Nordicwalkingforum.nl Forum Index
Nordicwalkingforum.nl
Het forum voor en door Nordic Walkers (i.s.m. nordicwalking.startpagina.nl)

FAQFAQ   ZoekenZoeken   GebruikerslijstGebruikerslijst   GebruikersgroepenGebruikersgroepen   RegistreerRegistreer 
 ProfielProfiel   Log in om je privé berichten te bekijkenLog in om je privé berichten te bekijken   InloggenInloggen 
 Naar de fotoalbumsNaar de fotoalbums   KalenderKalender Voeg deze site toe aan favorietenVoeg deze site toe aan favorieten

verschillende technieken
Ga naar Pagina Vorige  1, 2, 3

Plaats nieuw bericht   Plaats Reactie    Nordicwalkingforum.nl Forum Index -> Nordic Walking techniek

Handige links:

Markeer 'alles gelezen'
Uitleg 'rankings'
Boeken en DVD's
NWforum.nl T-shirts
Nordic Walking Foto's
Nordic Walking Kalender
NW.startpagina.nl
NW-int.startpagina.nl
rss (forum)

Komende events in de kalender:

Laatste toegevoegde foto's aan de foto-albums:
IJSSELBRUG ZWOLLE, ...
IJSSELBRUG ZWOLLE, ...
Geplaatst door: Ronald Hekkert
12-05-2018
Oudemolen  10 km ...
Oudemolen 10 km ...
Geplaatst door: quib
03-10-2016
Nordic Walking ...
Nordic Walking ...
Geplaatst door: Ronald Hekkert
05-06-2016
Auteur Bericht
Annette
Bezeten Nordic Walker
Bezeten Nordic Walker

BerichtGeplaatst: Di Jul 18, 2006 18:04    Onderwerp: Reageer met quote

Mastri schreef:
En, voor de duidelijkheid: ALFA = NFIB.

Groet, Marjan

God zij dank ben ik geen instructeur! Krijg steeds meer bewondering voor jullie. Heb al eens geprobeerd de basisbeginselen uit te leggen aan een vriendin, maar dat is faliekant mislukt. Crying or Very sad

Inmiddels ben ik de weg helemaal kwijt, dus ik denk er helemaal niet meer over na, loop lekker zoals het nu gebeurt met mijn nieuwe stokkies van 1.10m!

Ik zal er 23 september waarschijnlijk bij zijn, dus zien jullie iemand waar de techniek ervan uitziet als een mengelmoes van A,B en C , dan zal ik het zijn!

Groet, Annette
.......\_)......)../....
................(_/.....
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Bekijk de homepage
Mastri
Nordic Walking Instructeur

BerichtGeplaatst: Di Jul 18, 2006 18:14    Onderwerp: Reageer met quote

hoi Annette,

Grappig! Belangrijk: het plezier!

Loopgroeten, Marjan
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur mail Bekijk de homepage
Elly J.
Bedreven Nordic Walker
Bedreven Nordic Walker

BerichtGeplaatst: Di Jul 18, 2006 20:44    Onderwerp: Reageer met quote

Ben het helemaal met Marjan eens , de gein en het bezig zijn is ècht het aller belangrijkste , en welke techniek , tsjsj .........

En over techniek ........ach daar wordt een mens het toch nooit eens !
Heb zelf ook stokken van 110 cm , perfect , ben 1.68 lang .
Annette lekker genieten .........doe ik ook !!
Menig km-tje struinen met een lach en een vriendelijke woord voor een ieder die je weg kruist !!))

Groetjes Elly.
- die vanavond toch maar niet is gaan Nordic fitnessen , want volgens mij had ik uit me kleren gezwommen hahahiahaihahaih ))))
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
Mok
Fanatiek Nordic Walker
Fanatiek Nordic Walker

BerichtGeplaatst: Wo Jul 19, 2006 22:17    Onderwerp: Reageer met quote

Elly J. schreef:
Ben het helemaal met Marjan eens , de gein en het bezig zijn is ècht het aller belangrijkste , en welke techniek , tsjsj .........

En over techniek ........ach daar wordt een mens het toch nooit eens !
Heb zelf ook stokken van 110 cm , perfect , ben 1.68 lang .
Annette lekker genieten .........doe ik ook !!
Menig km-tje struinen met een lach en een vriendelijke woord voor een ieder die je weg kruist !!))

Groetjes Elly.
- die vanavond toch maar niet is gaan Nordic fitnessen , want volgens mij had ik uit me kleren gezwommen hahahiahaihahaih ))))

Oh fijn om te lezen, ik ben 161 cm lang en heb ook poles van 110 cm en er heeft eens een instructeur gezegd, dat ik langere zou moeten gaan gebruiken. Ik loop niet zo snel en neem wel grotere passen dan vroeger, maar toch ... word ik regelmatig voorbij gestruind zelfs door wandelaars, nou ja snelwandelaars of zoiets, ik zou geen woord meer kunnen uitspreken als ik zo snel zou gaan ha ha ha.

Enfin ik loop op mijn eigen tempo en dat bevalt mij prima, het is ook zo goed voor de therapie voor mijn linker schouder (zit een prothese in en de spieren zijn niet teruggezet/afgescheurd ...) en ik kan net voldoende mijn linkerhand naar voren brengen in een lichte buiging en dus heb ik mijn rechterarm erbij aangepast en nu valt het helemaal niet op Very Happy

Groetsels, Mok.
I love cats and dogs, but rain ... no way !
Naar boven
Mastri

BerichtGeplaatst: Do Jul 20, 2006 9:50    Onderwerp: Reageer met quote

nou Elly,

Ik wil het wel wat nuanceren: ik vind de toepassing van de juiste ALFA techniek erg belangrijk en zal er ook voor 200% naar streven het iedereen in mijn groepen te leren.
Ik moest me gisteravond bedwingen toen ik met een groep (in de hitte) in het bos liep en we een groepjes van 4 dames tegenkwamen. Ze liepen de benen uit hun lijf met gebogen armen. Natuurlijk zeg ik niets, maar ik vind het jammerlijk als mensen niet beter weten en facetten van de techniek onbenut laten.
Plezier is erg belangrijk, maar ik ervaar bij mezelf dat ik nog meer plezier heb wanneer ik weet dat ik 'goed loop'.

HG, M
Naar boven
Elly J.
Bedreven Nordic Walker
Bedreven Nordic Walker

BerichtGeplaatst: Do Jul 20, 2006 10:41    Onderwerp: Reageer met quote

Kijk Marjan ,

Zal niet alles en iedereen over een kam scheren , absoluut niet , als je terug kijkt in al mijn berichtjes , dan zie je zeker een aantal voorkeuren van mij vermeld staan , wat betreft het een op een les , waar ik een groot voor stander van ben , het blijven lopen in groepsverband , het luisteren naar je eigen lichaam etc etc , maar bovenal het plezier wat je vast moet blijven houden en ondergaan van al die km`s , ............dat vind ik toch echt het aller belangrijkste........want daarom zijn we toch allemaal aan een ( buiten ) sport begonnen.

En mensen met een verkeerde techniek , dit kan ook voorkomen uit een lichamelijke beperking die mensen helaas moeten dragen .
Kijk tegenwoordig wat breder naar mensen hun `loop` , zie genoeg walkers die hierdoor een wat vreemde loop hebben , maar voor hun lichaam wel de perfecte houding is .

Ik snap dat een instructeur toch graag het beste uit een leerling haalt , maar merk ook dat een persoon die het `goed`wil leren ook jou zeker zal benaderen , maar snap een deel van frustatie zal er altijd blijven............zeker uit het oog van een instructeur , omdat het benutten van de juiste techniek de goede sport benadrukt.

- had dit groepje wat je zag lopen , toch ff benaderd , in een open gesprekje kunnen leuke contacten ontstaan.

Marjan , over dit onderwerp is zoveel te zeggen , maar vooral te doen .
Zie in jou mailtjes duidelijk ook het plezier van lopen maar ook het plezier van lesgeven goed naar voren komen , dat vind ik helemaal toppy !! )) Zo instructeur wenst elke beginnende loper .
Wens je heel veel wandel / les plezier , en hoop dat we elkaar ooit ergens bij een event tegen komen .

Groetjes uut een verregend ( geintje )Zeeland , Elly. Cool Cool Cool
Naar boven
pim

BerichtGeplaatst: Do Jul 20, 2006 16:45    Onderwerp: Reageer met quote

Hallo,
Een aanvulling op de uitvoering v.d. techniek
Soms is het voor de leerling niet haalbaar om te voldoen aan het ideaal plaatje van de techniek.
Maar de weg er naar toe ,het leer proces op zich kan al veel plezier en voldoening bieden.
Zoals Elly al aan geeft is het meest haalbare in de techniek altijd afhankelijk van de fysieke/mentale mogelijkheden van de persoon die Nw leert.
Zo heb ik mensen ook wel geadviseerd om met dubbele stok inzet te lopen ipv. diagonaal techiek.
Zelfs met 1 stok (na halfzijdige verlamming.)
Op deze manier waren de personen in staat verder te lopen dan dat men zonder stokken zou kunnen.Het Nordicwalking als hulp middel
Het gaat om het doel wat de leerling wil behalen .
De samenspraak tussen docent en leerling.
Wat ik wel jammer vind is als een leerling wel de capacitieiten heeft om het te leren maar de "docent" niet voldoende of in het geheel niet geschoold is.
(Wie de schoen past ).
Het is voor mij als docent belangrijk dat een leerling zoveel mogelijk leert en plezier beleeft aan het leer proces .
En het is voor mij als docent een uitdaging om zoveel mogelijk kennis te verzamelen, over hoe leer ik die techniek aan zodat mijn leerling het meest haalbare binnen zijn mogelijkheden kan bereiken.
Ook is het belangrijk dat mijn cursisten in de groep ieder voldoende aandacht krijgt en echt het gevoel heeft dat hij/zij gezien wordt en gecorrigeerd.
Met een stuk humor en gezelligheid in de lessen komen mensen met plezier terug naar een les.

Groeten
Pim

Laatst aangepast door pim op Vr Jul 21, 2006 7:00, in toaal 2 keer bewerkt
Naar boven
Mastri

BerichtGeplaatst: Do Jul 20, 2006 17:22    Onderwerp: Reageer met quote

Elly toch,

Da's wel erg veel eer, maar bedankt!

Als je es in Friesland bent, welkom!

Groeten, Marjan
Naar boven
rixt
Gast

BerichtGeplaatst: Wo Aug 02, 2006 20:28    Onderwerp: Reageer met quote

Zondag terug gekomen van vakantie, waarin ik een aantal keren gelopen heb waarvan maar één keer echt met plezier. De eerste keer allemaal steekmuggen dus hield ik het snel voor gezien, de laatste keer veel te heet, ging liever zwemmen Very Happy

Maar nu die techniek en dan probeer ik even het verschil tussen gezondheids niveau en sport/fitness niveau duidelijk te krijgen. Als ik op gezondheidsniveau loop strek/duw ik mijn armen niet helemaal door naar achter, dat klopt? In ieder geval loop ik op die manier heerlijk in een bepaald ritme en dat gaat prettig, dan kan ik zelfs genieten Laughing Als ik mijn armen wel doorduw naar achter, moet ik voor een goede afwikkeling grotere passen nemen, ik heb begrepen dat dit fitness(sport?)niveau is. Ik kan het wel maar ik vind het nog steeds niet prettig lopen, ik moet op die manier hele on-natuurlijk grote stappen maken. En volgens mij begint dan mijn nek ook op te spelen. Dus of ik doe iets niet goed, of toch te lange stokken? (115 en ik ben zelf 1.62) Veel zullen nu waarschijnlijk zeggen ja te lange stokken Confused maar mijn docent vond gezien mijn manier van lopen, zeker als ik vaker (veel) zou lopen dat ik deze lengte beslist kon hebben.

groet, Hinke.
Naar boven
Robertjan

BerichtGeplaatst: Wo Aug 02, 2006 21:35    Onderwerp: 115<-->162 Reageer met quote

Hoi Hinke,

Dat is wel echt het maximale qua lengte, tenzij je wat korte armen hebt.

Ik ben zelf 158cm lang, en loop met mijn verstelbare eigenlijk nooit op 115cm lengte. Hooguit 113, bij het lopen op volle snelheid (fitness-/sporttechniek) in een wat zachte ondergrond (soort duinzand, wel zo zacht maar dan ietsje minder fijn).

Last van de nek? Tja, kan zijn dat je bij de schouderrotatie ook een omhoog-/omlaagactie maakt?
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Bekijk de homepage AIM Naam MSN Messenger
Caro
Bedreven Nordic Walker
Bedreven Nordic Walker

BerichtGeplaatst: Do Aug 03, 2006 9:03    Onderwerp: Reageer met quote

Vertrouw dan maar op het oordeel van je docent, voor wat betreft de stoklengte. Bij de fitnesstechniek moet je je bovenlichaam iets naar voren doen, zodat je armen verder naar achter kunnen Exclamation
rixt
Gast

BerichtGeplaatst: Do Aug 03, 2006 9:31    Onderwerp: Reageer met quote

Hallo Robert Jan en Caro.

Volgens mij doe ik mijn schouders niet omhoog, maar soms doe je dingen onbewust dus kan maar zo Very Happy

Bovenlichaam meer naar voren, zal ik eens op letten want dat doe ik volgens mij niet.

Bedankt, groet, Hinke.
Naar boven
pim

BerichtGeplaatst: Do Aug 03, 2006 10:27    Onderwerp: Reageer met quote

Hallo Rixt,

Het uitvoeren van je techniek hangt af van de docent die jou die heeft aangeleerd.
Vanuit welke organisatie komt je docent?
DE NFIB werkt namelijk recht op en daar mag je zeker niet naar voren hangen !
In eerdere discussies heb ik aan gegeven waarom dat zo is ga ik nu niet op in.
Bij de NFIB is de romp rotatie die je maakt heel belangrijk zodat je de arm goed naar achteren kan brengen en je schouder laag blijft.
Mijn advies aan jou Rixt is dan ook ga met je docent overleggen.
Deze kan in relatie tot de aan jou aangeleerde techniek je het juiste advies geven.
En verder loop voorlopig op een manier die goed bij jou past en aangeleerd is en je plezier geeft al dat extra's kun je naar mijn mening beter in overleg met je docent op les eigen maken voordat je er zelf mee gaat experimenteren.

Veel succes
Pim
Naar boven
Caro
Bedreven Nordic Walker
Bedreven Nordic Walker

BerichtGeplaatst: Do Aug 03, 2006 11:11    Onderwerp: Reageer met quote

Klopt, het is idd afhankelijk van welke techniek je gebruikt. Ik heb de INWA-methode aangeleerd gekregen, en dat zal op bepaalde punten zeker verschillen met de NFIB-methode. Overigens is bij de INWA-methode romprotatie ook zeer belangrijk.

Ik ben het met Pim eens dat je het het beste kunt vragen aan je instructeur. Wat voor techniek er ook wordt toegepast en hoe het ook heet, hij of zij zal als het goed is eerst en vooral kijken naar hoe jij loopt en hoe je de techniek op jouw lichaam met eventuele beperkingen kunt toepassen, zodat je de maximale ontspanning kunt krijgen, maximaal rendement en maximaal plezier.
rixt
Gast

BerichtGeplaatst: Do Aug 03, 2006 11:27    Onderwerp: Reageer met quote

Omdat ik tot ca 2 jaar terug, 12 jaar lang spier en vermoeidheidsklachten heb gehad heb ik 10 lessen genomen op gezondheidsniveau van een INWA instructeur. Wel heeft hij tijdens de laatste paar lessen bij een aantal deelnemers (waaronder ik) het fitness uitgelegd en daar aandacht aan besteed. Tijdens die paar lessen ging het eigenlijk best wel goed maar dat waren natuurlijik maar korte stukjes wat je dan loopt. In september hebben we waarschijnlijk wel een terugkom mogelijkheid en als er genoeg liefhebbers zijn misschien een loopgroepje. En dat lijkt me wel leuk en goed, heb ik tenminste een stok achter de deur in plaats van aan de kapstok Very Happy Very Happy

Al verwacht ik dat ik in de winter ook zelf wel weer meer ga lopen want dan heb ik meer tijd.

groet, Hinke.
Naar boven
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats Reactie    Nordicwalkingforum.nl Forum Index -> Nordic Walking techniek Tijden zijn in GMT + 1 uur
Ga naar Pagina Vorige  1, 2, 3
Pagina 3 van 3

Weer voor Nordic Walking?