Nordicwalkingforum.nl Forum Index
Nordicwalkingforum.nl
Het forum voor en door Nordic Walkers (i.s.m. nordicwalking.startpagina.nl)

FAQFAQ   ZoekenZoeken   GebruikerslijstGebruikerslijst   GebruikersgroepenGebruikersgroepen   RegistreerRegistreer 
 ProfielProfiel   Log in om je privé berichten te bekijkenLog in om je privé berichten te bekijken   InloggenInloggen 
 Naar de fotoalbumsNaar de fotoalbums   KalenderKalender Voeg deze site toe aan favorietenVoeg deze site toe aan favorieten

De geheimen van Nordic Walking
Ga naar Pagina 1, 2, 3, 4  Volgende

Plaats nieuw bericht   Plaats Reactie    Nordicwalkingforum.nl Forum Index -> Nordic Walking techniek

Handige links:

Markeer 'alles gelezen'
Uitleg 'rankings'
Boeken en DVD's
NWforum.nl T-shirts
Nordic Walking Foto's
Nordic Walking Kalender
NW.startpagina.nl
NW-int.startpagina.nl
rss (forum)

Komende events in de kalender:

Laatste toegevoegde foto's aan de foto-albums:
Oudemolen  10 km ...
Oudemolen 10 km ...
Geplaatst door: quib
03-10-2016
Nordic Walking ...
Nordic Walking ...
Geplaatst door: Ronald Hekkert
05-06-2016
Alles in de hand, ...
Alles in de hand, ...
Geplaatst door: Ronald Hekkert
05-06-2016
Auteur Bericht
Noorderzon
Beginnend Nordic Walker
Beginnend Nordic Walker

BerichtGeplaatst: Wo Mei 17, 2006 11:52    Onderwerp: De geheimen van Nordic Walking Reageer met quote

Hallo allemaal, welkom in mijn nieuwe wereld van Nordic Walking.

Al jaren ben ik op zoek naar een sport die ik leuk vind want ik moet meer bewegen zegt mijn dokter. Ik heb Fitness geprobeerd maar het enige leuke instrument vond ik de lopende band. Het voordeel van een lopende band in een sportschool is dat je er op elk moment mee kunt stoppen terwijl je tijdens een wandeling in de natuur altijd terug moet wandelen als je geen zin meer hebt. Verder is het saai tussen die vier muren.

Vorige week maandag kwam ik in een winkel een stand met attributen van Nordic Walking tegen en omdat de stokken in de aanbieding waren heb ik ze in een inpulsieve bui gekocht.
Ik had weleens mensen met die dingen zien lopen maar ik had er altijd een gevoel bij van: 'Ach, het zal allemaal wel'. Maar nu zou ik het zelf eens gaan proberen. Voor 14,95 kon mij niet veel gebeuren, toch?
Thuis gekomen heb ik de gemakkelijkste schoenen aan getrokken en toog ik naar het bos. Mijn broer, zo wist ik, had ook van die stokken en na wat telefonische instructies van hem, kwam ik er al snel achter dat ik het heel erg leuk begon te vinden.

De volgende dag heb ik bij dezelfde winkel een paar goede (hoge) wandelschoenen gekocht van het merk G-ar (of het echte NW schoenen zijn weet ik niet, ze zitten goed en lopen heerlijk en ik heb nog steeds geen last van blaren) en een paar, jawel!, echte Nordic-sokken met L en R erop geborduurd.

Met de stokken in de hand, de sokken en schoenen aan m'n voeten stond ik voor de tweede keer in het bos klaar om een flinke wandeling te maken. De eerste honderd meter werd mij bijna fataal doordat ik stuikelde over mijn eigen voeten en stokken. Het bleek dat ik de linker sok om mijn rechter voet had en de rechter sok om mijn linker voet.
Nadat ik mij achter een rododenderon had omgekleed ging het stukken beter en ik kreeg er nu echt heel veel plezier in.
De dagen erna liep ik afstanden van ongeveer 10 kilometer. Mijn nek kon ik eindelijk na lange tijd weer draaien en de pijn in mijn schouders, waar ik al tijden last van had, verdwenen.
Het viel mij direct op dat het met stokken een stukje makkelijker loopt dan zonder stokken vanwege de afzet en steun die je ervan hebt.
Kortom, dit is de sport waar ik al jaren naar opzoek was.

Het verbaasde mij wel dat vrijwel iedereen in mijn omgeving wist waar ik het over had als ik vertelde dat ik loopstokken had gekocht. Ze noemden het Nordic Walking. Het verbaasde mij evenzeer dat ik onderweg nooit iemand tegen kwam die dezelfde sport beoefende.

Inmiddels ben ik anderhalve week verder en ik wandel nog steeds met veel plezier. De afstand wordt groter en de pauzes korter en mijn zelf gekweekte airbag neemt ook al in omvang af. Of ik volgens de maatstaven van NW snel loop weet ik niet, maar mijn eigen tempo zit gemiddeld tegen de zes kilometer per uur.

Toch begon ik mij de afgelopen dagen af te vragen of ik de stokken goed hanteer, want dat kon ik tot nu toe aan niemand vragen. Internet biedt zoals altijd uitkomst, zo dacht ik.
Maar na wat speurwerk kwam ik er al snel achter dat ik alleen maar met cursussen om de oren word geslingerd. Nergens vind ik informatie over de basis techniek. Sterker nog, ik moet mij nu sterk af gaan vragen of ik wel gezond bezig ben! Alleen een cursus van 65 euro voor 6 lessen kan mij nog redden. Ik durf geen stap meer te zetten voordat ik mijn eerste les heb gehad.

Maar waarom zo geheimzinnig over de techniek van Nordic Walking? Ik wil niet gedwongen op cursus omdat ik er anders niet bij hoor. Met de speurtocht op het web is mijn enthaussiastme een flink stuk gedaald. Ik moet mij bijna schamen als ik met die stokken in de vrije natuur rondloop omdat ik geen cursus heb gevolgd en er niet op een andere manier achter kan komen of ik de stokken goed gebruik. Gelukkig ben ik tot nu toe nog niemand in het bos tegen gekomen.

Als ik vanmiddag in de verte een Nordic Walker zie aan komen, dan schuif ik snel mijn verstelbare stokken in elkaar en verstop ze in mijn buiktasje (de rugzak heb ik thuis gelaten want zolang hou ik het nog niet vol) en als hij of zij voorbij is gesjeesd, dan kies ik met de petklep diep in mijn ogen getrokken en het schaamrood op de kaken een andere route.

Maar dat komt deze sport toch niet ten goede? Het is toch de bedoeling dat je lekker bezig kunt zijn met iets wat je graag doet en waar je op je eigen manier plezier aan beleefd, of je het nu Nordic Walking noemt of niet? Daarbij maakt het toch niet uit of ik nu met NW stokken, een rollator of met bamboe-stokken loop?
Natuurlijk zullen voorstanders genoeg argumenten hebben om mij ervan te overtuigen dat een cursus volgen alleen maar voordelen heeft. Maar daar wil ik graag zelf achter komen en zelf beslissen of ik op cursus ga of niet. En voordat ik die beslissing neem moet ik wel de gelegenheid hebben om op een verantwoorde manier kennis te maken met Nordic Walking.

Ondanks alles trek ik er vanmiddag vol goede moed weer op uit met mijn 'wandelstokken'. Ik kies voor de vrije natuur in plaats van die kale muren van een fitnessruimte.
Al zie ik er wel een beetje tegenop dat ik wordt uitgelachen door de 'échte Nordic Walker'. Moet dat dan de enige reden zijn om een cursus te volgen????

Door een leek wordt je na gekeken, door een kenner stiekum uitgelachen. Leuk: wandelen met stokken dat Nordic Walking heet...
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Bekijk de homepage MSN Messenger
Robertjan
Nordic Walking Instructeur

BerichtGeplaatst: Wo Mei 17, 2006 12:28    Onderwerp: Introductieles Reageer met quote

Beste Noorderzon,

Ik zal je niet pushen om een cursus te gaan doen.
Neem gewoon eens deel aan een gratis introductieles. Het is dat je ver weg woont van hier, anders had je dat bij mij via de VAUDE Store Nederland of via de Outdoor & Travel Outfitters kunnen doen.

Bij een introductieles krijg je ook gewoon een goed idee van de techniek. Als je een talent bent en dus geen/weinig les behoeft, dan zegt de instructeur je dat echt wel.
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Bekijk de homepage AIM Naam MSN Messenger
Jan Tabak
Beginnend Nordic Walker
Beginnend Nordic Walker

BerichtGeplaatst: Wo Mei 17, 2006 12:31    Onderwerp: Reageer met quote

Een mooi verhaal en heel herkenbaar voor mij! Leuk

De voors en tegens over het volgen van een cursus zullen je om de oren vliegen denk ik.....

Wij hebben het niet gedaan en ons beperkt tot de aanschaf van een leerzame DVD, waarop de techniek duidelijk uitgelegd werd. Nu, na een week of drie vinden wij, dat we prima lopen (geheel vergelijkbaar met hen op de DVD) en we hebben het reuze naar de zin. Nu hebben wij wel een redelijk sportieve achtergrond. Dat zal meegeholpen hebben.

Toch kan ik me ook goed voorstellen, dat mensen met weinig sportieve achtergronden en met wat gebrek aan zelfvertrouwen op dat gebied eerst eens wat aanwijzingen willen hebben voordat ze beginnen. Zoals je zelf al hebt gezien zijn er mogelijkheden zat, maar het kost vrij veel geld. Maar het idee van RobertJan is een prima alternatief, lijkt mij.

Wel vind ik, dat je niet moet sparen op schoenen en stokken. Je zult al heel snel je stokken van 14,95 willen inruilen voor betere. Wij zijn ook begonnen met goedkope stokken, maar die lagen al na drie keer lopen op zolder. Carbonstokken van een goed merk lopen zoveel stabieler. Je voelt dat onmiddellijk.

Ook schoenen zijn belangrijk. Dat een verkoper jou hoge schoenen aanbeveelt voor Nordic Walking is merkwaardig. De meeste mensen zullen lage schoenen prefereren. De goede merken zoals bijv. Lowa of Meindl of Hanwag hebben allemaal Nordic Walking schoenen, die gebouwd zijn om een goede afloop te bewerkstelligen.

Ons is opgevallen (en ik hoop dat anderen dat zullen beamen) dat Nordic walking een vrij natuurlijkse beweging is, die je na een keer of vijf vanzelf doet. In het begin vraagt het vrij veel van de concentratie (vooral het openen van de handen en het weer vastpakken van de stokken moet geoefend worden), maar na enige tijd gaat dit gewoon vanzelf.

Kortom, ga door man.... Lekker lopen in de natuur, terwijl je spieren voor je aan het werk zijn! Trek je niets aan van eventuele grappen en grollen, die je af en toe naar je hoofd krijgt... Je doet het helemaal voor jezelf. Geniet er van. Net als wij!
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur mail Bekijk de homepage
Noorderzon
Beginnend Nordic Walker
Beginnend Nordic Walker

BerichtGeplaatst: Wo Mei 17, 2006 13:21    Onderwerp: Reageer met quote

Even voor de duidelijkheid:

Het gaat mij niet om de zin of onzin van een cursus of materiaal hoor. Met mijn verhaal probeer ik aan te geven dat ik het heel erg jammer vind dat je niets op internet kunt vinden over de techniek van Nordic Walking. Er is gewoon geen goede informatie te vinden, geen uitleg, geen voorbeelden, geen foto's, niets.
Je kunt je de techniek alleen maar eigen maken via een cursus of de aanschaf van een dvd. Het wordt je op deze manier als het ware opgedrongen. Ik kan geen duidelijke instructies vinden op het internet, alleen maar informatie over het volgen van een cursus.
En ook bij het lezen van dit forum krijg ik regelmatig het gevoel dat ik mij moet schamen als ik niet op cursus ga. En dat vind ik een beetje jammer.
Ik hoop niet dat ik, op de manier waarop ik nu met mijn stokken loop, iemand tegen kom die les heeft gehad, ik zou mij heel ongemakkelijk voelen.
Jan Tabak
Beginnend Nordic Walker
Beginnend Nordic Walker

BerichtGeplaatst: Wo Mei 17, 2006 14:30    Onderwerp: Reageer met quote

Noorderzon schreef:
Even voor de duidelijkheid:

Het gaat mij niet om de zin of onzin van een cursus of materiaal hoor. Met mijn verhaal probeer ik aan te geven dat ik het heel erg jammer vind dat je niets op internet kunt vinden over de techniek van Nordic Walking. Er is gewoon geen goede informatie te vinden, geen uitleg, geen voorbeelden, geen foto's, niets.

Je hebt helemaal gelijk. Ik heb precies hetzelfde ondernomen als jij en ik heb ook niets kunnen vinden. Er zijn wat sites met globale aanwijzingen, maar niet echt een filmpje of zo. Nee. En de officiële Nordic Walking sites hebben er geen belang bij, om duidelijke uitleg te geven. Zij laten je liever een lijst met docenten zien. Maar werkt dat niet met veel sporten zo?

Ik heb op dit forum vaak genoeg aangegeven geen cursus te hebben gevolgd. Ik heb van niemand opmerkingen gekregen (misschien hebben ze het wel gedacht.... Embarassed maar in ieder geval hier niet geuit). Wél heb ik zelf door de discussies hier toch aardig wat aanwijzingen opgedaan. Die discussies krijgen pas waarde, als je zelf al een stukje op streek bent. Je herkent dan de beweringen en/of opmerkingen en dan kun je er wat mee doen (of niet).

Mogelijk kun je in een bibliotheek wel een boekwerkje vinden met de basisaanwijzingen. Maar er zijn ook goede boekjes te koop voor relatief weinig geld. (kijk eens in de boek- en dvd recencies hier op het forum)

En schamen voor een ander doe ik mij in het geheel niet. Die ander zou zich moeten schamen indien hij mij niet even zou bijstaan, als hij of zij nog detailfouten zou zien.

Want je bent toch op de wereld om mekaar....
Beheerder
Site Admin
Site Admin

BerichtGeplaatst: Wo Mei 17, 2006 14:32    Onderwerp: Reageer met quote

Johnie,

Klinkt erg bekend. Zie bijvoorbeeld de recensie die ik gisteren nog plaatste op dit forum van het boek van Marco Maas: in het boek wordt er geen enkele foto besteed aan de techniek van het NW-en. Dit in tegenstelling tot het dunnen boekje van Urs Gerig, waar juist weer wel met foto's veel wordt duidelijk gemaakt.

Als beheerder van nordicwalking.startpagina.nl ben ik ook op zoek gegaan naar sites waar info over de techniek was te vinden, maar helaas met weinig succes. Een gat in de markt dus Wink

Raymond
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur mail Bekijk de homepage MSN Messenger
Robertjan

BerichtGeplaatst: Wo Mei 17, 2006 15:21    Onderwerp: Website Techniek Reageer met quote

Nou Raymond, ik zie hierin wel iets voor jou:

Een website waarbij je voor elke tip moet betalen Wink. Als je dan maar genoeg nieuwsgierige mensen op de site krijgt, kun je een zwembad aanleggen in je tuin Laughing.

Maar alle gekheid op een stokkie:
Het is én vanwege de commercialiteit op deze manier geregeld, en ik denk ook uit bescherming van de mensen zelf. Huh? Ja. Er zijn ook zat mensen die denken dat ze zonder cursus de techniek al onder de knie hebben, terwijl dat dan niet is. Dit, voor alle duidelijkheid, in tegenstelling tot de motorisch begaafdere mensen onder ons.
Al behoor ik tot de laatste categorie (CIOS-achtergrond), ook ik had 10-12 uur lopen nodig voor ik zelf mijn techniek met minstens een 8 kon waarderen...

Dus veel lopen Johnnie!
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Bekijk de homepage AIM Naam MSN Messenger
rixt
Gast

BerichtGeplaatst: Wo Mei 17, 2006 18:34    Onderwerp: Reageer met quote

Waarom wel, waarom geen cursus is een keuze die ieder voor zich maakt. Ik heb wel voor lessen gekozen, ondanks dat ik eerder veel aan sport heb gedaan, of misschien juist omdat ik veel aan sport heb aan gedaan Very Happy
Ik heb o.a. 15 tot 20 jaar badminton gespeeld en om dat wat op een redelijk niveau te kunnen doen heb ik ook les gehad, zij het dan niet via cursussen maar via een vereniging. Zonder goede techniek benut je mijn inziens je eigen mogelijkheden niet goed. Maar of je die goede techniek van NW alleen via een cursus kunt leren weet ik niet.

DVD over NW is ook bij de bibliotheek te leen, de boeken zullen er ook wel zijn, dus als je het zelf wilt doen hoef je in principe geen (niet veel) kosten te maken.

Wat fitness betreft, de loopband zal ook niet gratis zijn Very Happy Ik weet tenminste wat een uurtje fitness per week bij mij in de omgeving kost en dat is niet veel goedkoper dan een uurtje NW les. Daarnaast wil ik geen blesures oplopen door het aanleren van een verkeerde techniek en zonder les zou ik mij misschien nu nog steeds blijven afvragen..... doe ik het wel goed Confused

Groet, Hinke (die vanmorgen weer heeft genoten van een uurtje les)
Naar boven
Mastri

BerichtGeplaatst: Wo Mei 17, 2006 19:58    Onderwerp: Reageer met quote

Hallo,

Ik vind het wat kort door de bocht, hier en daar.

Als ik goed wil leren tennissen, zal ik er toch echt niet komen met een boek uit de bieb of een plaatje van internet.
Ik zal echt op les moeten, bij een leraar mijn licht op moeten steken.

Idem dito voor veel andere sporten.

Waarom dan niet voor Nordic walking? Zeker als we het willen zien als een goede SPORT, is dit noodzakelijk.

Maar maak je niet sappel: als je gewoon lekker wil stappen en een appeltje wil eten in het bos en gewoon lekker wilt wandelen.... mijn zegen heb je. Wil je SPORT, TECHNIEK... dan is het echt een ander verhaal!

Groet, Marjan
Naar boven
Jan Tabak
Beginnend Nordic Walker
Beginnend Nordic Walker

BerichtGeplaatst: Wo Mei 17, 2006 20:52    Onderwerp: Reageer met quote

De vergelijking tussen tennis en recreatief Nordic Walking gaat op geen enkele manier op. Je doet daarmede de tennisser veel te kort.
Nordic Walking voor de recreant bestaat uit een zeer beperkt aantal basistechnieken, die door iedereen met weinig moeite te leren zijn.

Tennis is techniek en tactiek, spelinzicht en een uitstekende conditie. Onvergelijkbaar. Onmogelijk te leren in 6 sessies van 1,5 uur.

Je andere opmerking is buitengewoon neerbuigend ten opzichte van de mensen die anders denken dan jij.

Laat een ander, die meent ook plezier te kunnen beleven aan Nordic Walking zonder cursus, maar zich gewoon de techniek eigen maakt op basis van van hij ziet en kan wel in zijn waarde!
Mastri

BerichtGeplaatst: Wo Mei 17, 2006 21:04    Onderwerp: Reageer met quote

Dag,

Jammer dat je mijn woorden zo opvat.

Ik snap het eigenlijk niet. Recreatief tennis t.o.v. recreatief nordic walking. Wat is het verschil? Je wilt een bal op de juiste manier over het net slaan; je wilt je stok op de juiste manier inzetten. Wat is het verschil?

Mensen die bij mij een cursus komen volgen en vervolgens lekker ontspannen lopen, daar is toch niets mis mee? Als je zo mijn woorden opvat, zit je er volkomen naast, helaas.
Wat ik ermee bedoel dat als je gewoon lekker wilt wandelen op de manier zoals jij denkt dat ie goed is....prima! Zo kan ik ook tennissen.

Groetjes, Marjan
Naar boven
Jan Tabak
Beginnend Nordic Walker
Beginnend Nordic Walker

BerichtGeplaatst: Wo Mei 17, 2006 21:51    Onderwerp: Reageer met quote

Mastri schreef:

Mensen die bij mij een cursus komen volgen en vervolgens lekker ontspannen lopen, daar is toch niets mis mee?

Nee. want uiteindelijk genieten ze van datzelfde appeltje, waar ik geacht word van te genieten, onder diezelfde boom in datzelfde bos.....
Noorderzon
Beginnend Nordic Walker
Beginnend Nordic Walker

BerichtGeplaatst: Wo Mei 17, 2006 23:03    Onderwerp: Reageer met quote

Nou...,,, ik weet nog, de eerste keer dat ik ging tennissen. Het leek mij heel gemakkelijk. Een balletje slaan, dat mag toch geen probleem zijn?
Maar ze vlogen alle kanten op, behalve over het net. Ik sloeg te hard en ongecontroleerd, waardoor ze recht omhoog of opzij over de afrastering vlogen.
Dat heb ik mijn wandelstokken nog niet zien doen..... gelukkig.

Wel ben ik vanmiddag wandelpaden ingeslagen die ik niet kende en ik ben verdwaald. Na bijna 25 kilometer en ruim vier uur later was ik eindelijk bij mijn auto terug. Wel een beetje moe, maar heerlijk ontspannen ondanks de flinke pas die ik erin had. En...... niemand (NW) tegen gekomen..... gelukkig.

De laatste kilometer heb ik extra hard gelopen omdat ik de jeugdvierdaagse tegen kwam; dwars tegen de stroom in natuurlijk!
"Kijk papa, een skiër", "Nee jongen, dat is een wandelende tak!"

Laughing
Jan Tabak
Beginnend Nordic Walker
Beginnend Nordic Walker

BerichtGeplaatst: Do Mei 18, 2006 8:29    Onderwerp: Reageer met quote

Noorderzon schreef:
Nou...,,, ik weet nog, de eerste keer dat ik ging tennissen. Het leek mij heel gemakkelijk. Een balletje slaan, dat mag toch geen probleem zijn?
Maar ze vlogen alle kanten op, behalve over het net. Ik sloeg te hard en ongecontroleerd, waardoor ze recht omhoog of opzij over de afrastering vlogen.
Dat heb ik mijn wandelstokken nog niet zien doen..... gelukkig.

Toen ik op zoek ging naar een bewegingsvorm, die voor mij geschikt zou kunnen zijn, kwam ik de sites tegen over Nordic Walking...

Zij schreeuwden mij toe: "NW is geschikt voor iedereen tussen 8 en 80 jaar en een lichte lichamelijke beperking is geen enkel probleem..."

Dat zal de tennisbond niet roepen. Wil je daar met je prestatiecurve boven het recreatieve maaiveld uitkomen, dan zul je toch echt tennisles moeten nemen. Dat is volstrekt duidelijk. Ik heb vroeger ook wel eens getennist en leef nu voort met dezelfde ervaringen als jij....

Bij NW gaat het technisch gezien om slechts een klein aantal basisbewegingen, die daadwerkelijk (daar hebben de NW sites gelijk in) door iedereen te leren zijn. Je moet het wél een keer gezien hebben. De DVD die ik heb (van My Bodyschool) is dermate duidelijk, dat je wel blind moet zijn, wil je het idee achter NW niet kunnen oppakken en uitvoeren.

NW is in mijn ogen ook geen competitiesport. Het is een vorm van bewegen. Jongeren zullen zich misschien met elkaar willen meten, maar daar hebben die 50/80 jarigen met die lichte beperking toch geen enkele behoefte aan. Die willen slechts hun spieren aan het werk zetten, in de hoop hun handicap te overwinnen, aan hun zelfvertrouwen te werken en wellicht om sociaal gezien weer eens met anderen in kontakt te komen.

Ikzelf heb er ook geen enkele behoefte aan, om met 50 mensen of meer een tocht te maken. Ik heb ook een hekel aan de wandel of fietsvierdaagse. Ik ben liever individueel of met een klein gezelschap bezig, alhoewel ik respect heb voor mensen, die wél liever in groepsverband aan de gang gaan. Je hebt nu eenmaal individualisten en groepsmensen. Daar is niets mis mee.

Het fijne van NW is nu juist, dat al die verschillende personen, met of zonder lichamelijke beperkingen en voorzien van alle soorten karaktereigenschappen iets aan deze vorm van bewegen kunnen hebben.

En daar gaat het om....
Mastri

BerichtGeplaatst: Do Mei 18, 2006 9:44    Onderwerp: Reageer met quote

Mooi zo.
Wat mij betreft: einde discussie.

Hartelijke groet,
Marjan
Naar boven
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats Reactie    Nordicwalkingforum.nl Forum Index -> Nordic Walking techniek Tijden zijn in GMT + 1 uur
Ga naar Pagina 1, 2, 3, 4  Volgende
Pagina 1 van 4

Weer voor Nordic Walking?