Nordicwalkingforum.nl Forum Index
Nordicwalkingforum.nl
Het forum voor en door Nordic Walkers (i.s.m. nordicwalking.startpagina.nl)

FAQFAQ   ZoekenZoeken   GebruikerslijstGebruikerslijst   GebruikersgroepenGebruikersgroepen   RegistreerRegistreer 
 ProfielProfiel   Log in om je privé berichten te bekijkenLog in om je privé berichten te bekijken   InloggenInloggen 
 Naar de fotoalbumsNaar de fotoalbums   KalenderKalender Voeg deze site toe aan favorietenVoeg deze site toe aan favorieten

verschillende technieken
Ga naar Pagina 1, 2, 3  Volgende

Plaats nieuw bericht   Plaats Reactie    Nordicwalkingforum.nl Forum Index -> Nordic Walking techniek

Handige links:

Markeer 'alles gelezen'
Uitleg 'rankings'
Boeken en DVD's
NWforum.nl T-shirts
Nordic Walking Foto's
Nordic Walking Kalender
NW.startpagina.nl
NW-int.startpagina.nl
rss (forum)

Komende events in de kalender:

Laatste toegevoegde foto's aan de foto-albums:
Oudemolen  10 km ...
Oudemolen 10 km ...
Geplaatst door: quib
03-10-2016
Nordic Walking ...
Nordic Walking ...
Geplaatst door: Ronald Hekkert
05-06-2016
Alles in de hand, ...
Alles in de hand, ...
Geplaatst door: Ronald Hekkert
05-06-2016
Auteur Bericht
yvonne123
Beginnend Nordic Walker
Beginnend Nordic Walker

BerichtGeplaatst: Do Jun 29, 2006 19:25    Onderwerp: verschillende technieken Reageer met quote

Hallo,

Ik heb dus nu door dat er verschillende technieken nordic walking zijn.
Ik heb eerst een cursus gevolgd bij iemand die volgens de techniek van INWA loopt.
Afgelopen weekend hebben ik de basis instructor cursus gedaan bij het NFIB.
Dit is dus een andere techniek. Ik begrijp nu ook waarom je kortere stokken nodig hebt. Ik had dus geleerd dat dat ik beter met iets te lange kon lopen dan met iets te korte.
Al met al, ik moet wel wennen aan de nieuwe techniek. Het loopt voor mijn gevoel niet zo soepel.
Wie heeft er nog meer ervaring met deze verschillende technieken en wat zijn jullie ideeen hierover.

Groetjes Yvonne
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
pim
Nordic Walking Instructeur

BerichtGeplaatst: Vr Jun 30, 2006 18:17    Onderwerp: Reageer met quote

Hallo Yvonne,
Ik heb NFIB basic instructor en NFIB instructor gevolgd.
ik leer de nordicwalking techniek oa aan mensen in de revalidatie aan.
We zien hele goede resultaten .
En tot nu toe nog geen klachten als gevolg van nordicwalking.
Ik heb al eerder discussie ingang gezet over stok lengte en de gestrekte arm voor om nu eens duidelijk te krijgen waarom die verschillen er zijn maar ook vooral om te begrijpen waarom die stok zo lang moet zijn bij INWA.
Wie weet kan iemand me de motivatie eens geven voor lange stok en gebogen arm voor ,de NFIB techniek met lange arm voor en stok onder hoek 60 graden in de grond bij stok inzet is voor mij tot nog toe de juiste techniek maar wie weet .
Groeten
Pim
Naar boven
yvonne123
Beginnend Nordic Walker
Beginnend Nordic Walker

BerichtGeplaatst: Vr Jun 30, 2006 21:37    Onderwerp: verschillende technieken Reageer met quote

Hoi Pim,

Bedankt voor je reactie.
Het is mij ook niet duidelijk hoor van die lange stok en gebogen arm.
Ik voel me nu wel vertrouwder met de korte stok.
Maar wel vermoeiend in de schouderstreek.
Met de andere techniek ging ik als speedy Yvonne, zoals ze me tijdens de BI cursus noemde, nu ga ik mooi in een langzaam tempo. Daar ik met een hartslagmeter loop moet ik er wel bij zeggen dat ik nu een hogere hartslag heb en meer verbruik. Ligt dat aan het hogere spiergebruik Pim?
Groetjes Yvonne
Naar boven
pim

BerichtGeplaatst: Vr Jun 30, 2006 23:36    Onderwerp: Reageer met quote

Hallo Yvonne,

Je geeft zelf het antwoord al.
Je voelt je nek/ schouder spieren.
DWz die heb je tov anders meer gebruikt.
Het zit als volgt.
Doordat je rechter op loopt met deze techniek dat komt omdat je tegen de stokken in je rug strekt .
ipv naar voren vallen duw je nu af .
je armen komen achter je heupen en roteren om de lengte as.
daardoor gebruik je de spieren aan de rug zijde en versterk je ze.
Gevolg sterke rug die je mooi recht op kan houden omdat je houdings spieren een verbetering van conditie krijgen tijdens het lopen.
Meer spier gebruik nu oook de achter zijde geeft een groter energie verbruik waardoor j meer verbrand.
En doordat er naar meer spieren bloed gepomt moet worden omdat meer spieren aan het werk zijn moet je hart spier harder werken vandaar die verhogde hartslag.
ik hoop dat je wat met mijn antwoord kan,
Groeten
Pim
Naar boven
marielle
Bedreven Nordic Walker
Bedreven Nordic Walker

BerichtGeplaatst: Za Jul 01, 2006 12:03    Onderwerp: Reageer met quote

Hoi,

Wij lopen sinds enkele maanden ook de NFIB techniek en ik vind deze stukken beter. Het is ontzettend wennen in het begin, sommigen willen er dan ook niet aan, maar door de lange armzwaai naar achteren, een goede romprotatie en door je handen te spreiden én te flexen wanneer ze achter zijn, voel je dat je veel meer spieren gebruikt.

Ik loop zowel in groepsverband als wanneer ik alleen loop altijd met een hartslagmeter om en zie dat ik een hogere hartslag krijg wanneer ik de NFIB techniek toepas.

Maar de oplettende kijker ziet erg weinig NFIB techniek op straat. Hoe komt dat?

gr,
Marielle
Naar boven
Caro
Bedreven Nordic Walker
Bedreven Nordic Walker

BerichtGeplaatst: Za Jul 01, 2006 16:22    Onderwerp: Reageer met quote

Over verschillende technieken gesproken *een mens zou er simpel van worden Brick wall * : Op dat leuke lekifilmpje (wandelstokken.nl) zeggen ze ook dat je de hand in de achterzwaai HELEMAAL moet spreiden en de stok dus ook helemaal loslaat. Maar mijn juf (INWA) zegt dat je de stok onder controle moet houden en daarom moet vasthouden tussen duim en wijsvinger. Wat is wijs?
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Bekijk de homepage
pim

BerichtGeplaatst: Za Jul 01, 2006 20:17    Onderwerp: Reageer met quote

Hallo Caro,

De lus aan de nordicwalking stokken is er voor ontworpen om de stok helemaal los te kunnen laten in de achterwaartse afduw fase en het terug weer in je handen krijgen van de stokken.
In jou geval van vast blijven houden zou je net zo goed een wandel stok kunnen gebruiken.
Waarom los laten?
Als je afduwd met je armen gestekt naar achteren en je houd je stokken in een volle vuist vast dan kan je niet ver bij je vandaan afduwen.
ls je de stok los laat en met de lus van de handschoen druk op de stokken houd kun je veel langer en verder van je afduwen.
Je bereik is veel groter.
Gevolg is langere passen en optimaal gebruik van de zo belangrijke rug spieren en triceps.
Je mist een deel van je vermogen als je de stokken vast houd en je gebruikt het spier pomp meganisme van je handen niet optimaal.DWz als je lang wandeld krijg je dikke handen door het knijpen en los laten van de stokken word bloed steeds opnieuw uit de hande ngeduwd en ververst waardoor minder verkramping en een betere doorbloeding van de handen ontstaat tevens worden de handspieren getraint.
Ik kan het daarom niet eens zijn met de denkwijze van jou juf.
Ook in het boek van Marco Maas lees ik( Ik citeer) De hand moet tijdens de afzet steeds open gehouden zijn , om zodoende de optimale ontspanning in het spierweefsel te bereiken.
Vlak voor de pole de de grond raakt luit de hand weer om de grip.
Nergens staat de stok tussen duim en wijs vinger vast houden.
Het boek is geschreven door Marco Maas INWA opleider .
Ik hoop dat ik je nu niet in een onmogelijke postie breng maar vind wel dat je antwoord op je vraag verdient.
Groeten
Pim :NFIB instructor
Naar boven
pim

BerichtGeplaatst: Za Jul 01, 2006 20:22    Onderwerp: Reageer met quote

Hallo Marielle,
Er zijn vooral in de begin fase van het nordicwalken in Nederland veel mensen opgeleid via de INWA.
De NFIB heeft zijn oorsprong meer in Belgie.
Wel komen er steeds meer basic instructors en instructors die in Nederland zijn opgeleid.
De media heeft vooral kontakten via de INWA lopen dus als er iets over nordicwalking geschreven word loopt dat meestal via INWA.
Een sterk bolwerk of machts monoppolie in nordicwalking land?
Ik hoop dat uiteindelijk alle verstandige mensen (nordicwalking opleidingen)er een en dezelfde techniek en een gezond nordicwalking klimaat van gaan maken.
Wie weet ?
Groeten
Pim
Naar boven
Caro
Bedreven Nordic Walker
Bedreven Nordic Walker

BerichtGeplaatst: Za Jul 01, 2006 23:09    Onderwerp: Reageer met quote

Hoi Pim,

Dank je wel voor je uitgebreide antwoord.
Mijn juf heeft het erover dat je je stok in de achterzwaai alleen moet nawijzen, dus de hand openen maar de stok tussen duim en wijsvinger houden. Om, inderdaad, je pas te kunnen verlengen, voorbij je heupen te kunnen komen, de achterzwaai af te kunnen maken en om geen worstvingers te krijgen, maar wel de stok onder controle te houden. Maar als ik jou dus goed begrijp, zeg jij "helemaal loslaten, alle vingers inclusief duim en wijsvinger spreiden"? Pff, ik ga gewoon lekker zelf proberen wat het beste werkt, al zal ik het in de les dan wel braaf op haar manier doen Crying or Very sad .
Naar boven
quib
Bezeten Nordic Walker
Bezeten Nordic Walker

BerichtGeplaatst: Zo Jul 02, 2006 10:33    Onderwerp: Reageer met quote

Hallo Caro

De zwaai naar achter moet ook met een losse hand ( als ik dat zo mag noemen) een stuk ontspanning zijn, als je de stokken tussen je duim en wijsvinger vast blijft houden dan heb je ook niet die ( broodnodige ) ontspanning na de inspanning van de afzet.

Wanneer je straks (hoop dat het nog lang wegblijft) met harde en DWARSE wind gaat lopen, moet je wel je stokken wat vasthouden en meesturen, (zie stukje over dwarse wind) anders slaan de lichtere stukken tussen en tegen de benen en dan kun je een flinke val maken. Evil or Very Mad

Laughing Een blije Nordic Walker, herken je aan de vliegjes op z’n tanden Laughing
Naar boven
rixt
Gast

BerichtGeplaatst: Zo Jul 02, 2006 14:43    Onderwerp: Reageer met quote

Ik heb les gehad van een INWA instructeur en daarbij met gestrekte arm voor geleerd en ik lees hier dat bij INWA met gebogen arm zou zijn? Of haal ik nu de dingen door elkaar? Kan maar zo met deze hitte Very Happy Cool

In ieder geval heb ik geen ervaring met een andere techniek dan die van INWA en dat lijkt me nog wel eens leuk om uit te proberen. Ik moet eerlijk bekennen dat ik nog maar weinig gelopen heb, maar tijdens de lessen en ook alleen, heb ik tot nu toe nog maar weinig keren gehad dat ik dacht, wat heerlijk, ik voel mij er beter door. Nee vaak juist meer last van mijn nek. Misschien is dat ook de reden dat ik momenteel niet zo snel naar mijn stokken grijp.

groet, Hinke.
Naar boven
DickyDick
Fanatiek Nordic Walker
Fanatiek Nordic Walker

BerichtGeplaatst: Ma Jul 03, 2006 8:36    Onderwerp: Reageer met quote

rixt schreef:
Ik heb les gehad van een INWA instructeur en daarbij met gestrekte arm voor geleerd en ik lees hier dat bij INWA met gebogen arm zou zijn? Of haal ik nu de dingen door elkaar? Kan maar zo met deze hitte Very Happy Cool

In ieder geval heb ik geen ervaring met een andere techniek dan die van INWA en dat lijkt me nog wel eens leuk om uit te proberen. Ik moet eerlijk bekennen dat ik nog maar weinig gelopen heb, maar tijdens de lessen en ook alleen, heb ik tot nu toe nog maar weinig keren gehad dat ik dacht, wat heerlijk, ik voel mij er beter door. Nee vaak juist meer last van mijn nek. Misschien is dat ook de reden dat ik momenteel niet zo snel naar mijn stokken grijp.

groet, Hinke.

Nou Hinke, ik ben ruim anderhalf jaar geleden ook volgen het INWA priciepe opgeleid en toen was het al met gestrekte arm naar voren en naar achtere zwaaien, dus denk niet dat je het verkeerd heb geleerd.

En wat betreft je nekpijn en daardoor minder stokstuinen, misschien als je meer loopt, dat het dan wel beter wordt.
Maar als je nekpijn heb na dat je gewandeling, kan het zijn dat je spieren nog niet gewend zijn of je doet de beweging niet goed.

Maar als je al pijn in de nek had voordat je ging wandelen dan proberen onder begeleiding van een goede bewegingsterapheut te gaan wandelen, om de goede manier, speciaal voor jou te laten ontwikkelen.
pim

BerichtGeplaatst: Ma Jul 03, 2006 9:43    Onderwerp: Reageer met quote

Hallo DickyDick,

Ik ben het helemaal eens met jou advies naar Hinke toe.
Wat me verbaasd is het grote verschil in oa. aanleer techniek over de arm voor bij INWA docenten .
Hoe is dit zo ontstaan?
Zijn er geen na scholingen ?
Hoe consequent wordt er aan techniek gewerkt tijdens die opleiding?
Niet ten nadele van INWA maar het verbaasd me dat er zo veel verschillen ontstaan zijn.
Ook deze vraag omdat ik vanuit de NFIB weet hoe streng ze zijn op het beheersen in aanleren en uitvoeren van de door hen juist geachte techniek.
misschien dat er INWA instucteurs zijn die hier iets meer duidelijkheid in willen aanbrengen?
Groeten,
Pim
Naar boven
Elly J.
Bedreven Nordic Walker
Bedreven Nordic Walker

BerichtGeplaatst: Ma Jul 03, 2006 9:52    Onderwerp: Reageer met quote

Al met al kom je dan toch weer op 1 op 1 lesgeven uit Wink .
Kan het niet vaak genoeg zeggen , bij 1 op 1 is er aandacht speciaal voor jou , en ( niet onbelangrijk ) hoe je het lopen ervaart .
Zorg dat je les krijgt van iemand die niet in groepsverband `jou meesleurt`maar de techniek speels toepast op jou !!

Niet ieder mens fiunctioneert hetzelfde , een ieder heeft zijn gebreken , en dan komt de `èchte`instructeur om de hoek...........die prikt daar doorheen , en gaat met `jou`aan de slag , echt hèèl belangrijk .

Het Nordic Walken gaat je pakken op het moment dat er aandacht voor je is en er uitleg plaats vind , niet alles in een keer , een basiscursus van 6 lessen is geen overbodige luxe , maar ook het lopen dààrna in groepsverband is zeer goed............zo sluipen d`r geen slordigheidsfoutjes in !!))

Toch weer de stokken pakken en gaan genieten van dit mooie land, maar wel met de goede uitleg .............succes !!

Goese groetjes uut een zeer zonnig Zeeland , Elly Cool Cool .
Naar boven
pim

BerichtGeplaatst: Ma Jul 03, 2006 10:05    Onderwerp: Reageer met quote

Hallo Elly,

Een goed opgeleidde sport docent.
Bijvoorbeeld Cios /Alo heeft geleerd instructie te geven aan groepen en is instaat door de groep heen de personen te zien en individueel gericht advies of instructie te geven.
Ook ziet de docent wanneer een cursist vast loopt in de groep en meer aandacht nodig heeft voor techniek of pijn klachten.
Zoals jij al aangeeft is dan in overleg met de docent individuele training af te spreken.
Over het algemeen zal de gemiddelde starter met nordicwalking heel goed in een groep kunnen starten bij een goed opgeleidde docent.
Daarbij bedoel ik niet een docent die roept doe mij maar na ik loop voorop en volg mij.
Juist in een groep kun je ook van elkaar leren en is er plaats voor humor.
ook dat is belangrijk als je een sport leuk wilt gaan vinden.
Groeten
Pim
Naar boven
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats Reactie    Nordicwalkingforum.nl Forum Index -> Nordic Walking techniek Tijden zijn in GMT + 1 uur
Ga naar Pagina 1, 2, 3  Volgende
Pagina 1 van 3

Weer voor Nordic Walking?