Nordicwalkingforum.nl Forum Index
Nordicwalkingforum.nl
Het forum voor en door Nordic Walkers (i.s.m. nordicwalking.startpagina.nl)

FAQFAQ   ZoekenZoeken   GebruikerslijstGebruikerslijst   GebruikersgroepenGebruikersgroepen   RegistreerRegistreer 
 ProfielProfiel   Log in om je privé berichten te bekijkenLog in om je privé berichten te bekijken   InloggenInloggen 
 Naar de fotoalbumsNaar de fotoalbums   KalenderKalender Voeg deze site toe aan favorietenVoeg deze site toe aan favorieten

vervolg verschillende technieken & onderzoek
Ga naar Pagina 1, 2  Volgende

Plaats nieuw bericht   Plaats Reactie    Nordicwalkingforum.nl Forum Index -> Nordic Walking techniek

Handige links:

Markeer 'alles gelezen'
Uitleg 'rankings'
Boeken en DVD's
NWforum.nl T-shirts
Nordic Walking Foto's
Nordic Walking Kalender
NW.startpagina.nl
NW-int.startpagina.nl
rss (forum)

Komende events in de kalender:

Laatste toegevoegde foto's aan de foto-albums:
IJSSELBRUG ZWOLLE, ...
IJSSELBRUG ZWOLLE, ...
Geplaatst door: Ronald Hekkert
12-05-2018
Oudemolen  10 km ...
Oudemolen 10 km ...
Geplaatst door: quib
03-10-2016
Nordic Walking ...
Nordic Walking ...
Geplaatst door: Ronald Hekkert
05-06-2016
Auteur Bericht
Sabinabrammer
Nordic Walking Instructeur

BerichtGeplaatst: Za Aug 12, 2006 15:04    Onderwerp: vervolg verschillende technieken & onderzoek Reageer met quote

Hallo beste nordic walkers,

Toch een interessant onderwerp 'verschillende technieken'. Ik ben maar een zgn nieuw discussiepunt begonnen met hetzelfde onderwerp, want die andere had zoveel reacties...

Wat ik ook zo tussen de regels door lees bij die discussie, zijn de 'slechte gewoonten' van de instructeurs zelf. Zoals bijvoorbeeld de stok tussen duim en wijsvinger vast houden is uit den boze als het gaat om een Nordic Walking techniek. Daar zijn we het denk ik wel over eens.
Er wordt ook het een en ander over de rotatie verteld. Maar ook dit is bij elke variant van groot belang.

Naar mijn weten is het enige verschil de hoek waarin men de elleboog houdt. Bij de ene techniek is deze nagenoeg recht, maar niet overstrekt. De pole-lengte is dan ook iets korter omdat je op die manier een soepele beweging maakt. Deze techniek heeft als voordeel, dat je een mooie rechte loophouding hebt en zonder veel kracht soepel kunt lopen. Geweldige techniek voor mensen die het rustig aan willen doen, revaliderend zijn of een mindere belastbaarheid hebben.

De andere techniek is die met een meer gebogen elleboog voor, de pole wordt iets rechter in de grond gestoken en de pole-lengte is iets hoger. Aangezien de armzwaai achter bij elke variant gestrekt naar achteren is, kun je je voorstellen, dat je bij de gebogen elleboog een extra grote pas moet maken om hetzelfde effect te krijgen. Doorgaans kun je je met deze techniek meer met kracht afzetten, wat ook nodig is om die grote pas te kunnen maken. Logischerwijs wordt dan de rotatie meer (bewegingingen worden groter) en zal het bovenlichaam iets naar voren hellen. Er wordt hier meer met kracht gelopen. Een geweldige techniek als je meer gaat voor conditie en kracht.

In mijn lessen gebruik ik beide technieken, afhankelijk van de doelgroep of de persoon. Ook afhankelijk van het soort terrein, want in bijvoorbeeld Hoch Sauerland is de lange arm voor niet praktisch...

Laatst aangepast door Sabinabrammer op Zo Aug 13, 2006 15:01, in totaal 1 keer bewerkt
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur mail Bekijk de homepage AIM Naam
Caro
Bedreven Nordic Walker
Bedreven Nordic Walker

BerichtGeplaatst: Za Aug 12, 2006 17:37    Onderwerp: Reageer met quote

*Begrijpt het discussiepunt niet helemaal*

En nog maar eens over het vasthouden van de stok tussen duim en wijsvinger, wat volgens Sabrina (en met haar kennelijk de rest van de wereld) "uit den boze mag zijn": De pole loopt tussen duim en wijsvinger door, nietwaar? Dan zegt mijn juf: Houd je pole met dat stukje onder controle. Als je duim en vingers helemaal spreidt, raak je je pole "kwijt", je hebt er dan geen controle meer over. Een Leki-stok blijft hoe dan ook hangen tussen je duim en wijsvinger, maar een Exel-stok bijvoorbeeld dus niet. Dit is dus iets heel anders dan vasthouden in de zin van omvatten of iets raars met duim en wijsvinger. Waarschijnlijk kan ik het niet overbrengen, ik ben er namelijk van overtuigd dat mijn juf een heel goede is die erg op het toepassen van de correcte techniek let.
Sabinabrammer

BerichtGeplaatst: Za Aug 12, 2006 20:25    Onderwerp: Reageer met quote

Wellicht heb ik inderdaad een beschrijving verkeerd begrepen. Dat neemt niet weg, dat ik in het veld veel mensen zie die de stok wel tussen duim en wijsvinger vast houden. UIteraad moet die voor en tot aan jouw broekzak bij het handvat blijven. Het is echter de bedoeling om tijdens de grote armzwaai naar achter de hand als het ware te kantelen. Een soort koemelken, waardoor het handvat 'los' komt van de duim en wijsvinger. Door de zwaai naar voren krijg je een pendelbeweging en komt de pole vanzelf weer in de hand terug.

Met Exel moet je inderdaad deze beweging zeer nauwkeurig maken, anders ben je de controle kwijt. Het zit 'm vaak niet in de snelheid, maar meer in het 'afmaken' van de beweging (de zwaai in combinatie met de pas en rotatie).

Een instructeur kan ervoor gekozen hebben om de techniek met het vasthouden als tussenvorm aan te bieden. Zo leer je eerst controle te hebben over de poles en kun je je op andere zaken richten zoals de juiste rotatie en ontspanning.
Het duurt gewoon een tijdje voordat je die beweging echt onder de knie hebt. Vaak hebben C-instructeurs die beweging zelf nog niet eens onder de knie. Dat kom ik geregeld tegen bij bijscholingen. Zo houden we altijd iets om naartoe te streven toch Laughing

Veel Nordic plezier!

Laatst aangepast door Sabinabrammer op Zo Aug 13, 2006 15:05, in toaal 2 keer bewerkt
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur mail Bekijk de homepage AIM Naam
Caro
Bedreven Nordic Walker
Bedreven Nordic Walker

BerichtGeplaatst: Zo Aug 13, 2006 8:33    Onderwerp: Reageer met quote

Waar ik moeite mee heb is dat je veronderstelt dat bepaalde dingen wel of niet gebeuren. Zo lees ik (and correct me if I'm wrong) dat je veronderstelt dat ik de beweging in de achterzwaai niet afmaak of het 'melken' niet doe of beheers. Dat kun jij vanaf waar je zit niet zien. Voor zover ik kan zien op de foto's op je website, doen wij (en wij staat dan voor mijn juf en haar cursisten) echt precies hetzelfde als jij.

En ik zie nog steeds geen stelling.
Sabinabrammer

BerichtGeplaatst: Zo Aug 13, 2006 13:17    Onderwerp: Reageer met quote

Sorry Caro mijn 'veronderstelling' (zoals jij dat verwoord) is niet op jou gebasseerd, maar slechts op mijn ervaringen in het veld. Uiteraard kan ik niet zien hoe jij loopt noch jouw instructeur. Dat is dan toch ook niet de discussie noch het onderwerp.

Het onderwerp is de verschillende technieken , wat precies het verschil is en welke nu eigenlijk de juiste is.

Ik hoop Caro, dat jij nu mee wilt praten over jouw ervaringen en welke techniek jij het prettigste vindt en waarom. Een stellige mening kan hierbij alleen maar tot extra interessante discussies leiden en daarbij kunnen we wellicht met z'n allen tot een antwoord komen, die van alle kanten goed belicht is.

Laatst aangepast door Sabinabrammer op Zo Aug 13, 2006 15:03, in totaal 1 keer bewerkt
Naar boven
Caro
Bedreven Nordic Walker
Bedreven Nordic Walker

BerichtGeplaatst: Zo Aug 13, 2006 13:37    Onderwerp: Reageer met quote

*Zucht* Lees dan éven je reactie terug, want volgens mij begrijp je inderdaad niet waar ik over val.

Okee. Dan gooi ik er nu een nieuwe stelling tegenaan:

DE juiste techniek bestaat niet.

Overal op het forum kun je lezen over verschillende benaderingen van NW. Die ook allemaal verschillende namen hebben: INWA, NFIB, Exerstriding. Er is hier geen eenduidigheid in, iedereen vindt zijn eigen techniek de, het en een. Dat gaat zelfs zo ver dat sommigen andere technieken dan zij zelf gebruiken, verwerpen. Persoonlijk denk ik dat, zeker bij een sport al Nordic Walking, die ook gebruikt wordt in revalidatietrajecten, niet te star moet vasthouden aan sec 'de' techniek, maar moet kijken naar de persoon met zijn of haar mogelijkheden en beperkingen. Voor sommigen is het fysiek onmogelijk om goed af te wikkelen met de voet, of iemand heeft niet voldoende ruimte in het schoudergewricht waardoor de arm niet voorbij de heup kan komen. Om maar een paar dingen te noemen. In dat geval zal er gekeken moeten worden hoe iemand toch het maximale plezier aan NW kan beleven en er de maximale ondersteuning en ontlasting uit kan halen.

Volgens mij is de ene techniek niet beter dan de andere, maar kun je ze beter niet mixen. Een goede instructeur die kijkt naar ieders mogelijkheden is naar mijn mening onontbeerlijk. Waarmee ik genoemde stelling onmiddellijk nuanceer: Uitgaande van een systeem (INWA, NFIB Exerstriding) streef je ernaar deze als uitgangspunt zo zuiver mogelijk te instrueren, en binnen dat systeem pas je de techniek zo nodig aan.
Caro
Bedreven Nordic Walker
Bedreven Nordic Walker

BerichtGeplaatst: Zo Aug 13, 2006 13:45    Onderwerp: Reageer met quote

Ik heb les gehad (en nog steeds, vervolglessen) in de INWA-techniek. Daar heb ik niet bewust voor gekozen, pas hier kwam ik erachter dat er meer systemen bestaan. Maar het bevalt mij erg goed. De vooruitstuwende beweging, de onspanning in mijn schouders zijn dingen die ik erg prettig vind. Ik krijg steeds meer balans door het gebruik van de poles. Dat is niet verkeerd voor iemand die normaal al plat gaat als er een vloeitje op straat ligt. Verder merk ik dat mijn onderrug er wel bij vaart en dat mijn conditie sterk verbetert.

Maar veel vergelijkingsmateriaal heb ik niet. Ik heb weleens geprobeerd te lopen zoals op het Leki-instructiefilmpje, maar dat is ook alles. Door alle verhalen hier begon ik soms te twijfelen of de INWA techniek wel juist was, sommige NFIB-ers zijn ook erg overtuigd dat de ALFA-techniek veel beter is, maar ik merk dat hoe beter je een techniek beheerst, hoe lekkerder je loopt. Ik houd het dan ook hierbij.
Sabinabrammer

BerichtGeplaatst: Zo Aug 13, 2006 14:11    Onderwerp: Reageer met quote

Door alle verhalen hier begon ik soms te twijfelen of de INWA techniek wel juist was, sommige NFIB-ers zijn ook erg overtuigd dat de ALFA-techniek veel beter is, maar ik merk dat hoe beter je een techniek beheerst, hoe lekkerder je loopt. Ik houd het dan ook hierbij.[/quote]

Ik begrijp jouw verwarring, maar ben zeker met jou eens als je zegt dat 'hoe beter je een techniek beheerst, des te lekkerder je loopt'. Ik vind het alleen erg jammer dat enkelen een bepaalde techniek veel beter achten. Is dat niet afhankelijk van de doelgroep en de bedoeling van het beoefenen van NW? Misschien ligt het antwoord dan wel tussen beide technieken in. Open staan voor beiden technieken en ondervinden welke waar geschikt voor is.

Ik ben wel erg benieuwd of iemand hiermee ervaringen heeft in het buitenland. Zo wordt bijvoorbeeld in Hoch Sauerland alleen de actievere elleboog techniek gebruikt door jong en oud. De sport is nog erg jong en ik kan nog maar weinig onderzoeken vinden. Kent iemand bijvoorbeeld buitenlandse onderzoeken die de effecten van bepaalde NW-bewegingen hebben gemeten?
Naar boven
Caro
Bedreven Nordic Walker
Bedreven Nordic Walker

BerichtGeplaatst: Zo Aug 13, 2006 15:29    Onderwerp: Reageer met quote

Mijn grote broer doet aan bergsport (en lacht zich suf om nordic walkers die in het vlakke Nederland met stokken lopen) en loopt ook regelmatig met stokken ter ondersteuning. De stokinzet is dan voornamelijk vóór het lichaam. Dit is geen Nordic Walking, maar wat ik ermee wil zeggen is, dat in een bergachtig gebied een andere techniek vereist is dan op vlak terrein. Wij kunnen met de stok achter heel goed een heuvel nemen, maar ik kan me voorstellen dat je in bijvoorbeeld Hoch Sauerland beter met een gebogen elleboog kunt lopen in plaats van met een lange arm.

Maar het zou ook kunnen zijn dat dit meer cultureel bepaald is. Zo staat er ergens een reactie van iemand uit Zweden die zich suf lacht om alle gedoe rondom techniek hier in Nederland, terwijl zij gewoon stokken pakken en lopen. Het zou ook kunnen dat dit de visie is van slechts één persoon. Kortom, ik weet het niet Smile
Sabinabrammer

BerichtGeplaatst: Ma Aug 14, 2006 8:50    Onderwerp: Reageer met quote

Tja dat zijn mijn ervaringen ook, al moet ik zeggen dat 'zomaar met stokken lopen' hier in NL ook gebeurd en niet zonder gevolgen. Tijdens een onderzoek van mij naar 'Bewegen op recept' heb ik met verschillende huisarten gesproken, die steeds vaker 50-plussers over de vloer kregen met nek en schouderklachten. Bij navraag ging het vaak over mensen die waren begonnen met Nordic Walking... maarja zonder cursus gevolgd te hebben.

Ik heb in Duitsland wel een aantal onderzoeken gevonden die gaan over het verschil tussen lopen met en zonder stokken. Daarin werden wel enkele winsten behaald bij het lopen met stokken, mits de proefpersoon de (of een) techniek beheerst met een schuine afzet en verruimde pas. Indien de proefpersoon dit niet beheersde, dan was er weinig verschil in zowel de belasting als de zuurstofopname. Ik zal eens opzoeken waar ik dat ook alweer gelezen heb.

Maarja echt veel zegt het nu ook weer niet, behalve dat het verstandig is in ieder geval een schuine afzet te maken Confused kortom er moet meer onderzoek gedaan worden of bekend gemaakt worden.
Naar boven
Heremitage Fysiek

BerichtGeplaatst: Ma Aug 14, 2006 10:44    Onderwerp: Reageer met quote

Hallo Sabrina,

Ik ben opzoek naar zoveel mogelijk evidence based onderzoek over de effecten van nordicwalking.
Ik zou graag meer van dit soort info op het forum tegen komen misschien zijn er niet veel onderzoeken gedaan maar mijn vraag aan instructeurs en leden die gegevens gevonden hebben op internet is deze via het forum te delen.

Met vriendelijke groeten

Ella van Buren

nordicwalking-amerfoort is een onderdeel van de Heremitage

Laatst aangepast door Heremitage Fysiek op Ma Aug 14, 2006 13:38, in totaal 1 keer bewerkt
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Bekijk de homepage
Jolijt
Bezeten Nordic Walker
Bezeten Nordic Walker

BerichtGeplaatst: Ma Aug 14, 2006 11:57    Onderwerp: Reageer met quote

Sabinabrammer schreef:
Tijdens een onderzoek van mij naar 'Bewegen op recept' heb ik met verschillende huisarten gesproken, die steeds vaker 50-plussers over de vloer kregen met nek en schouderklachten. Bij navraag ging het vaak over mensen die waren begonnen met Nordic Walking... maarja zonder cursus gevolgd te hebben.

Nu wil ik hier toch even op inspringen..... de fijne kneepjes van de techniekdiscussie ontgaan mij als beginner nog. Maar één van de leukste bij-effecten van mijn (INWA)-lessen vond ik juist dat er weer iemand aandacht had voor mijn houding, en mij erop wees dat ik mijn schouders heel stijf hield. Door de aandacht voor mijn trainster voor het zwaaien uit de schouder, en het bewust leren ontspannen, zijn mijn nek en schouders juist veel soepeler geworden. Ook als ik op de fiets zit, of achter de PC.
Maar ja ik heb dus wél les gehad.... en ik ben nog 4 jaartjes verwijderd van de 50.....

Jolijt
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
Alex
Aankomend Nordic Walker
Aankomend Nordic Walker

BerichtGeplaatst: Ma Aug 14, 2006 12:03    Onderwerp: Onderzoek naar effecten Nordic Walking Reageer met quote

Dag,

In een posting van 5 juli 2005 kondigden 2 studenten Bewegingswetenschappen aan, dat zij een studie deden naar de effecten van Nordic Walking. In een latere mail werd nog vermeld, dat een en ander zo goed als af was en dat de resultaten zouden worden gepubliceerd. Bij mijn weten is er daarna nooit meer iets van vernomen.

Hartelijke groet
Alex
Naar boven
Sabinabrammer

BerichtGeplaatst: Ma Aug 14, 2006 12:14    Onderwerp: Reageer met quote

Hai Alex,

Was dat de Unie in Groningen?
Naar boven
Alex
Aankomend Nordic Walker
Aankomend Nordic Walker

BerichtGeplaatst: Ma Aug 14, 2006 12:43    Onderwerp: Reageer met quote

Nee, het waren studenten van de VU in Amsterdam. De auteur van de posting is FBW.
Heb je hier iets aan?

Alex
Naar boven
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats Reactie    Nordicwalkingforum.nl Forum Index -> Nordic Walking techniek Tijden zijn in GMT + 1 uur
Ga naar Pagina 1, 2  Volgende
Pagina 1 van 2

Weer voor Nordic Walking?