Nordicwalkingforum.nl Forum Index
Nordicwalkingforum.nl
Het forum voor en door Nordic Walkers (i.s.m. nordicwalking.startpagina.nl)

FAQFAQ   ZoekenZoeken   GebruikerslijstGebruikerslijst   GebruikersgroepenGebruikersgroepen   RegistreerRegistreer 
 ProfielProfiel   Log in om je privé berichten te bekijkenLog in om je privé berichten te bekijken   InloggenInloggen 
 Naar de fotoalbumsNaar de fotoalbums   KalenderKalender Voeg deze site toe aan favorietenVoeg deze site toe aan favorieten

De geheimen van Nordic Walking
Ga naar Pagina Vorige  1, 2, 3, 4  Volgende

Plaats nieuw bericht   Plaats Reactie    Nordicwalkingforum.nl Forum Index -> Nordic Walking techniek

Handige links:

Markeer 'alles gelezen'
Uitleg 'rankings'
Boeken en DVD's
NWforum.nl T-shirts
Nordic Walking Foto's
Nordic Walking Kalender
NW.startpagina.nl
NW-int.startpagina.nl
rss (forum)

Komende events in de kalender:

Laatste toegevoegde foto's aan de foto-albums:
IJSSELBRUG ZWOLLE, ...
IJSSELBRUG ZWOLLE, ...
Geplaatst door: Ronald Hekkert
12-05-2018
Oudemolen  10 km ...
Oudemolen 10 km ...
Geplaatst door: quib
03-10-2016
Nordic Walking ...
Nordic Walking ...
Geplaatst door: Ronald Hekkert
05-06-2016
Auteur Bericht
quib
Bezeten Nordic Walker
Bezeten Nordic Walker

BerichtGeplaatst: Di Mei 23, 2006 19:14    Onderwerp: Reageer met quote

Hallo Jan.

Ik heb vorig jaar mei een kennismakings les gehad, zoals ze dat noemen 1 op 1, en ben toen met het kleine beetje verder zelf gaan freubelen . Maar ik heb tot november toen ik met de eigenlijke lessen begon, dingen aangeleerd, die ze weer met "stokslagen" ( geintje) hebben moeten afleren. Wink Laughing Pray
Dus ik bedoel maar dat even een paar lessen geen kwaad kan. Wink
En voor de kosten hoef je het ook niet te laten. € 40,- voor 6 lessen bij NWVianen, wat zal het zijn? ongeveer een half uurtje rijden bij jou vandaan. Laughing Dancing
En Karin de instructeur, is nog een leuk mens ook. Wink

Laughing Een blije Nordic Walker, herken je aan de vliegjes op z’n tanden Laughing
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Bekijk de homepage
Jan Tabak
Beginnend Nordic Walker
Beginnend Nordic Walker

BerichtGeplaatst: Di Mei 23, 2006 20:25    Onderwerp: Reageer met quote

quib schreef:
Hallo Jan.

En Karin de instructeur, is nog een leuk mens ook. Wink

Kijk eens aan, dat is nou eens een argument waar ik geheel voor val.... Laughing

Alle gekheid op een stokje. Je hebt volstrekt gelijk en wij zien zelf ook wel dat er -zoals ik dat zeg- op details zaken kunnen worden verbeterd.

Wij hebben reeds contact gehad met een NW instructeur hier in de buurt. Eén of twee privélessen, waarbij dan de puntjes op de i gezet worden zullen zeker hun nut bewijzen.

Het is natuurlijk wel zo, dat NW op diverse niveau's kan worden beoefend. Wij zijn niet van plan om met onze stokken een berg op te rennen of the fierjleppen over een sloot. Mensen, die NW echt als sport zien zullen moeten trainen en hun techniek moeten verbeteren. En daar is een trainer voor nodig. Duidelijk. Dat geldt voor iedere sport.

Vergelijk het met schaatsen. Rintje Ritsma heeft een trainer nodig om ooit nog eens kampioen te worden. Maar al die duizenden, die gewoon af en toe eens lekker gaan schaatsen.... die hebben het toch gewoon zelf achter die stoel geleerd??? En ook daar kan technisch veel mis gaan, waarbij de kans op blessures behoorlijk aanwezig is.... Niemand rept daar over cursussen....

Wij zien onze stokken als opmaat om eens lekker naar buiten te kunnen en dan tevens op een relaxte manier de spieren wat aan het werk te zetten.

Niet meer en ook niet minder. De benadering van het NW kan dus ook wel voor iedereen verschillen. Wat wil je dat het jou brengt? Een strak lichaam, 8 km per uur, lopen met 200 man tegelijk..... Dat is niet meer ónze insteek.

Maar waar ik het wel helemaal mee eens ben...... Als je met NW begint met een lichte handicap, dan is het verstandig om je goed te laten informeren om je lichte handicap niet te zien eindigen in een rolstoel....

Maar toch grappig om te lezen, dat jij oorspronkelijk dezelfde ideeën als ik heb gehad.... Anders had je het van het begin af aan anders aangepakt. Of zie ik dat verkeerd?
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur mail Bekijk de homepage
quib
Bezeten Nordic Walker
Bezeten Nordic Walker

BerichtGeplaatst: Di Mei 23, 2006 21:04    Onderwerp: Reageer met quote

Jan Tabak schreef:

Maar toch grappig om te lezen, dat jij oorspronkelijk dezelfde ideeën als ik heb gehad.... Anders had je het van het begin af aan anders aangepakt. Of zie ik dat verkeerd?

Wink Wink

Ik dacht na die ene les dat ik 't zelf wel allen af kon, maar nu zit ik zaterdags op Nordic Fitness ( ik ben met m'n 59 jr niet eens de oudste, er is een dame van 69 jr. Shhh ( sst niet verder vertellen hoor) en die loopt mij er gemakkelijk uit) Laughing Laughing Think
s-Woensdags met Annette en 2 andere dames en ook wanneer ik zin heb na m'n werk een half of heel uur in m'n uppie.

Maar we proberen telkens weer onze techniek te verbeteren, door open te staan voor opmerkingen van anderen en de aanwijzingen van de instructeurs. Rolling Eyes
Klinkt misschien fanatiek. ( Maar dat zijn we ook.) Laughing

Laughing Een blije Nordic Walker, herken je aan de vliegjes op z’n tanden Laughing
Naar boven
Noorderzon
Beginnend Nordic Walker
Beginnend Nordic Walker

BerichtGeplaatst: Wo Mei 24, 2006 12:44    Onderwerp: Reageer met quote

Als ervaringsdeskundige zit ik eraan te denken om, als ik er ooit nog eens genoeg verstand van krijg, zelf maar een site te maken over 'de geheimen van' Nordic Walking. Een soort Formeel-minder-doen site.

Er zullen nu ongetwijfeld mensen zijn die denken dat het mij nu al in de bol is geslagen om mijzelf 'ervaringsdeskundige' te noemen, maar dat ben ik wel zo langzamerhand. Desalniettemin neem ik vanmiddag toch mijn eerste les want zo kan het niet langer. Ik ga mij op deze manier nog eens zelf verongelukken.

Gisteren walkte ik in de bossen bij Nunspeet toen ik op mijn pad een enorme plas water tegen kwam waar ik niet omheen kon. Maar aangezien ik aluminium stokken heb die er nogal robuust uitzien dacht ik ze te kunnen gebruiken als poolstokken.
Dus ik nam een aanloop, priemde de stokken beiden tegelijk midden in de plas en zette mij af.

Ik sprong er overheen. Althans..., zo dacht ik het te doen.

Maar die uitschuifbare krengen zakten in elkaar en ze zakten ook nog eens weg in de blubber, met als gevolg dat ik doorschoot en aangezien ik geen klikstysteem heb, had ik geen tijd om mij van die vervelende dingen te verlossen en bleef ik aan de stokken hangen waardoor ze dubbel knakten en ik belandde pardoes met m'n stempel midden in de blubber.
Ik heb de stokken netjes verder opgevouwen en in een afvalbak opgeborgen. Gelukkig was er ook ditmaal weer niemand in de buurt.

Zeiknat, maar voldaan (en blij dat ik nog geen 69 ben) stapte ik weer in mijn ouwe trouwe diesel en rillend van de kou zat ik een half uurtje later met een heerlijke mok warme chocolademelk en een bult opgespoten slagroom bij de kachel (op 25).
Ha! weer een ervaring deskundig.

(psssst; dit is ook 1 van de geheimen rond Nordic Walking, dus niet verder vertellen hoor!)
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Bekijk de homepage MSN Messenger
Jan Tabak
Beginnend Nordic Walker
Beginnend Nordic Walker

BerichtGeplaatst: Wo Mei 24, 2006 12:53    Onderwerp: Reageer met quote

Noorderzon schreef:

Ik sprong er overheen. Althans..., zo dacht ik het te doen.

Ik zou je willen verwijzen naar de site http://www.fierljeppen.nl/ , waar je kunt zien, wat je moet doen, mocht je jezelf weer eens in zo'n situatie bevinden.... Very Happy
Alithia
Beginnend Nordic Walker
Beginnend Nordic Walker

BerichtGeplaatst: Do Mei 25, 2006 17:31    Onderwerp: Reageer met quote

Zo, even een update hihihi!

Johnnie mag met recht Walker genoemd worden vind ik hoor!

Mijn eerste les heb ik uiteindelijk maar samen met Johnnie gedeeld, aangezien hij schreef dat hij een urgentieverklaring nodig had! Wink

Het was, vond ik dan, erg informatief en leuk, alleen zijn we bijna weggestormd tijdens het eerste kwartier... (de buienradar had 't mis!!!)

Wat we wel erg grappig vonden om te horen was dat we de slag al aardig te pakken hadden! We riepen gelijk: HAH, DAT ZETTEN WE OP HET FORUM!

En dan komen de instructies en tips voor hoe het beter kan hahaha! Op een gegeven moment voelde ik me net een giraf met X-benen... knijpen, loslaten, prikken, afzet, prikmoment, kin omhoog, schouders los, arm niet zo gebogen etc. Een mensenbrein kan dat echt niet zomaar bijbenen, en we merkten al snel dat het nog niet meeviel om op al die dingen tegelijk te letten.

Toch heb ik het idee dat we er veel van opgestoken hebben. Vandaag heb ik bijna 3 uur gelopen en het ging heerlijk. Ik merk wel dat het eerste half uur nog mijn hersens willen mee-/tegenwerken maar dat 't daarna als vanzelf gaat.

Ook had ik vandaag voor het eerst zo'n "heel fout" (volgens zoonlief) heuptasje om, waarin een halve liter drinken past. Dat geval hangt net boven je kont en in het begin dacht ik ow dat voelt niet zo lekker, maar ik heb er eigenlijk niks meer van gemerkt! Super, want met een rugzak krijg ik altijd een zere nek.

Enniewee, ik ben dus nog steeds zeer enthousiast!

(nu nog lezen wat Johnnie ervan vond!)

Alithia
p.s. leuk om zomaar iemand te ontmoeten die je alleen maar van een computerscherm kent! Very Happy
aadje
Beginnend Nordic Walker
Beginnend Nordic Walker

BerichtGeplaatst: Do Mei 25, 2006 22:08    Onderwerp: Reageer met quote

Zo'n heuptasje vind ik ook ideaal. Ik heb een iets grotere met ruimte voor twee bidons en ook voor nog wat ander materiaal. Ik zou niet kunnen nordicen met een rugtas. Omdat je heel intensief met je bovenlichaam beweegt ga ik met een rugtas veel te veel zweten. Dit doe ik natuurlijk ook zonder rugtas maar met zo'n heuptas kan ook de rug uit wassemen.

Gr Aadje
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
Anna10
Beginnend Nordic Walker
Beginnend Nordic Walker

BerichtGeplaatst: Zo Jun 11, 2006 8:20    Onderwerp: Reageer met quote

Toch een instuctie op het internet gevonden:

http://www.nordicwalking.leki.nl/index1.asp

Klik op het middelste fotootje aan de rechterkant en voilà........

Groet

Anna
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur mail Bekijk de homepage MSN Messenger
quib
Bezeten Nordic Walker
Bezeten Nordic Walker

BerichtGeplaatst: Zo Jun 11, 2006 12:26    Onderwerp: Reageer met quote

Anna10 schreef:
Toch een instuctie op het internet gevonden:

http://www.nordicwalking.leki.nl/index1.asp

Klik op het middelste fotootje aan de rechterkant en voilà........

Groet

Anna

Dank je wel Anna, Laughing
Ik zit wel eens op de Leki site, maar had deze nog niet gezien. Crying or Very sad
Wel van 2 instructeurs die wat staan te babbelen in het duits. Crying or Very sad Laughing
Pettige zondag.

Naar boven
Luc
Nordic Walking Instructeur
Nordic Walking Instructeur

BerichtGeplaatst: Vr Jul 14, 2006 9:20    Onderwerp: Re: De geheimen van Nordic Walking Reageer met quote

Hallo Noorderzon!
Ik geef je helemaal gelijk! Alleen jij beslist of je een cursus volgt of niet.....
Als je de techniek ook eens in bewegende beelden wilt zien dan surf eens naar de nordic walking unie nederland: www.nwunie.nl hier vind je bij nordic walking techniek videosequenties met geluid (op dit moment noch wel in het duits).
Ik hoop dat je hier iets aan hebt Very Happy
Groetjes!
Luc
Nordic Walking Unie
Naar boven
Noorderzon
Beginnend Nordic Walker
Beginnend Nordic Walker

BerichtGeplaatst: Zo Nov 05, 2006 17:36    Onderwerp: Reageer met quote

Hallo allemaal,

Sorry, ik was even met de Noorderzon vertrokken. Nu ik weer terug ben heb ik gelijk een aantal NW lessen gevolgd met als gevolg dat ik meer op mijn stokken en techniek zit te letten dan op de omgeving om mij heen.

Minder genieten van de natuur dus, omdat ik op mijn eigen natuurlijke houding zit te letten die volgens de NW richtlijnen helemaal verkeerd is. Een vervelend bijverschijnsel is dat ik nu ook nog overal last van krijg waarvan ik voorheen niet wist dat ik die had.

Strompelend schrijd ik voort in een poging mijn (voorheen) dagelijkse 25 kilometer te halen. Ik zit al weer op 5!

Hebben jullie dat nou ook? Volgens mij kan ik het beter op mijn eigen manier blijven doen want wat krom is, is krom en wat recht is, is recht. Toch?
Caro
Bedreven Nordic Walker
Bedreven Nordic Walker

BerichtGeplaatst: Zo Nov 05, 2006 20:01    Onderwerp: Reageer met quote

Alle aanpassing is moeilijk in het begin. En dus loop je misschien verkrampter doordat je zo je best doet. Maar het zou ook kunnen dat je nog steeds iets niet helemaal goed doet. Dat kun je aan je instructeur vragen. Wat ook kan is dat je nu effectiever loopt, meer een beroep doet op het gebruik van je spieren en dat die nu protesteren. Of dat je je voeten anders neerzet en dat je schoenen aan een verkeerde stand gewend waren. Of de techniek werkt gewoon niet bij jou. Dan moet je instructeur je kunnen leren hoe je met jouw lijf zo optimaal mogelijk zou kunnen lopen. Ik wens je succes.
Noorderzon
Beginnend Nordic Walker
Beginnend Nordic Walker

BerichtGeplaatst: Zo Nov 05, 2006 20:41    Onderwerp: Reageer met quote

Toch heb ik zo mijn bedenkingen als ik bedenk dat ik 'vroeger' fluitend en van de natuur genietend, zonder pijn en moeite 25 kilometer liep.
Tegenwoordig haal ik ongemakkelijk met alleen nog aandacht voor mezelf nog geen 5 kilometer.

Het enige wat positief is veranderd, is dat ik destijds uit schaamte achter de bosjes wegdook als ik een 'echte' Nordic Walker zag aankomen rennen, want ik wou natuurlijk geen medelijden opwekken.
Nu loop ik (mijn verkrampte gezichtspieren door een gemaakte glimlach bedekt) met mijn hoofd in de nek druk te laten zien dat ik een echte NWcursus heb gevolgd...
Dat ik na de eerste de beste bocht kreupelend naar een bankje kruip te zoeken hoeven zij natuurlijk niet te zien Wink

Hoe fanatiek was ik niet voor de cursus en hoe vaak liggen de stokken niet in de kofferbak na de cursus?
Zou het niet zo kunnen zijn dat een training niet altijd en/of voor iedereen goed is?

Nordic Walking; was ik er maar nooit aan begonnen...
...zo'n cursus.
Caro
Bedreven Nordic Walker
Bedreven Nordic Walker

BerichtGeplaatst: Ma Nov 06, 2006 6:13    Onderwerp: Reageer met quote

Klinkt als: Déze "echte" techniek is voor jou niet de juiste. Als je teveel de grond loopt te bestuderen krijg je belasting van nek en schouders, maar ook als je alleen maar aan het vogeltellen bent. Pierenzoeken hoort bij vissen en vogelaars doen dat het beste niet lopend Wink Het enige dat ik je aan kan raden is: Zoek een andere instructeur Idea Exclamation
rixt
Gast

BerichtGeplaatst: Ma Nov 06, 2006 8:06    Onderwerp: Reageer met quote

En ik heb al een poosje niet gereageerd maar nu ik dit lees van Noorderzon maar weer eens een berichtje, want ik herken dat gevoel heel goed van fluitend lopen zonder stokken en met stokken niet. In mei /juni heb ik 10 lessen gevolgd, soms vond ik het leuk, soms vond ik het minder. Maar iedereen die aan NW doet vind het een geweldige sport (dacht ik Smile ) dus doorzetten. Ik moet eerlijk bekennen dat ik nu al in geen weken met stokken gelopen heb. Ik loop liever zonder, gaat fluitend, geniet van de omgeving en heb geen centje pijn. Ben sinds begin augustus 10 kilo afgevallen zonder stokken dus dat kan ook. Sorry dat dit wat negatief overkomt maar ik vond het berichtje van Noorderzon zo herkenbaar, ik heb het NW dan ook al min of meer opgegeven. Alleen lees ik hier af en toe nog even om misschien mij zelf er van te overtuigen om het nog eens te proberen, dus de stokken blijven nog even aan de kapstok hangen. Embarassed

In ieder gval wens ik alle NW-ers veel plezier met hun sport en de NWer- die ik tegenkom krijgt van mij in ieder geval geen negatieve opmerking Cool

groet, Hinke
Naar boven
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats Reactie    Nordicwalkingforum.nl Forum Index -> Nordic Walking techniek Tijden zijn in GMT + 1 uur
Ga naar Pagina Vorige  1, 2, 3, 4  Volgende
Pagina 3 van 4

Weer voor Nordic Walking?