Nordicwalkingforum.nl Forum Index
Nordicwalkingforum.nl
Het forum voor en door Nordic Walkers (i.s.m. nordicwalking.startpagina.nl)

FAQFAQ   ZoekenZoeken   GebruikerslijstGebruikerslijst   GebruikersgroepenGebruikersgroepen   RegistreerRegistreer 
 ProfielProfiel   Log in om je privé berichten te bekijkenLog in om je privé berichten te bekijken   InloggenInloggen 
 Naar de fotoalbumsNaar de fotoalbums   KalenderKalender Voeg deze site toe aan favorietenVoeg deze site toe aan favorieten

De geheimen van Nordic Walking
Ga naar Pagina Vorige  1, 2, 3, 4  Volgende

Plaats nieuw bericht   Plaats Reactie    Nordicwalkingforum.nl Forum Index -> Nordic Walking techniek

Handige links:

Markeer 'alles gelezen'
Uitleg 'rankings'
Boeken en DVD's
NWforum.nl T-shirts
Nordic Walking Foto's
Nordic Walking Kalender
NW.startpagina.nl
NW-int.startpagina.nl
rss (forum)

Komende events in de kalender:

Laatste toegevoegde foto's aan de foto-albums:
IJSSELBRUG ZWOLLE, ...
IJSSELBRUG ZWOLLE, ...
Geplaatst door: Ronald Hekkert
12-05-2018
Oudemolen  10 km ...
Oudemolen 10 km ...
Geplaatst door: quib
03-10-2016
Nordic Walking ...
Nordic Walking ...
Geplaatst door: Ronald Hekkert
05-06-2016
Auteur Bericht
Jan Tabak
Beginnend Nordic Walker
Beginnend Nordic Walker

BerichtGeplaatst: Do Mei 18, 2006 10:20    Onderwerp: Reageer met quote

Mastri schreef:
Mooi zo.
Wat mij betreft: einde discussie.

Hallo Marjan!

Ja, de pro's en contra's zullen altijd blijven bestaan en aangezien er ook nog financiële belangen een rol (kunnen) spelen, kunnen de discussies al snel lichte irritaties opwekken. (bij de een of de ander). Dat moeten we vermijden.

Ben het dus helemaal met je eens. We praten er niet meer over en als ik ooit kans zou zien om Steggerda te vinden met mijn GPS dan drinken we er een borrel op.... Very Happy

Ik wens je uiteraard heel veel succes als instructrice en feliciteer je alsnog met je onlangs behaalde diploma's!!! Exclamation
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur mail Bekijk de homepage
Noorderzon
Beginnend Nordic Walker
Beginnend Nordic Walker

BerichtGeplaatst: Do Mei 18, 2006 11:44    Onderwerp: Reageer met quote

Mastri schreef:
Mooi zo.
Wat mij betreft: einde discussie.

Hartelijke groet,
Marjan

Blijft de discussie open waarmee ik eigenlijk begon:

Waarom wordt er op het Nederlandse internet zo geheimzinnig gedaan over de basis technieken terwijl het voor iedereen -van 8 tot 80- toegankelijk zou moeten zijn. De gekste dingen kom je op het internet tegen, behalve hoe je met je stokken zou moeten lopen... raar toch?
Mogen wij 'hollanders' misschien zelf beslissen of we daarvoor een cursus nodig hebben?

Trouwens Jan, je hebt wat mij betreft helemaal gelijk in je reacties.

Laatst aangepast door Noorderzon op Do Mei 18, 2006 11:51, in totaal 1 keer bewerkt
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Bekijk de homepage MSN Messenger
Mastri
Nordic Walking Instructeur

BerichtGeplaatst: Do Mei 18, 2006 11:49    Onderwerp: Reageer met quote

Ik laat me verleiden door nog 1 reactie:

Het forum staat VOL met adviezen en tips. Daar zit veel bruikbaar materiaal tussen. Gewoon de tijd nemen om te gaan lezen.
Er is niets geheimzinnigs aan; het is alleen lastig om de techniek, al lezend, onder de knie te krijgen.

1. lange arm
2. handen open en sluiten
3. grote pas (niet snelle pas)
4. schouderrotatie

Al deze elementen vind je terug op internet, op DVD's en in boeken.
Kom ik toch weer terug op tennis: vanuit een boek de backhand leren slaan is anders met een leraar naast je.

Groeten, Marjan
Naar boven
DickB
Beginnend Nordic Walker
Beginnend Nordic Walker

BerichtGeplaatst: Do Mei 18, 2006 11:57    Onderwerp: Reageer met quote

Noorderzon schreef:

Waarom wordt er op het Nederlandse internet zo geheimzinnig gedaan over de basis technieken terwijl het voor iedereen -van 8 tot 80- toegankelijk zou moeten zijn. De gekste dingen kom je op het internet tegen, behalve hoe je met je stokken zou moeten lopen... raar toch?
Mogen wij 'hollanders' misschien zelf beslissen of we daarvoor een cursus nodig hebben?

Noorderzon, eigenlijk is het heel simpel: Het staat nergens op internet, omdat niemand het er opgezet heeft! Je kunt je afvragen hoe dat komt, maar ik denk dat het komt omdat het hier een behoorlijk jonge tak van sport is. De mensen die de techniek goed in de vingers(benen) hebben zouden het op internet kunnen zetten, maar daarmee maken ze zichzelf brodeloos Sad . Internet is een vrij medium: Iedereen is vrij er vanalles op te zetten, en niemand is dat verplicht! Smile

Ik kan dus heel goed begrijpen dat de professionals dit niet op internet zetten (broodwinning) en dat er misschien nog (te) weinig geoefende lopers zijn die NW goed snappen, en daarbij ook nog eens de tijd en de kennis hebben om het op internet te zetten. Daarbij komt nog dat de groep NWers helaas vaak 50+ zijn, en dat juist deze groep weinig kaas heeft gegeten van computers. Embarassed

Als ik naar mijzelf kijk: Ik heb wel kennis om zaken op internet te zetten, en ik heb zelfs al een basis cursus NW gevolgd... Maar om mij nu gelijk in te beelden dat ik het op internet goed kan uitleggen.... En dat geldt denk ik voor velen onder ons!

Groeten,
DickB
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
Jan Tabak
Beginnend Nordic Walker
Beginnend Nordic Walker

BerichtGeplaatst: Do Mei 18, 2006 13:49    Onderwerp: Reageer met quote

Quote:

Noorderzon schreef:

Waarom wordt er op het Nederlandse internet zo geheimzinnig gedaan over de basis technieken terwijl het voor iedereen -van 8 tot 80- toegankelijk zou moeten zijn.

Dank je. Ik heb afgesproken met Marjan de discussie te staken.... Very Happy Very Happy Very Happy Very Happy Wink Ik ben nog van een verschrikkelijk oude stempel (bouwjaar 1946) dus ik houd me daaraan.... Mad Mad Very Happy Very Happy
DickyDick
Fanatiek Nordic Walker
Fanatiek Nordic Walker

BerichtGeplaatst: Do Mei 18, 2006 13:49    Onderwerp: Reageer met quote

Noorderzon schreef:

Blijft de discussie open waarmee ik eigenlijk begon:

Even zoeken en je had het gevonden, denk ik op de site van Exel staat al sinds jaar en dag een stukje over de techniek van het Nordic-Walking.

http://www.nordicwalking.com/portal/nordic_walking/english/technique/

Het is inderdaad niet veel en of ze het goed uitvoeren laat ik in het midden, maar het staat er wel!
Mastri

BerichtGeplaatst: Do Mei 18, 2006 17:12    Onderwerp: Reageer met quote

goedzo Jan,

Geef ze van katoen! (of van carbon) Laughing Laughing Laughing

Doeg, Marjan
Naar boven
Noorderzon
Beginnend Nordic Walker
Beginnend Nordic Walker

BerichtGeplaatst: Vr Mei 19, 2006 1:01    Onderwerp: Reageer met quote

DickB schreef:
Noorderzon, eigenlijk is het heel simpel: Het staat nergens op internet, omdat niemand het er opgezet heeft! Je kunt je afvragen hoe dat komt, maar ik denk dat het komt omdat het hier een behoorlijk jonge tak van sport is. De mensen die de techniek goed in de vingers(benen) hebben zouden het op internet kunnen zetten, maar daarmee maken ze zichzelf brodeloos Sad . Internet is een vrij medium: Iedereen is vrij er vanalles op te zetten, en niemand is dat verplicht! Smile

Ik kan dus heel goed begrijpen dat de professionals dit niet op internet zetten (broodwinning) en dat er misschien nog (te) weinig geoefende lopers zijn die NW goed snappen, en daarbij ook nog eens de tijd en de kennis hebben om het op internet te zetten. Daarbij komt nog dat de groep NWers helaas vaak 50+ zijn, en dat juist deze groep weinig kaas heeft gegeten van computers. Embarassed

Als ik naar mijzelf kijk: Ik heb wel kennis om zaken op internet te zetten, en ik heb zelfs al een basis cursus NW gevolgd... Maar om mij nu gelijk in te beelden dat ik het op internet goed kan uitleggen.... En dat geldt denk ik voor velen onder ons!

Groeten,
DickB

DickB,
Als je het vanuit die hoek bekijkt heb je gelijk.

Ik bedank verder een ieder die in deze topic gereageerd heeft. Al heb ik niet overal antwoord op gegeven, ik heb de reacties wel terdege ter harte genomen.
Het zal wel aan mij liggen dat ik, gezien een aantal reacties, mijn eigen standpunt niet duidelijk heb kunnen maken, maar het zij zo. Als ik daardoor enige irritaties heb opgewekt, in welke vorm dan ook, dan hiervoor mijn welgemeende excuus, want dat was in het geheel niet mijn bedoeling.
Hierbij sluit ik elke discussie die ik zelf heb geopend én... ik heb mij voorgenomen om les te nemen, want van het internet wordt ik ook niet veel wijzer....
Laughing
rixt
Gast

BerichtGeplaatst: Vr Mei 19, 2006 6:46    Onderwerp: Reageer met quote

Hoi Johnnie, Je hoeft je door ons natuurlijk geen lessen te laten op dringen Confused Maar ik vind zelf de lessen veel voordelen hebben. Ik heb ook de DVD van my bodyschool en het lijkt allemaal zo simpel maar op de DVD is er niemand die tegen mij zegt, rechterop lopen, of denk aan je linkerarm, rechts gaat goed, links iets minder en allemaal van dat soort kleine aanweizingen die ik persoonlijk als heel prettig ervaar.
Ik heb heel lang veel probelemen met spieren en gewrichten gehad, nu nog wel een beetje maar dat hoort gewoon bij de leeftijd Very Happy maar juist om die reden vind ik les prettig zodat ik geen foute houding aanleer en daardoor juist meer klachten zou kunnen krijgen.
Maar nogmaals, het is ieder zijn keuze wel of geen les te nemen en daarin moeten we elkaar gewoon respecteren.

In ieder geval veel loop plezier!! met of zonder les Very Happy

groet, Hinke.
Naar boven
Mastri

BerichtGeplaatst: Vr Mei 19, 2006 6:48    Onderwerp: Reageer met quote

Hallo,

Ach irritatie: daar wil ik nog wel iets over kwijt: ik merk vaak dat email en internet snel leidt tot misverstanden en verkeerd opvatten van...
Het kan nu eenmaal niet tegen persoonlijk face to face contact op.

Verder denk en hoop ik dat je geen spijt zult krijgen van de les die je neemt. Stel daar opnieuw je vragen; wellicht krijg je dan een duidelijker antwoord.

Veel plezier en groeten,
Marjan
Naar boven
Alithia
Beginnend Nordic Walker
Beginnend Nordic Walker

BerichtGeplaatst: Zo Mei 21, 2006 0:01    Onderwerp: Re: De geheimen van Nordic Walking Reageer met quote

Hallo Johnnie (en hallo allemaal),

Wat moest ik vreselijk lachen om jouw post! Zo smeuiig en sappig geschreven, echt erg leuk!

Vanuit mijn woonkamer kijk ik regelrecht op de hei voor mijn huis, en ik zie al een paar jaar Nordic Walkers voorbijkomen. De "kuddes" worden steeds vaker gesignaleerd, en ook worden ze groter... Shocked

Ik vond het er bij de eerste paar honderd maar stom uitzien Embarassed Sorry allemaal!

Ik loop al jaren gewoon te lopen, met mijn hondjes op de hei. En dacht dat die stokken maar een hype waren. En als ik ergens niet van hou is het wel kudde-gedoe, dus ik Question Ik geen stokken Exclamation

Maar goed, een mens wordt wijzer en ouder en krijgt inderdaad een zelfgekweekt airbagje (was het maar lucht, potverdrie!) en aangezien ik last heb van een raar lijf (fibromyalgie en hypermobiliteitssyndroom) en ik overal las over het feit dat Nordic Walking voor werkelijk iedereen geschikt zou zijn, zelfs voor kwakkels zoals ik, raakte ik stiekum wel geďnteresseerd. Maar ja... Wink

Tot de buurvrouw anderhalve week geleden jarig was en stokken kreeg. En een maatje zocht. En ik riep IKKE! (tenslotte loop je met zijn tweetjes net wat minder voor gek?!?) En ging stokken halen bij de ANWB. Ik heb er nu 3 lange wandelingen opzitten en 4 van 3 kwartier. Het valt me op dat het zo makkelijk niet is als het lijkt. Mijn stokken deugen voor geen meter, dat heb ik ondertussen wel in de gaten. Heb dus hele luxe, goed schokdempende stokken besteld met een supercomfortabele handlus (exel extreme comfit). Ik hoop ze begin volgende week te krijgen. Razz

Dat het nog niet meevalt om goed te lopen is me de afgelopen dagen wel duidelijk geworden. Als het me rechts lukt goed die stok te planten en te zwaaien en te vangen blokkeert links, als ik me op links concentreer heb ik opeens een hangende rechterarm! Alsof mijn brein het niet bij kan houden... Dus, toch maar een les geboekt van een echte instructeur (privé, want ik hou nog steeds niet van kuddes) en ook ik ben heel de week al aan het zoeken geweest op het internet, naar informatie over stokken, techniek, schoenen etc.

Noorderzon schreef:
Maar na wat speurwerk kwam ik er al snel achter dat ik alleen maar met cursussen om de oren word geslingerd. Nergens vind ik informatie over de basis techniek. Sterker nog, ik moet mij nu sterk af gaan vragen of ik wel gezond bezig ben! Alleen een cursus van 65 euro voor 6 lessen kan mij nog redden. Ik durf geen stap meer te zetten voordat ik mijn eerste les heb gehad.

Hahaha! Ja dat dacht ik ook na de eerste paar uur stokstruinen op het internet. Ik werd er bijna depri van. Maar, de aanhouder wint, en ik heb er uiteindelijk toch wel een paar gevonden die ik erg informatief vond, zelfs met filmpjes erbij. Hieronder de links:

http://www.starshoe.net/nordic%20walking.htm
http://www.sportwandelen.nl/www/template.php?o=nordicwalking&c=techniek
http://www.holidaysport.nl/index.php/id_structuur/3823/workshops.html

De laatste heeft een uitgebreid verhaal over techniek!

Ik voelde me de afgelopen dagen in het begin ook erg bekeken. Maar ook voelde ik me na de eerste wandeling al prettiger. Mijn nek en schouders veel soepeler dan anders, mijn voeten nog lang niet moe, en dat na ruim een uur op een tempo van ruim 6 km per uur. Dit is iets wat ik, met mijn gammele lijf, prima kan doen om fit te blijven. Ik kijk uit na mijn eerste privéles komende woensdag en mijn nieuwe stokken! En tot die tijd struin ik samen met mijn hondjes op de hei, en sleep ik mijn stokken onwetend maar fluitend met mij mee. ('t kan die honden toch niks schelen! Very Happy )

Veel plezier met lopen gewenst, en wie weet komen we elkaar nog wel eens tegen!

Alithia
Sandraatje
Beginnend Nordic Walker
Beginnend Nordic Walker

BerichtGeplaatst: Zo Mei 21, 2006 13:41    Onderwerp: Reageer met quote

Beste Noorderzon,

Ik ben even voor je aan het zoeken geweest, en er is inderdaad nauwelijks iets over de gebruikte techniek op het net te vinden. Nu ben ik op de site van INWA gaan kijken, en daar staan vrij duidelijke plaatjes. De site is wel engelstalig...

http://www.inwa.nordicwalking.com/

Als je daar op nordic walking klikt, wijst het zich vanzelf.

Ik ben het wel met je eens, dat het jammer is dat er over de techniek op internet weinig te vinden is. Wel is het zo, en dat geldt bij veel sporten, dat als je les neemt je de technieken het best aangeleerd krijgt, want het is nog altijd zo dat aanleren makkelijker is dan afleren...

Hopelijk blijf je met veel plezier NWen en heb ik je zo een beetje geholpen!

Groetjes,

Sandraatje
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht AIM Naam
Noorderzon
Beginnend Nordic Walker
Beginnend Nordic Walker

BerichtGeplaatst: Di Mei 23, 2006 1:03    Onderwerp: Reageer met quote

Quote:
Alithia: Hahaha! Ja dat dacht ik ook na de eerste paar uur stokstruinen op het internet. Ik werd er bijna depri van. Maar, de aanhouder wint, en ik heb er uiteindelijk toch wel een paar gevonden die ik erg informatief vond, zelfs met filmpjes erbij.

Quote:
Sandraatje: Ik ben even voor je aan het zoeken geweest, en er is inderdaad nauwelijks iets over de gebruikte techniek op het net te vinden. Nu ben ik op de site van INWA gaan kijken, en daar staan vrij duidelijke plaatjes. De site is wel engelstalig...

Dat is nu precies wat ik bedoel. Ik heb mij een week geleden al voor les opgegeven en die man zou mij terug bellen om mij op de wachtlijst te plaatsen.
Inmiddels ben ik een week verder en ik vrees dat hij twee wachtlijsten heeft...

Intussen dacht ik mijn kennis te verrijken door informatie van het internet te plukken. Nou, inmiddels weet iedereen hier wel dat ik, nota bene zonder stokken, op m'n centenbakkie ben gegaan.
Ik ben niet alleen inpulsief -door stokken te kopen-, maar ook nog naďef -door te denken dat internet mij kan vertellen hoe het werkt- en niet in de laatste plaats ongeduldig -door niet op de eerste les te wachten-.

Dus trok ik er de afgelopen week toch maar weer op uit. Ik verruilde het asfalt voor bospaden en waarachtig, dat ging alweer stukken makkelijker. De dopjes eraf en toen maar prikken. Toen ik een of andere stomme opmerking van een voorbijganger kreeg, joelde ik 'm nog na dat ik met mijn prikstokken op zoek was naar lijken, maar dat heeft hij waarschijnlijk niet meer gehoord, want met mijn 6 kilometer per uur op de teller was hij allang weer uit mijn slipstream verdwenen en volgde ik inmiddels het volgende hazenpad alweer.

Mijn navigatiebrein was natuurlijk weer te eigenwijs om de goede richting aan te geven want tegen beter weten in, negeerde ik mijn inwendige eva-stemmetje: 'indien mogelijk, omkeren'. Met als gevolg dat ik op die manier maar liefst ruim vijf kilometer de verkeerde kant op liep.

Ik had er nog over nagedacht om carbonstokken aan te schaffen maar ik was blij dat ik mijn aluminium uitschuifbare stokken bij me had, want veronderstel dat er ineens een wild zwijn achter mij aan zou komen, dan zijn deze stokken toch wel erg makkelijk. Enzo liep ik bij die gedachten waarachtig nog harder...

Maar goed, na ruim 20 kilometer was ik nog maar een goede 1000 meter van mijn auto verwijderd. Overigens weet ik nu wel zeker dat ik iets anders doe dan Nordic Walking want volgens de normen van NW had ik het loodje na 10 kilometer al neer moeten leggen.
Ik was blij dat ik verder niemand was tegen gekomen en ik zou de laatste meters wat rustiger aan doen, want ik was best wel moe.

Maar plotseling wemelde het van de kinderen en bijhorende ouders. Ik dacht dat ik op een pretpark was beland, maar niets bleek minder waar.
Langzaam drong tot mij door dat er een kinder-wandelvierdaagse aan de gang was en ze kwamen allemaal vanaf mijn auto in mijn richting.
Dus ik moest tegen de stroom op zwemmen. En ik kan je verzekeren dat zoiets bepaalt niet meevalt. Ze krioelen door elkaar en zien niets of niemand aan komen, laat staan zo'n kruisvaarder als ik.
Heel gek, als je denkt dat het einde der tijden nadert, dan komen er ongekende krachten in je naar boven die je tot dan toe absoluut niet voor mogelijk had gehouden.
Een enorme overlevingsdrang zorgde ervoor dat ik nu met een kruissnelheid van, naar schatting, 8 kilometer per uur de bariëre doorkliefde.

Ik hoorde nog net iemand zeggen: 'kijk papa, een skiër', waarop z'n vader zei: 'nee joh, dat is een wandelende tak !'.
Zou hij soms een trainer zijn geweest die met lede ogen moest aanschouwen hoe ik al zwetend, hijgend en puffend zo goed mogelijk op z'n Nordic's probeerde te lopen?
Als het iemand van dit forum is geweest kon hij moeilijk tegen zijn zoontje zeggen: 'Kijk, dat is nou Johnny Walker'.
Nee, het was heel logisch dat hij, bij het zien van zo'n boom van een kerel met een paar van die dunne stokkies, tot de conlusie kwam dat het wel een wandelende tak moest zijn.
Met de pet nog dieper in mijn ogen, de zonnebrilpootjes nog strakker achter de oren en het schaamrood tot achter in mijn nek stoof ik verder, in de hoop dat de rest mij zo kort mogelijk (helemaal niet, was onmogelijk) zouden zien.

Uiteindelijk belandde ik, de uitputting nabij, achter het stuur van mijn ouwe trouwe diesel. Desondanks en na vele AAdrinks ben ik, zoals een echte onbenullig aankomend Nordic Walker betaamt, tevreden en voldaan huiswaards gekeerd.

Ik hoop dat die man -met z'n wachtlijst- gauw belt, dan vraag ik om een urgentieverklaring...

(Intussen ga ik die vier bovengenoemde site's maar eens bezoeken)
pim

BerichtGeplaatst: Di Mei 23, 2006 9:57    Onderwerp: Reageer met quote

Hallo ,

Ik lees deze discussie en wil hier toch iets aan toevoegen.
Op dit forum is al heel veel geschreven over stok lengte en risico's bij verkeerd gebruik van techniek.
Voor diegenen die nog niet zo lang het forum volgen lees eens een heel jaar terug daar staat al veel geschreven over hoe je volgens de schrijvers de techniek uit kunt voeren en reakties van anderen daar weer op.
Ik vind het jammer dat de instructeurs die de moeite nemen om hier op het forum hun kennis te delen neer gesabeld worden :als mensen die alleen maar geld willen verdienen door een techniek aan te bieden die niets voorsteld namelijk nordicwalking.
Ik wil als instructeur hier wel even op reageren.
Lopen met stokken kan iedereen nordicwalking echter is iets anders en is een techniek.
Een techniek die gebruik maakt van het afzet moment van de stokken waardoor je jezelf naar voren verplaatst tijdens het lopen.
Met als gevolg daarvan vele positieve effecten.
Voer je deze techniek maar half of helemaal niet uit dan zijn deze effecten ook verdwenen.
Voorbeeld arm afzet het doorduwen van de stokken tot zover mogelijk achter het lichaam geeft effecten zoals versterken van rug romp en arm spieren ik kan ze wel allemaal noemen maar dat wordt te technisch.
Maak je deze beweging maar half tot aan de heup dan worden de rugspieren al niet meer ingezet.
Hou je de stokken alleen maar voor het ziet er uit als koeien melken een staat vaak op foto's van bijv blokker,lidel en aldi dan maak je alleen gebruik van de arm spieren aan de voorzijde van het lichaam en valt de trainig van de spieren waar het voor bedoelt was helemaal weg.
Namelijk het rug versterkend deel.
Dus geen rechte houdding meer en geen mooie triceps maar ook minder energie gebruik door kleinere passen.
De nordicwalking techniek is indien goed uitgevoerd uitermate geschikt voor mensen met klachten.
Maar dan wel als deze mensen weten hoe deze veilig uit te voeren.
Met een hernia kan de nordicwalking techniek verlichting geven bij het lopen.
Maar als je je romp niet vanaf de stokken opricht en het rug versterkend gedeelte niet gebruikt zoals ik al eerder beschreef .
En de verkeerde techniek toepast van melken en veel kracht voor dan krijg je juist meer last van die hernia!.

Daarmee wil ik zeggen ja nordicwalking is geschikt voor mensen met klachten van jong tot oud mits technisch goed aangeleerd.
Met feedback van een docent die daarvoor opgeleid is.
Net als bij iedere andere sport.
Je mag het van mij rustig zelf uit proberen en uitvinden via boeken en of dvd's maar als er klachten ontstaan of al zijn neem mijn raad aan volg les bij een deskundig docent.
groeten
Pim
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
Jan Tabak
Beginnend Nordic Walker
Beginnend Nordic Walker

BerichtGeplaatst: Di Mei 23, 2006 11:00    Onderwerp: Reageer met quote

pim schreef:
Hallo ,

Ik vind het jammer dat de instructeurs die de moeite nemen om hier op het forum hun kennis te delen neer gesabeld worden :als mensen die alleen maar geld willen verdienen door een techniek aan te bieden die niets voorsteld namelijk nordicwalking.groeten
Pim

Deze opmerking gaat me iets te ver. Wie dit forum goed leest, ziet dan 90% van de deelnemers zonder meer je raad hebben opgevolgd en lessen hebben genomen.

Er zijn altijd mensen (zoals ik) die menen iets zélf te kunnen doen. De categorie "eigenheimers" "kleine zelfstandigen" of "de eigenwijzen van geest". Dat was ook het uitgangsstandpunt van Johny (Noorderzon). Hij meende het zélf af te kunnen, mits hij goede instructies op internet had kunnen vinden. Die vond hij niet en dus startte hij deze discussie op.

Een forum is in principe een discussieplatform. Iemand plaatst een stelling en daar gaan we dan eens lekker over bomen. Daarbij heb je voor- en tegenstanders van een discussie nodig, anders zou dit forum snel aan z'n eindje komen.....

In zo'n discussie komen er misschien wat argumenten voorbij, die jou niet helemaal aanspreken. Dat kan en dan heb je de mogelijkheid om de plaatser van het bericht met argumenten tegen te spreken, cq te overtuigen van je gelijk.

Marjan deed dat in deze discussie naar mij toe mijns insziens iets té overtuigend, alhoewel ik haar zeer respecteer, maar zij heeft uitgelegd, hoe zoiets in geschreven berichten verkeerd kan overkomen en dat ben ik met haar eens. Dat gebeurt mij ook wel eens. Volgende keer zetten we de boom weer heerlijk voort! Van neersabelen over en weer was echter geen sprake. Ik had althans die bedoeling niet en ik weet zeker, dat dat bij Marjan ook niet zo was.

Ik heb hier sowieso nog niet meegemaakt, dat mensen (of dat nou instructeurs zijn of gewoon leken, zoals ik) worden "neergesabeld". Daar is dit forum te correct voor en het wordt bovendien uitstekend geleid door de beheerder. Hij zou onmiddellijk ingegrepen hebben met een persoonlijke e-mail of wat dan ook.

Ik heb de rest van je bericht met belangstelling gelezen en ben het absoluut met een groot aantal punten eens. Zeker in zake de gezondheidsaspecten!
Toch ben ik de mening toegedaan, dat (met het nodige gezonde verstand en met wat aanwijzingen van mensen, die de cursus wél hebben gevolgd zoals in mijn geval) je een heel eind kunt komen met goede lectuur en lichtbeelden....

Wij zijn nu vier weken onderweg en wij vinden, dat we het heel aardig onder de knie hebben. Op details echter kunnen er nog dingen beter. Dit forum biedt inderdaad veel aanwijzingen, die wij dankbaar in ons opnemen... Ook die van jou!!!

Nu is het grappige, dat mensen zoals ik en ook Johny (noorderzon), die van mening zijn het eerst eens zélf te willen proberen, op internet - en ook op andere platforms - tegen een muur van (mag ik het voorzichtig zeggen?) lichte arrogantie oplopen van diegenen, die zich instructeur noemen of het ook zijn (let wel, er zit ook veel kaf tussen het koren - ook in jullie branche....)

Ik had echt het idee (met Noorderzon), dat ik door de NW wereld als een volstrekte dorpsgek met stokken zou worden gezien, als ik niet onmiddellijk de telefoon zou pakken om lessen te boeken.... Zonder dat ik eigenlijk überhaupt wist of ik het wel leuk zou vinden....

Welnu, daartegen kom ik in opstand. Laat diegenen, die het eerst eens willen aanzien (eventueel met behulp van vrienden of familie die wél de nodige kennis in huis hebben) in hun waarde.... Er zullen er zijn, die na drie weken fluitend met een juiste techniek de bossen doorkruisen en er zullen er zijn, die na drie weken alsnog besluiten hun techniek wat te laten oppoetsen....

En dan kom jij weer perfect in beeld!!! Pas als je mij 150 Euro zou vragen voor drie uurtjes les, zal ik je persoonlijk aan mijn stok spiezen... Laughing Laughing
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats Reactie    Nordicwalkingforum.nl Forum Index -> Nordic Walking techniek Tijden zijn in GMT + 1 uur
Ga naar Pagina Vorige  1, 2, 3, 4  Volgende
Pagina 2 van 4

Weer voor Nordic Walking?