tengevolge daarvan een kortere stap?

3.) Loopt hij of zij bewust tegen de wind in om het probleem onder controle te krijgen en pakt hij of zij na 20 km en een onverwachte hongerklop een taxi terug naar huis?

4.) Of schroeft hij of zij net als een biljarter zijn of haar keu los en geeft de pijp aan Maarten of in dit geval de stokken aan Marie.... om vervolgens intrek te nemen in de lokale kroeg ter hoogte van de kerk om zich aldaar te bezatten tot de storm is gaan liggen....

Over de wijze, hoe de stokken dán behandeld moeten worden kunnen we beter een andere topic openen... Very Happy

Wij horen graag. Vraag 1 en 2 zijn serieus bedoeld, voor wie het idee opgevat zou hebben, dat dit niet het geval zou zijn. Wij leren iedere dag bij.... Tenslotte duurt het nemen van lessen 6 weken, terwijl wij er zonder lessen 1,5 maand over denken te doen, dus wij hebben nog wel een paar vragen.... We zijn pas drie weken bezig!
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur mail Bekijk de homepage
Annette
Bezeten Nordic Walker
Bezeten Nordic Walker

BerichtGeplaatst: Za Mei 20, 2006 20:32    Onderwerp: Reageer met quote

Ha Jan,

Gelukkig is er op zo'n dag nog de PC en dit Forum Wink

Heb de uitdaging aangegaan om Wijngaarden te vinden, binnen 3 minuten gevonden Dancing in de fietsatlas, zonder de index te raadplegen. Had natuurlijk wel onthouden dat je in de Papendrechtse bosjes GPS-st normaal gesproken.........

Maar dit is niet helemaal het antwoord op je vraag. Ik weet dat Quib er een keer over geschreven heeft, hoe te lopen met wind van opzij en stokken. heb het zelf nog niet uitgeprobeerd. Ga morgenochtend, maar dan is de wind uiteraard al verdwenen.

Fijne avond nog,

Annette
.......\_)......)../....
................(_/.....
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Bekijk de homepage
Jan Tabak
Beginnend Nordic Walker
Beginnend Nordic Walker

BerichtGeplaatst: Za Mei 20, 2006 20:37    Onderwerp: Reageer met quote

3 minuten Annette... Dat is een record.... Ik ken mensen, die ik ooit de weg gewezen heb naar Wijngaarden, waarvan de skeletten uiteindelijk - na een zoektocht van 14 dagen - ter hoogte van Hardinxveld zijn gevonden...

Ik ga eens op het forum rondsnuffelen of ik het antwoord van de man met de vliegjes op zijn tanden kan vinden. Want ik ben echt benieuwd hoor...
quib
Bezeten Nordic Walker
Bezeten Nordic Walker

BerichtGeplaatst: Za Mei 20, 2006 20:51    Onderwerp: Reageer met quote

Hallo Jan.

Ja op weg naar mijn nieuwe kleindochter ben ik al twee keer bij je in de buurt geweest deze week, op weg naar Zwijndrecht Wink

De wind, dat is met die lichte carbon stokken een (groot??) probleem, het beste zou zijn stale stormstokken Laughing Laughing , maar dan krijg je weer een tennisarm of iets dergelijks van. Wink Think
Ik wil je wijzen op http://www.nordicwalkingforum.nl/viewtopic.php?t=922 ,
misschien heb je er wat aan, maar in het begin heb je wat (of veel) kramp/spierpijn in je duim en/of vingers. Crying or Very sad

Je moet het maar eens uitproberen, ook wat grotere en zwaardere rubber doppen gebruiken, helpt wel iets. Maar ook het iets verder naar voren stevig op de grond plaatsen en de druk er goed op houden tot en met de zwaai naar achter. Net zoiets als bij stuiteren. Wink

We horen wel van je, of je het is gelukt. Pray

Laughing Een blije Nordic Walker, herken je aan de vliegjes op z’n tanden Laughing
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Bekijk de homepage
Jan Tabak
Beginnend Nordic Walker
Beginnend Nordic Walker

BerichtGeplaatst: Za Mei 20, 2006 20:52    Onderwerp: Reageer met quote

Gouden tip van Annette...

Via de zoekfunctie en het woord "wind" ben ik erachter gekomen, dat vele forumbezoekers kampen met dit probleem.

De duim blijkt de oplossing. Daarmee kun je sturen, totdat de blaren op dit lichaamsdeel verdere controle van de stokken onmogelijk maken.

De oplossing van dit volgende probleem... hoe simpel. Handschoentjes!

We gaan het de volgende keer proberen! En bij het volgend probleem struin ik eerst met de zoekfunctie door het forum...

Wat zou er gebeuren als ik "Steggerda" in vul.... Very Happy
Jan Tabak
Beginnend Nordic Walker
Beginnend Nordic Walker

BerichtGeplaatst: Za Mei 20, 2006 21:02    Onderwerp: Reageer met quote

quib schreef:
Hallo Jan.

Ja op weg naar mijn nieuwe kleindochter ben ik al twee keer bij je in de buurt geweest deze week, op weg naar Zwijndrecht Wink

De wind, dat is met die lichte carbon stokken een (groot??) probleem, het beste zou zijn stale stormstokken Laughing Laughing , maar dan krijg je weer een tennisarm of iets dergelijks van. Wink Think
Ik wil je wijzen op http://www.nordicwalkingforum.nl/viewtopic.php?t=922 ,
misschien heb je er wat aan, maar in het begin heb je wat (of veel) kramp/spierpijn in je duim en/of vingers. Crying or Very sad

Je moet het maar eens uitproberen, ook wat grotere en zwaardere rubber doppen gebruiken, helpt wel iets. Maar ook het iets verder naar voren stevig op de grond plaatsen en de druk er goed op houden tot en met de zwaai naar achter. Net zoiets als bij stuiteren. Wink

We horen wel van je, of je het is gelukt. Pray

Dank je wel Quib. Via de tip van Annette was ik reeds op een eerder antwoord van jou gestuit... Mijn vrouw en ik gaan het allemaal uitproberen. Tijd zat, want al hebben wij samen 4 kinderen in een zeer vruchtbare fase van hun leven.... we hoeven nog niet op pad om kleinkinderen te knuffelen...

Zij nemen net als Nordic Walkers geloof ik eerst lessen, terwijl Pa altijd zegt, dat dit niet nodig is.... Eén keer zien is voldoende en dvdtjes zijn er zat.... Rolling Eyes Rolling Eyes Maar ja....

Overigens viel ons eerder deze week al op, dat Zwijndrecht behoorlijk uitgebreid is de laatste tijd....
Heb je al kleine stokjes gekocht?
p van eenennaam
Bedreven Nordic Walker
Bedreven Nordic Walker

BerichtGeplaatst: Za Mei 20, 2006 21:28    Onderwerp: zijwind Reageer met quote

hoi Jan,
als ras echte zeeuw denk ik dat ik wel enige kennis heb van zij en tegen wind.
in het land van dijken dijken en polders en dijken..., kom je inderdaad wel eens met het probleem van weg waaiende stokken in aanraking.
afgelopen winter liepen we met de club in de omgeveving van nisse, hm waar ligt dat, enkele kilometers over een dijk met windkracht 7 ŕ 8.
we hebben hem van links en rechts van voren en van achteren in volle kracht ervaren.
tijdens de les die we daar hadden kregen we ook de vraag om dicht naast elkaar te gaan lopen en er voor te zorgen dat de stokken niet bij buurman of vrouw tussen de voeten terecht zouden komen.
nou dat was een hele opgave, continu die dingen in de gaten houden.
het lang loslaten is dan ook bijna niet te doen, maar om goed te nw-en moet je het eigenlijk wel doen, nou de oplossing is dan wel doe het dan maar heel kort.
hou de strap strak en de stok zolang mogelijk op de grond en komt ie los dan gauw pakken anders is ie geheid pleite en je buur ook.
heel lastig word het als de wind heel hard van achteren waait, dan word je zelf bedreigd door je eigen stokken.
toch geniet ik elke keer weer als het hard waait en dan zeker als je op `t strand loopt tegen de wind in, het is dan wel hard werken om vooruit te komen, maar je frist er zo heerlijk van op.
thuis gekomen kan je gelijk ook weer de zandbak van de kinderen bijvullen want overal kom je dan zand tegen.
met groeten uit het ook nu zeer winderige zeeland,
piet
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur mail Bekijk de homepage AIM Naam
Jan Tabak
Beginnend Nordic Walker
Beginnend Nordic Walker

BerichtGeplaatst: Za Mei 20, 2006 21:43    Onderwerp: Re: zijwind Reageer met quote

p van eenennaam schreef:
hoi Jan,
als ras echte zeeuw denk ik dat ik wel enige kennis heb van zij en tegen wind.
piet

Dat zou ik zeggen! Ik heb al eens een stukje gewijd aan de stoere Zeeuw en gezien de rest van je verhaal ben jij het prototype. Weliswaar in dit verband niet op een fiets, maar wel met stokken!

Uiteraard heb ik je stukje met plezier gelezen en de tips, die er tussen de regels in opgenomen waren zal ik zeker ter harte nemen. Wij lopen meestal met z'n tweeën, dus een slagveld zullen wij niet aanrichten met onze stokken, maar jouw beschrijving komt wel overeen met wat wij vanochtend voelden en dan was het nog geen windkracht 7 of 8....

Eigenlijk moet ik tot de conclusie komen, dat je bij windkracht 7 of meer de stokken niet meer op een technisch fatsoenlijke wijze kunt hanteren.

Blijft natuurlijk het genot van de strandwandeling.

Na afloop heb jij geen vliegjes tussen je tanden, maar zand....
Stokstaartje
Beginnend Nordic Walker
Beginnend Nordic Walker

BerichtGeplaatst: Za Mei 20, 2006 23:16    Onderwerp: Reageer met quote

Hallo Jan,
Heb gisterenavond in het Oosterpark ook de wind ervaren. De stokken wat eerder neerzetten lijkt de beste oplossing. En dus wat kortere passen maken. Een anti-vliegjes/zand-bril is trouwens ook wel handig Cool
groet van Stokstaartje
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
Jan Tabak
Beginnend Nordic Walker
Beginnend Nordic Walker

BerichtGeplaatst: Zo Mei 21, 2006 8:27    Onderwerp: Reageer met quote

Stokstaartje schreef:
Hallo Jan,
Heb gisterenavond in het Oosterpark ook de wind ervaren. De stokken wat eerder neerzetten lijkt de beste oplossing. En dus wat kortere passen maken. Een anti-vliegjes/zand-bril is trouwens ook wel handig Cool
groet van Stokstaartje

De vragen, die ik stelde waren eigenlijk meer bedoeld om een bevestiging te krijgen van datgene, wat wij tijdens de wandeling al vanzelf deden. Namelijk eerder de stok weer beetpakken en een iets korte pas maken.
Dan nog is het behelpen, maar je kunt de elementen nu eenmaal niet aan jouw omstandigheden aanpassen.... Dan moet je jezelf maar aan de elementen aanpassen...
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats Reactie    Nordicwalkingforum.nl Forum Index -> Nordic Walking techniek Tijden zijn in GMT + 1 uur
Pagina 1 van 1

Weer voor Nordic Walking?