Nordicwalkingforum.nl Forum Index
Nordicwalkingforum.nl
Het forum voor en door Nordic Walkers (i.s.m. nordicwalking.startpagina.nl)

FAQFAQ   ZoekenZoeken   GebruikerslijstGebruikerslijst   GebruikersgroepenGebruikersgroepen   RegistreerRegistreer 
 ProfielProfiel   Log in om je privé berichten te bekijkenLog in om je privé berichten te bekijken   InloggenInloggen 
 Naar de fotoalbumsNaar de fotoalbums   KalenderKalender Voeg deze site toe aan favorietenVoeg deze site toe aan favorieten

verschillende technieken
Ga naar Pagina Vorige  1, 2, 3  Volgende

Plaats nieuw bericht   Plaats Reactie    Nordicwalkingforum.nl Forum Index -> Nordic Walking techniek

Handige links:

Markeer 'alles gelezen'
Uitleg 'rankings'
Boeken en DVD's
NWforum.nl T-shirts
Nordic Walking Foto's
Nordic Walking Kalender
NW.startpagina.nl
NW-int.startpagina.nl
rss (forum)

Komende events in de kalender:

Laatste toegevoegde foto's aan de foto-albums:
IJSSELBRUG ZWOLLE, ...
IJSSELBRUG ZWOLLE, ...
Geplaatst door: Ronald Hekkert
12-05-2018
Oudemolen  10 km ...
Oudemolen 10 km ...
Geplaatst door: quib
03-10-2016
Nordic Walking ...
Nordic Walking ...
Geplaatst door: Ronald Hekkert
05-06-2016
Auteur Bericht
rixt
Gast

BerichtGeplaatst: Ma Jul 03, 2006 10:47    Onderwerp: Reageer met quote

pim schreef:
Hallo Elly,

Een goed opgeleidde sport docent.
Bijvoorbeeld Cios /Alo heeft geleerd instructie te geven aan groepen en is instaat door de groep heen de personen te zien en individueel gericht advies of instructie te geven.
Ook ziet de docent wanneer een cursist vast loopt in de groep en meer aandacht nodig heeft voor techniek of pijn klachten.
Zoals jij al aangeeft is dan in overleg met de docent individuele training af te spreken.
Over het algemeen zal de gemiddelde starter met nordicwalking heel goed in een groep kunnen starten bij een goed opgeleidde docent.
Daarbij bedoel ik niet een docent die roept doe mij maar na ik loop voorop en volg mij.
Juist in een groep kun je ook van elkaar leren en is er plaats voor humor.
ook dat is belangrijk als je een sport leuk wilt gaan vinden.
Groeten
Pim

Elly, Pim, DickyDick e.a.

Elly, 1 op 1 les is jou blijkbaar goed bevallen, maar ik denk niet dat dit bij mij past. Ik haal dit stukje van Pim aan omdat ik mij daarin helemaal kan vinden. Naast de techniek goed aanleren is het groepsgebeuren (gezelligheid en humor) voor mij ook belangrijk. En ik heb in de groepjes waarin ik les heb gehad 9-10 lessen met meestal zo'n 6-8 personen totaal niet het gevoel gehad dat ik te weinig persoonlijke aandacht kreeg. Met vragen kon ik altijd bij de instructeur terecht, bovendien gaf hij goede uitleg en hielp hij iedereen persoonlijk die daar behoefte aan had. En hij lette goed op en zag de problemen bij de mensen en hielp dan ook meteen.

Mijn neklachten zijn vorig jaar zomer (ver voor de NW lessen) onstaan na te veel stenen en zand verplaatsen., is een zwakke plek want ik heb er 10-15 jaar geleden ook jaren last van gehad., alleen toen heeft een fysiotherapeut het op een gegeven moment zo behandel dat ik er dus ruim 10 jaar totaal geen last van gehad heb.
De fysio vorig jaar heeft het wel weer losgemaakt maar de klachten zijn niet verdwenen. Heb er normaal gesproken geen last van maar het viel mij op dat ik na elke keer NW-en wel weer last van mijn nek had en dat is niet de bedoeling Confused Very Happy

Ik zal eerst meer gaan moeten lopen, maar wanneer weet ik nog niet Cool

groet, Hinke (die de stokken nog niet in de wilgen heeft gehangen, alleen nog maar aan de kapstok Very Happy Very Happy )
Naar boven
Mastri
Nordic Walking Instructeur

BerichtGeplaatst: Ma Jul 03, 2006 17:18    Onderwerp: Reageer met quote

hallo met name Hinke,

In de cursus op de vrijdagochtend (zinloos te noemen detail, maar okee) loopt een mevrouw met al 15 jaar meer dan ernstige nekpijn. Altijd erge pijn en nergens meer van kunnen genieten. Moedig dat ze dan mee doet, om mee te beginnen.

Vorige week, na de 3e les zei ze dat ze tijdens het lopen met de NFIB techniek geen last heeft van pijn. Absoluut pijnvrij. In de tussenliggende dagen ervaart ze nu ook minder pijn. Ze weet niet wat ze meemaakt met een boswandeling zonder pijn.

Ik heb haar op de manier laten lopen (een paar minuten) die ik vaak zie: stokken voor je inzetten en met een gebogen arm. Al na enkele seconden was de pijn weer terug. Direct daarna omgeschakeld naar de ALFA techniek van NFIB en ook direct de pijn weer verdwenen.

Ik weet het...het klinkt wellicht ongeloofwaardig, maar met onze friese nuchterheid is het absoluut een feit.

Groeten, Marjan
PS: ik ben het met Pim eens over de commercieel sterke positie van INWA. Het wil echter niet zeggen dat ze ook beter zijn (en zeker niet goedkoper...).
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur mail Bekijk de homepage
rixt
Gast

BerichtGeplaatst: Ma Jul 03, 2006 17:47    Onderwerp: Reageer met quote

Hallo Marjan, maar ik zet mijn stokken niet met gebogen arm, heb het geleerd met gestrekte arm en zo doe ik het ook. Dus weet niet wat dan het verschil is. En er kunnen natuurlijk verschillende vormen van nekklachten zijn.

groet, Hinke.
Naar boven
yvonne123
Beginnend Nordic Walker
Beginnend Nordic Walker

BerichtGeplaatst: Di Jul 11, 2006 21:33    Onderwerp: verschillende technieken Reageer met quote

Toen ik nog via de INWA liep , had ik ook voor een gestrekte arm.
Nu loop ik dan met de alfa techniek. Ik vind dit wel een beetje stijf in het begin. Met name bij de afzet, een beetje robotachtig, ervaren anderen dit ook. Of is dat bij jullie al weg. Ik merk dat ik het niet altijd gemakkelijk vind. Maar Nancy zei al dat het 60 uur kost om een mooie techniek te lopen.

Gr Yvonne
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
Caro
Bedreven Nordic Walker
Bedreven Nordic Walker

BerichtGeplaatst: Wo Jul 12, 2006 5:47    Onderwerp: Reageer met quote

Alfa, INWA, NFIB, gooi het maar in mijn pet. Kan iemand deze termen even op een rijtje zetten en uitleggen Question

Hoe heet het als je je arm laag houdt in de voorzwaai, de buiging in de elleboog alleen komt door de natuurlijke beweging maar de arm verder redelijk gestrekt (dus niet overstrekt) is, de nadruk ligt op de achterzwaai voorbij de heupen door schouder en heuprotatie en de punt van de stok (afzetpunt) de grond in gaat bij je achterste voet?
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Bekijk de homepage
pim

BerichtGeplaatst: Wo Jul 12, 2006 9:53    Onderwerp: Reageer met quote

Hallo Caro,

Er zijn verschillende organisatie's die nordicwalking opleidingen verzorgen.
De door hen opgeleidde instructeurs leren binnen die opleiding les geven volgens richtlijnen en visie van die organisatie.
Waaronder INWA KNAU, NVODWAS en de NFIB
De NFIB heeft het aanleren van de basis techniek in een 7 stappen plan opgebouwd en heeft de techniek de ALFA techniek genoemd.
Wat in het kort staat voor;
A; atttentie dwz oa recht op lopen.
L;Lange arm dwz de arm blijft gedurende de hele beweging lang.
F :Flat pole dwz vlakke stok wat staat oa voor onder hoek van 60 graden schuin in de grond voor neer zetten.
A ;Aan gepaste pas dwz langere passen maken.

Misschien zijn er een instructeurs op het forum die namens andere organisaties voor jou en voor anderen ook iets willen toelichten?

Groeten
Pim( oa. NFIB instructor)
Naar boven
Caro
Bedreven Nordic Walker
Bedreven Nordic Walker

BerichtGeplaatst: Wo Jul 12, 2006 13:16    Onderwerp: Reageer met quote

Dan zou mijn INWA-juf dus de Alfa-techniek gebruiken als ik dit zo goed lees?
Naar boven
pim

BerichtGeplaatst: Wo Jul 12, 2006 13:35    Onderwerp: Reageer met quote

HAllo Caro
Dar kan ik geenantwoord op geven dt moet je an je docent vragen.
In de uitvoering van detechniek kan verschil zitten.
Of in de manier van aanleren.

Groeten
PIM
Naar boven
Robertjan

BerichtGeplaatst: Vr Jul 14, 2006 0:28    Onderwerp: Verschillende technieken Reageer met quote

De uitvoering hangt ook af van de mate van inzet (in de zin van motivatie), talent (coördinatie), fysieke gesteldheid en doel (gezondheid, fitness, sportief).
Hoe gemotiveerder, hoe beter op de techiek gelet wordt.
Hoe "getalenteerder" (beter de motoriek), des te sneller heeft iemand een mooie beweging.
Als iemand beperkingen heeft (fysieke gesteldheid), kan wellicht sommige onderdelen van de techniek niet ten volle benut worden.
Verder hangt de uitvoering van de(zelfde) techniek af van het doel.
Kort en bondig:
Gezondheid: ondersteunend, mindere achterzwaai.
Fitness: volledige beweging, allerlei oefeningen mogelijk buiten het lopen.
Sportief: extra druk bij standaardtempo, heuveloefeningen en loopsprongen mogelijk.

De basistechniek, die Pim kort maar krachtig heeft uitgelegd, blijft hetzelfde. Een goede instructeur dramt ook niet bij iedereen een bij een bepaald doel horende uitvoering van de techiek door. Hetzij gezondheidsuitvoering, hetzij sportieve uitvoering.
In één van m'n groepen loopt een man met hartklachten. Sommige instructeurs vinden dat eng en laten dan iemand een verklaring ondertekenen. Ik niet: hij zorgt voor veel extra gezelligheid. En dat 'ie net zo goed met gewone wandelstokken zou kunnen lopen deert niemand. Hij voelt ondersteuning en loopt daardoor als een trein (zonder vertraging...) vergeleken met zonder wandelstokken (en dit is goed Nederlands! hahaha Laughing ).
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Bekijk de homepage AIM Naam MSN Messenger
yvonne123
Beginnend Nordic Walker
Beginnend Nordic Walker

BerichtGeplaatst: Vr Jul 14, 2006 21:09    Onderwerp: Re: verschillende technieken Reageer met quote

yvonne123 schreef:
Toen ik nog via de INWA liep , had ik ook voor een gestrekte arm.
Nu loop ik dan met de alfa techniek. Ik vind dit wel een beetje stijf in het begin. Met name bij de afzet, een beetje robotachtig, ervaren anderen dit ook. Of is dat bij jullie al weg. Ik merk dat ik het niet altijd gemakkelijk vind. Maar Nancy zei al dat het 60 uur kost om een mooie techniek te lopen.

Gr Yvonne

Ik loop nu met een nog iets kortere stok en dit is makkelijker, vind ik nu voor de juiste techniek. 1.72 en gebruik 1.08 . Of is dit niet goed en echt te kort. Hoe ervaren de meer ervarene dit.

Groetjes Yvonne
Naar boven
Annette
Bezeten Nordic Walker
Bezeten Nordic Walker

BerichtGeplaatst: Vr Jul 14, 2006 21:15    Onderwerp: Reageer met quote

Hoi Yvonne,

Ik ben ook overgestapt naar een kortere stok. Had eerst 1.15 en nu 1.10, bij een legte van 1.68m.
Het bevalt me prima. Ik had altijd de neiging om de stok naast de stoeprand te zetten, en nu dus niet meer.

Quib heeft niet gezegd dat ik opeens krom loop of zo, dus ik houd het hier op. Wel heb ik nu gekozen voor een verstelbare stok, dat als ik een andere techniek zou gaan gebruiken, bijvoorbeeld fitness, ik de stok kan verlengen.
Ook kan ik nu schoenen met lagere zolen dragen.

groet, Annette
.......\_)......)../....
................(_/.....
Naar boven
pim

BerichtGeplaatst: Za Jul 15, 2006 8:51    Onderwerp: Reageer met quote

Hallo Yvonne,

Je stok is te kort als je de afzet niet optimaal kan maken.
Je pas lenge en het strekken van de arm achterwaarts met romp rotatie van uit recht op , zijn bij een juiste lengte stok in balans.
Kun je voor je gevoel niet voldoende afzetten dan kies je voor een langere stok.
Duurt de afzet te lang (hebben je armen meer tijd nodig dan je benen)tov van je pas lengte dan is de stok iets te lang en kies je voor het lager zetten van je stok.
Zoals als eerder genoemd is de perfectie van de uitvoering van de techniek de maat voor intensiever trainen.
De passen kunnen dan de optimale lengte benaderen waardoor de stok de juiste lengte bereikt.
Er is veel promitie geweest van vaste stokken maar ook een verstelbare stok heeft zo zijn voordelen.
De rol van de docent bij het advies van juiste stok lengte is van groot belang deze kan afhankelijk van zijn/haar ervaring een goed advies geven over stok lengte zeker in relatie tot jou techniek.

Groeten
Pim
Naar boven
Snow4rest

BerichtGeplaatst: Di Jul 18, 2006 11:18    Onderwerp: Nordic Walking techniek Reageer met quote

Er zijn inderdaad verschillende scholen met verschillende uitgangspunten qua techniek.
Heeft te maken met de verschillende start positie. De een redeneert vanuit gezondheidseffect, de ander vanuit sportief bezig zijn. Zelf loop ik een jaar of 25 met stokken (als langlauftraining). Toen met veel langere stokken overigens. Nu bekend met INWA, KNAU, NskiV, VDNOWAS en ALFA. Ik zou zeggen voor elke doelgroep een aparte techniek.
Sportief lopen: KNAU / NSKIV of VDNOWAS
Meer gezondheidsbevordered: ALFA en evt INWA.
Elke techiek heeft wel een nadeel: VDNOWAS teveel schouder heffen
ALFA nauwelijks actief tricepsgebruik dus ook veel vanuit schouder.
Het meest optimaal is een totaal beweging waarin zowel trek als duwfase aan bod komen. Maar daarvan is de coordinatie het moeilijkst !!
pim

BerichtGeplaatst: Di Jul 18, 2006 17:38    Onderwerp: Reageer met quote

Hallo snow4rest,

Ik heb dan denk ik een andere Alfa techniek geleerd in mijn opleiding t.
Tijdens onze opleiding tot instructor nordicwalking van de NFIB lag het accent juist op het gebruik van de triceps met een lage schouder en een juiste rotatie. nordic ALfa 247
Dit in tegenstelling tot wat jij aangeeft over de ALFa techniek.

Groeten
Pim
Naar boven
Mastri

BerichtGeplaatst: Di Jul 18, 2006 17:44    Onderwerp: Reageer met quote

En, voor de duidelijkheid: ALFA = NFIB.

Groet, Marjan
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur mail Bekijk de homepage
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats Reactie    Nordicwalkingforum.nl Forum Index -> Nordic Walking techniek Tijden zijn in GMT + 1 uur
Ga naar Pagina Vorige  1, 2, 3  Volgende
Pagina 2 van 3

Weer voor Nordic Walking?