Nordicwalkingforum.nl Forum Index
Nordicwalkingforum.nl
Het forum voor en door Nordic Walkers (i.s.m. nordicwalking.startpagina.nl)

FAQFAQ   ZoekenZoeken   GebruikerslijstGebruikerslijst   GebruikersgroepenGebruikersgroepen   RegistreerRegistreer 
 ProfielProfiel   Log in om je privé berichten te bekijkenLog in om je privé berichten te bekijken   InloggenInloggen 
 Naar de fotoalbumsNaar de fotoalbums   KalenderKalender Voeg deze site toe aan favorietenVoeg deze site toe aan favorieten

De Zaterdagse Wandeldag
Ga naar Pagina Vorige  1, 2, 3 ... 9, 10, 11

Plaats nieuw bericht   Plaats Reactie    Nordicwalkingforum.nl Forum Index -> Nordic Walking in Zeeland

Handige links:

Markeer 'alles gelezen'
Uitleg 'rankings'
Boeken en DVD's
NWforum.nl T-shirts
Nordic Walking Foto's
Nordic Walking Kalender
NW.startpagina.nl
NW-int.startpagina.nl
rss (forum)

Komende events in de kalender:
21-04-2018:
26e ...

Laatste toegevoegde foto's aan de foto-albums:
Oudemolen  10 km ...
Oudemolen 10 km ...
Geplaatst door: quib
03-10-2016
Nordic Walking ...
Nordic Walking ...
Geplaatst door: Ronald Hekkert
05-06-2016
Alles in de hand, ...
Alles in de hand, ...
Geplaatst door: Ronald Hekkert
05-06-2016
Auteur Bericht
p van eenennaam
Bedreven Nordic Walker
Bedreven Nordic Walker

BerichtGeplaatst: Zo Sep 09, 2012 15:04    Onderwerp: 4 daagse van essen Reageer met quote

Deze week weer begonnen aan de 4 daagse wandeling in Essen(B).
De eerste dag zijn we vertrokken in Essen-Hoek, een klein kerkdorp op 4 km van Essen, maar dit dorpje heeft wel twee cafe`s, een bloemen winkel, een grote bakkerij/traiteur, een sportveld met bijbehorende vereniging, voetbal, en heel bijzonder een automatische snelheid remmer voor het auto verkeer. Deze snelheid- remmer bestaat alleen uit een “kasseienstrook”die zo ruw is , dat bijna geen mens er over denkt om ook maar een paar kilometer te hard te rijden. Elke dag kan er over twee afstanden gewandeld worden, op twee verschillende route`s , zo danig uitgepast dat je nooit twee maal de zelfde weg bewandeld.
De ene route is plm 6 km lang en de andere plm 12 km, en als 12 km niet lang genoeg voor je is dan loop je de 6 er achteraan, er zijn er zelfs die 2x 12km en nog meer lopen, je heb er dus ook voldoende tijd voor, want het eerste vertrek is om 8.30 uur en de laatste aankomst om 21.00 uur. Dus zelfs als je de hele dag heb gewerkt dan kan je toch meedoen en niet alleen maar een rondje lopen maar als je een beetje gas geeft kun je zelfs de volle 18 km wandelen. De groete verleiding onderweg is dat je te lang in het cafe blijft hangen, een biertje voor 1 euro en tien cent, een prijs die hier in Holland al lang geleden werd berekend, kan je de kop niet kosten, maar pas op als je het Belgische bier niet gewend ben kan je wel heel snel van de juiste route af raken, zelfs zonder bier is het tussen de mais velden al goed opletten, want als je een pijl mist dan is het behoorlijk moeilijk om de juiste route weer te vinden. Gelukkig is het niet alleen mais maar ook stukken bos en het uitzicht is op de landwegen uitstekend. De tweede dag starten we van uit het Gilde lokaal midden in Essen, dus deze maal in de bewoonde wereld, maar al na een klein lusje werden we “het Hemelrijk”in gestuurd, een prachtig gebied tussen de ”Kieken hoeve”en de “Quarantaine stallen”, de Kiekenhoeve een streel museum annex prima restaurant en de vroegere qurantainestallen waar tot voor kort een zondaagse rommelmarkt was gehuisvest en waar voorheen alle dieren, paarden enz eerst werden opgevangen voor dat ze de grens over mochten. Dit was in het eerste deel de 6 km en daarna volgde het tweede deel dat 12 km lang was en dat zocht alweer de grenzen op van de gebieden die we de derde en de vierde dag gaan bezoeken. Een zeer vindingrijke parkoers meester had er wel een kunst werk van gemaakt, maar wel alles heel duidelijk uit-gepijld zo dat verdwalen bijna onmogelijk was.
Was de eerste dag op maandag en de tweede dag op donderdag, dan kon je toch nog even een paar daagjes bij komen van de belevenissen, na de donderdag was de rusttijd wel wat korter en zo was het weer zaterdag dat we weer de wandelschoenen aantrokken, deze keer eigenlijk voor 15 km maar…, dat ging toch wel weer wat anders. Na plm 4 à 5 km kwamen we op een langstuk dat niet echt verkeersarm is en vol in de zon op de vlakte ligt, daar hebben we maar besloten om een stuk om te lopen zo dat we door het “poelbos “konden lopen lekker in de schaduw en ook nog deels onverhard, wel wat lange maar veel plezieriger, maar 15 km dat konden we maar vergeten, want afkorten op de rest van de route was niet mogelijk/ moeilijk, en toen we bij de eerste rustpost aankwamen hadden we al 15 km gelopen, en nog 4 km te goed om weer “thuis “te komen.
Eigenlijk had ik voor me zelf gepland om vandaag. Zondag, naar Beerse(omg Turnhout) te gaan voor een bos tocht maar voor dat gebied gaven ze aan dat het wel eens meer dan 30 graden warm zou kunnen worden, en dat leek me na deze week toch niet zo`n goed idee, een zondag op m`n gemak thuis in de schaduw is denk ik gezonder. De komende week weer drie wandel dagen, hoe dat gaat??, jullie horen het wel weer in een volgend verslag.
Grt piet
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur mail Bekijk de homepage AIM Naam
p van eenennaam
Bedreven Nordic Walker
Bedreven Nordic Walker

BerichtGeplaatst: Zo Sep 30, 2012 19:36    Onderwerp: 4daagse essen deel 2 Reageer met quote

DAG DRIE EN VIER VAN DE WANDEL4DAAGSE TE ESSEN
de derde dag is de dag van hoorendonk, het ten noord oosten van Essen gelegen. Een landelijk dorp met een kroeg met de opvallende naam “de Arabieren”, je zal misschien denken wat hebben Arabieren met bier? Misschien wel meer als men denkt, maar een feit is dat er een biermerk is dat de naam “Arabier“ draagt. Natuurlijk een belgisch biertje, en best goed te drinken, maar er staat geen arabier op `t etiket er staat een prachtige Ara op, en die kan vliegen, en als je teveel arabier drinkt zou je dat ook wel eens kunnen denken dat je dat kan want het is niet bepaald een “bav-je”.
Nou genoeg over bier, ik kwam er om te wandelen in het zeer gevarieerde landschap, met weiden, bos en grote mais velden. Het bos is niet aangelegd als wandelpark maar is een echt natuur bos, met smalle ingelopen paden die alle kanten op kronkelen, je word als het ware opgevreten door het bos. op deze wandeling was het niet zo verschrikkelijk druk dat er hele optochten door het bos liepen, zo af en toe zag je eens iemand, maar dan moest je wel behoorlijk door pantoffelen want iedereen gaat de zelfde kant op. Het was de bedoeling om 18km te wandelen in twee lussen, 1 van 6 en 1 van 12km, ik ben met de zes kilometer begonnen met de bedoeling om die route binnen 1 uur af te leggen, dat lukte bijna maar dat lag niet aan mij, de route heette 6km maar was exact 7km, dus strandde m`n plan in het zicht van de haven. Na een broodje hesp en een palmpje weer rap tussen de pole`s en de 12km afwerken, een dubbele start ronde dus, maar met het deze dag, prachtige wandelweer, het zonnetje was er al weer, is dat geen straf. Niet veel verder op ontwaarde ik twee wandelaars voor me en besloot deze voor de rust post in te halen, de tweede wedstrijd met me zelf vandaag. De twee wandelaars bleken twee dames te zijn die een heel stuk jonger als mij zijn en die ook heel goed uit de voeten konden, de jongste van de twee had zelfs AL EEN DODENTOCHT GEPROBEERD dus moest ik er flink tegen aan om die twee te “vangen” een paar honderd meter voor de rust post kwam ik bij hen en ben toen niet voorbij gegaan maar met hen mee gelopen. De rust post was gevestigd in een dieren opvang, dat kwam wel goed uit ik was inmiddels zo moe als een hond , maar na een bak koffie met een stukje mattentaart was ik weer zo fris als een hoentje en ging het weer verder door een mooi stuk bos richting de finish. Na een kilometer of drie werd ik weer ingehaald door de twee dames, maar weer het tempo omhoog gooien daar had ik geen zin meer in. Echt helemaal uit beeld raakten ze niet, en krap 1 minuut na hen kwam ik ook aan de finish, onder het genot van een hapje hebben we nog even nagebabbeld over de mooie tocht en zijn we elk ons weegs gegaan. Tocht 4 ging zo als altijd van uit Wildert, het thuisdorp van de st JANSSTAPPERS, en dat dorp ligt op de grens van de Kalmthoutseheide een groot natuur gebied op de grens van Nederland en België. Aan natuur zouden we geen gebrek hebben dat stond al vast, het enige probleem dat er was er werd regen voorspeld, dus even weerradar raadplegen en op de meest gunstige tijd starten. Deze keer heb ik eerst de 12 km gekozen, want mocht gaan regenen dan kan ik altijd nog zien of ik al nat genoeg ben of dat ik het weer maar trotseer. Bijna de gehele tocht heb ik alleen gelopen , op m`n eigen tempo met twee korte rustpauze`s, af en toe eens een kleinstukje met een medewandelaar opgelopen. Door dat we ook nog al eens met de fotocamera in de weer waren raak je elkaar gemakkelijk weer kwijt, of je moet regelmatig op elkaar wachten. Toen ik bij het vennetje aankwam kwamen er wat wandelaars uit de verkeerde richting en die gaven aan dat ze waarschijnlijk op het verkeerde pad waren, dat idee had ik ook al dus heb ik ze op goed geluk weer de goede kant uit gestuurd, ik vermoede dat ze achter het vennetje een afslag hadden gemist, en dat bleek ook zo te zijn, zo als ze later aan me vertelden. Na goed 3 uren wandelen zat de 4daagse van Essen er weer op en kon ik m`n welverdiende trofee in ontvangst nemen, een mooie standaard met een wandelaar er op en snel daarna ben ik huiswaarts gesneld om m`n trofee aan het thuisfront te tonen. Hopelijk volgend jaar weer een vierdaagse in Essen lopen , het is er prima geregeld en prettig om te zijn.
Piet
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur mail Bekijk de homepage AIM Naam
p van eenennaam
Bedreven Nordic Walker
Bedreven Nordic Walker

BerichtGeplaatst: Ma Okt 15, 2012 23:23    Onderwerp: al weer 5 tochten Reageer met quote

Al weer 5 tochten gelopen bij club`s in de wijde omtrek,
3 zelfs in het buitenland. Van alle tochten een klein verslagje en jullie zullen wel merken welke ik de leukste vond, al was het alleen maar door de lengte van het verhaal. Ook zijn er ondertussen ook nog een tweetal clubtochten gehouden , maar deze zijn wat betreft de verslaggeving wat minder interessant omdat er over die route`s al eerder iets door mij is geschreven al moet ik wel vermelden dat wandelen in het zuid bevelandse landschap op zich heus niet vervelend is, wat mij wel is opgevallen dat er steeds minder onderhoud aan de paden word gedaan, en er zelfs helemaal niet gemaaid is op stukken onverhard waar nu de stekelige bramen de overhand hebben, nog even en we zullen net als de papoea`s ons met een KLEWANG EEN WEG MOETEN BANEN DOOR HET ZICH ONTWIKKELEND ZEEUWSE OERWOUD. We mogen hopen dat dit scenario ons bespaard blijft en dat de beheerders van de terreinen, waar over deze paden lopen, zich weer bezig gaan houden met het onderhoud van deze hele mooie paden. De eerste tocht op verplaatsing is de Water en wind tocht van DFS te Burgh-Haamstede, een altijd mooie tocht door het prachtige duin gebied van de kop van schouwen, door het losse zand van de duinen en over een heel lang fietspad richting de zee, maar net voor dat we de zee bereikten zijn we in de boot genomen door een koppel oosterburen “die einen wochenende am meer hatten”en net voor dat wij de pijl voor linksaf bereikten hun fietsen juist voor dat ene pijltje plaatsten, jaaa dag route, nou dan zoeken we het zelf wel uit, recht voor ligt de zee we gaan dus da maar rechtdoor naar de zee, het mag eigenlijk niet, maar rechtdoor over de duinen, wel een beetje het prikkeldraad ontwijkend, is de kortste weg naar de zee, en zo stonden we ineens aan de zee, wel met de schoenen vol zand maar die gene die daar over valt is een kniesoor. Nu moeten we richting stormvloedkering, en die lag links voor uit, dus gingen we voor een stevige strandwandeling. Kort voor de “kering”zou een strand paviljoen zijn met daarbij een trap maar dat duurde nog wel een poosje want hij was nog niet te zien, maar na een hele ruime kilometer hebben we de trap toch gevonden en ons was beloofd dat er na de duin overgang koffie was te verkrijgen, nu even 50 treden op en weer 50 treden naar beneden, maar ja voor koffie willen we wel wat doen hoor! Nu bleek dat de uitbater van het restaurant een afspraak had gemaakt met een bediende die deze zaterdag morgen vroeg aanwezig zou zijn, ja zou zijn maar hij was er niet, en dat hij daar niet blij mee was liet hij ons duidelijk merken, maar wij hebben wel de blijde intocht meegemaakt en we hadden inderdaad zeer snel koffie voor ons neus. Na de koffie snel weer op pad nu weer via een steil pad het duin op om even verder op weer het duin af te gaan en via een prima verharde weg onder door de n59 richting de dijk van de Oosterschelde en je raad het al die mochten we weer beklimmen en verder over de dijk lopend vervolgen tot de haven van Burgh-sluis. Nu is er bij die haven wel iets bijzonders, je kan daar op gepaste tijden BRUINVISSEN zien ZWEMMEN en DUIKELEN, maaaar dan heb je eigenlijk wel een verrekijker nodig, en die hadden we niet bij ons, dat was jammer. Nu dacht ik dat we wel een heel eind afgedwaald waren van de kortste weg maar dat viel mee, die laatste kilometertjes waren zo weer verleden tijd.
Op 29 september zijn we bij uitzondering een keer met ons clubje naar belgie gegaan, naar St Job in `t Goor, om daar deel te nemen aan de Bosuilentocht van de St Michielstappers uit Brecht. St JOB een plaats midden in de mooie Kempische natuur. Direct na de start van de tocht waren we na 25 meter al in `t bos en werden we door een goede be-weg wijzering feilloos naar de eerste rust post geloodst, bij een van de bestuurs-leden van de club in twee ruime partytenten met bijna volledige horeca uitrusting. Na de rustpost gingen we op pad voor een ruime lus door de prachtige omgeving over meest onverharde wegen. Zo als gezegd een lus was het, en we kwamen weer op de goede rustpost terug om na een drankje weer de terug weg naar de start en finish te aanvaarden, 7 kilometer wachtte ons nog, voor mij hadden het er veel meer mogen wezen, want een mooie route verveelt me niet snel, zeker niet op volkomen vreemd terrein, voor de zaterdag was het wel een redelijke tijd rovende bezigheid om in belgie te gaan lopen, zijn we normaal voor twee-en thuis dit maal was het ruim na drie-en, maar het was wel een hele mooie tocht.
Zaterdag 6 oktober een club tochtje, omgeving Ovezande, en aan het eind om de koffie bij Wicky, altijd gezellig het enige probleem dat ik had was een route voor leggen die we nog nooit hadden gelopen, het is wel gelukt maar het was niet zo lang als we meestal doen, maar dat kwam mij wel goed uit want ik had voor de zondag wilde plannen.
Zondag 7 oktober, om zes opgestaan en om 8.45 gestart met de Tornadotocht in West malle. West malle een naam die de bierdrinker het water in de mond doet lopen, maar dat kon ik me niet veroorloven want bij de laatste tocht dat ik dat bier dronk was ik zeer blij dat Jan er bij was want ik was volledig de route kwijt, pas na een paar kilometers zag ik ineens weer de route aanwijzers, maar ja als de drank is in de man, zit de wijsheid in de kan, ging die keer dik op. Zonder bier ging het prima hoor, het was prachtig weer en het ging via mooie wegen, ja op 1 na dan, en door mooie bossen naar meerdere plaatsen in de omgeving. In de landelijke omgeving van west malle staat er onder de naam van de straat ook de naam van de gemeente waar je je bevind vermeld op het straat naam bord, en zo zag ik dat ik in Schilde heb gelopen en ook in St Anthonis en zowaar was ik ook weer in St Job in `t Goor beland, waar in het “Goorhof” een rustpost was voorzien. Een mooie tocht dus maar ook een lange, 36 kilometer was de bedoeling, maar het zou toch nog moeilijk worden, want op een akelig moment struikelde ik bijna en bezeerde ik mijn knie een beetje, maar de gang was er wel uit, en het lopen ging steeds moeilijker. Uit eindelijk is het 33 kilometer geworden want ruim voor de finish zag ik de plek waar ik m`n auto had gezet, en die heb ik toen maar gelijk opgehaald en snel naar huis toe. Met 33 km was het evenwel toch wel een stevige tocht als je er bij bedenkt dat er voor het over grootste gedeelten onverhard werd gelopen, zand paden , bospaden onverharde landwegen en karresporen, de zondag was weer goed besteed.
Zaterdag 13 oktober de Pannenkoekentocht bij WIK in vlissingen, daar ben ik zeer kort over, het was nat het werd nog natter en toen ging het ook nog gieten, we zijn bijna weggespoeld, dus hebben we waar het nog mogelijk was de tocht ingekort en zijn we snel van de pannenkoeken gaan genieten, hopelijk de volgde keer weer zonder regen.
Zondag 14 oktober de dag van de Rose Gronontocht in Wildert bij Essen in Belgie, een tocht die ik al meerdere keren heb gelopen, een tocht die voor een groot gedeelte verhard is maar wel langs veel natuurschoon voert. Ook deze keer weer vroeg uit de veren, want ik kan het toch niet laten ook hier wil ik weer de langste afstand lopen, dit maal was dat 35 km, en zo stond ik om half negen alweer voor de keuze hoe ver ga je lopen, het bord bij de splitsing der routes gaf me weinig keuze, het was na 10 meter wandelen al kiezen uit rechtdoor 35 km of rechtsaf de andere afstanden, ik heb het al verraden het werd de route die langs de Kalmthoutseheide voert, de 35 km tocht, in een grote lus van 6 plus 9km ging het met alleen 35 km lopers richting Kalmthout statie(station) naar het sportveld van A.C.K. de plaatselijke athletiek club, na een slokje en een broodje hesp op naar Essen, maar wel via een route die je niet mooier kan bedenken, door grote brede lanen met dikke statige beuken en eiken richting de “heide”, de heide die is omgeven van een flinke rand oud bos, en daar lag ons pad. Een pad dat ook langs het “grote meer”voerde, maar dat niet het bos verliet, de eerste weg die we tegen kwamen die verhard was de huybergsebaan na die over gestoken te zijn liepen we gelijk weer een ander bos in met veel half verharde wegen en veel landhuizen en huisjes, de buiten wijken van Wildert/Essen. Na de 9km kwamen op de lommenshoeve, een boederij die ingericht was op het ontvangen van vele honderden wandelaars, na weer een versnapering verder met een lus in de omgeving en weer terug naar de lommenshoeve, het tweede broodje met hesp smaakte weer goed want als je stevig doorloopt mag je niet vergeten te eten, nu gaan we naar de Heikant, een wijk van Essen, naar een parochie zaaltje voor de laatste stop onderweg, een bak koffie zou wel genoeg wezen, dus was ik weer snel onderweg naar de Wildertse-duintjes een prachtig aangelegd bos perceel met trimbaan en een bosbouw museum, na alle vlakke wegen was dit een hele verandering met de duintjes die niet erg hoog zijn maar het zijn er wel een hele hoop, je kon goed zien dat vele er moeite mee hadden, en ik was ook niet meer oksel fris dus voelde ik de kuiten ook wel wat protesteren, maar ja de finish was binnen 4 km dus niet zeuren doorgaan. Deze keer geen zere benen na afloop, dus een plezieriger einde als in West malle, oefening baart kunst. Kort na het vertrek uit Wildert het thuis front ingelicht over m`n naderende thuis komst, ik hoefde geen rondje meer te doen, maar m`n plekje op de bank was al bezet, de halve familie inclusief zes kleinkinderen wachtte me op, maar toen er een even z`n hielen lichte schoot ik toch maar gauw op de bank, wat zat dat lekker!!!
Grt piet
Naar boven
p van eenennaam
Bedreven Nordic Walker
Bedreven Nordic Walker

BerichtGeplaatst: Ma Nov 05, 2012 22:31    Onderwerp: nieuwe ronde nieuwe prijzen Reageer met quote

Nieuwe ronde nieuwe prijzen
Nee prijzen worden er niet uitgedeeld, maar elke zaterdag is het prijs, dan gaan we weer op stap, de paden op , de lanen in, vooruit met frisse zin, een oud liedje maar het blijft actueel. Zaterdag 20 oktober op pad in Kapelle, het fruit dorp van Zeeland en ook het geboorte dorp van Annie M G smit. Net achter de spoorlijn, gezien van uit Kapelle, is een kompeet nieuw dorp in aanbouw en je zou er zomaar Jip en Janneke tegen kunnen komen, al was het maar op de straat naam borden. Om in die nieuwe wijk te kunnen komen heeft de gemeente Kapelle een tunneltje onder door het spoor laten bouwen voor voetgangers en fietsers, normaal gesproken word dat dan zo`n grijs geval waar je snel doorheen fiets, maar deze is heel anders en wij zijn dat eens gaan bekijken tijdens de wekelijkse wandeling. De hele tunnel wanden zijn voorzien van vele schilderingen uit de verhalen van Annie MG. Je gaat hier geen tunnel in maar je loopt door een groot kinderboek in vrolijke frisse kleuren, en je leest dan tegelijk nog maar eens de bekende verhalen. De tunnel hadden we nog niet eerder gezien, en was eigenlijk wel het mooiste stukje van de route, maar de rest is ook niet mis, een stuk door de boomgaarden en via het wandelpad naar het ürrewurrewegje, eigenlijk heet dat Hillewerfweg, maar ja whats in a name , het wegje moet toch een naam hebben die iedereen onthoud, nu door de voorlaatste nieuwe wijk naar het Kapelsebos naar de “moer”een laag gelegen veenachtig gebied en vervolgens naar het industrieterrein en naar de “caisson”om de inwendige mens weer te versterken, koffie+. Een laatste tweetal kilometers rest ons nog naar de sporthal om deze wandeling te completeren. Zondag de 21e een wandel vrije dag, maandag de 22e een zwarte dag , in de avond moest ik m`n vrouw in het ziekenhuis achter laten met wat later een TIA bleek te zijn. Nu blijkt het leven toch niet een onafgebroken wandelfeest te zijn en na een akelige week kon ik zowaar op zaterdag toch nog even m`n zinnen verzetten met een wandeling over de kalmthoutseheide met een van de vaste wandelmaten. 18km lekker rustig door de natuur, en dan weer gauw naar huis om op tijd weer in het ziekenhuis te zijn, `s maandags kon ik m`n vrouw weer mee naar huis nemen, vergezeld van nogal wat nieuwe regeltjes en pillen. Het nu aankomende weekend was het weekend van de Maarten Luther Tocht in Amerongen en mede dat een kleindochter zo lief was om thuis bij mij op te passen kon het toch gebeuren dat we `s morgens om 7 uur richting Amerongen zijn getogen voor het jaarlijkse uitje naar de Utrechtse heuvelrug. Om 9.30 uur zijn we van start gegaan voor een tocht over 30 km, door Amerongen Leersum Overberg en Venendaal. Jammer genoeg ging het na nog geen 10 km gelopen te hebben regenen, en het was een buitje van ruim twee uur maar na Overberg bleef het droog en kwam zelfs de zon weer te voorschijn en kleurde het bos nog mooier als voor de bui. Dit jaar hing er nog veel blad aan de bomen en was het kleurenpallet dan ook heel uitbundig. Hier en daar kwamen er nevel slierten te voorschijn door het snel verdampende regen water wat dus weer extra licht gaf in de donkere bos gedeelten. Op de lange klim naar de top van de Amerongseberg hadden we zon tegen en zo kwam het dat we een verlicht doel hadden, nl de eenzame EIK bijna op het hoogste punt van de berg, als een echte reus torende hij voor ons op in het felle zonlicht, veel tijd hadden we niet meer want de glibberige paden hadden ons toch nog al wat tijd gekost en na twee dalende kilometers wachtte voor ons de beloning voor de tocht.na nog een kort praatje en een hapje eten zijn weer snel naar huis gereden, want we hadden thuis gezegd dat we voor 20.00 uur thuis zouden zijn, en dat is ook gelukt, een vlotte heen en terug reis en een prachtige wandeling, dit was weer een topdag.
Naar boven
p van eenennaam
Bedreven Nordic Walker
Bedreven Nordic Walker

BerichtGeplaatst: Wo Dec 12, 2012 16:56    Onderwerp: wandelen het gehele jaar door?? Reageer met quote

HEEL HET JAAR DOOR LOPEN??

Ja want elk jaargetijde leent zich om te wandelen, het is juist mooi om alle veranderingen van de natuur van dicht bij mee te maken. Een nadeel van de winter is dat het wel eens wat nat is en dan ook natuurlijk kouder, maar daar kan je, je eigen op kleden. Als je een beetje doorstapt heb je niet veel extra kleding nodig, een jas die goed winddicht is doet wonderen, want als je de wind niet voelt lijkt het al snel veel warmer en heb je de dikke winter jas echt niet nodig. Een voordeel van de dunne jas is dat je er gemakkelijk een regen poncho overheen kunt doen, zonder dat je op een michelin-mannetje gaat lijken. Een regenbroek doe ik zelden aan, alleen als het er op lijkt dat het de hele wandeling blijft regenen, een goede wandelbroek is zeer snel droog bij af en toe een buitje, en een paar waterdichte, “gore tex”, schoenen die zorgen dat je voeten(sokken) droog blijven is dan wel handig. Na de prachtige wandeling in Amerongen zijn er wat wandelingen op Zeeuwse bodem gelopen te beginnen met de 1e wintertocht van de ZWB van uit de kantine van zeelandia de voetbal vereniging uit Middelburg. Een op zich een mooie tocht door verborgen mooie plaatsen door geheel Middelburg, maar deze was op een ouderwetse manier uitgezet met kleuren kaartjes i.p.v. pijlen, zo betekend rood rechts af, en geel links af. Op zich niets verkeerd aan maar je weet niet hoeveel gele en rode dingen dat je onderweg tegen komt die qua grootte op de aanwijzers lijken, maar dit was eigenlijk niet het ergste, wat het ergste was is dat bijna nergens witte kaartjes te vinden waren, die aangaven dat je rechtdoor moest, die horen dan volgens mij bij elke zijstraat te hangen , of pad hoe klein dan ook. Dit moest dan maar weer gezien worden met de tegenwoordige manier, niets te zien dan ga je rechtdoor. Kom je een park in waar je niets ziet van kaartjes moest je de bestaande wandelpaden volgen via de blauwe paaltjes, die wandelpaden waren overigens geheel verrot gereden door bosbouw activiteiten en de blauwe paaltjes volgens mij ook maar volgens de route beschrijving moest je links bij blauw paaltje maar pas bij `t derde paaltje kon je links af, bij de eerste twee was helemaal geen pad links af. Nu mag je als nw –er wel mee lopen op zo`n tocht , maar makkelijk is het niet als je ook nog een wat weifelende route beschrijving moet volgen. Maar we zijn er gekomen en het was de moeite waard om deze tocht te lopen. Op 17-11 zijn we naar Kwadendamme getrokken voor e eerste tocht georganiseerd door W.S.V.Koppig Volhouden, ja volhouden want `t clubje dames had al enkele tochten georganiseerd voor Alp Huzes/ KWF, we hadden dan ook wel vertrouwen in deze tocht, daar de vorige ook geslaagd waren te noemen. De tocht liep door `t WCL gebied(waardevol cultuur landschap) en voerde echt langs de mooiste paden en wegen. De eerste rust was bij de tennis club in `s Heer Abtskerke en verder ging het richting `s Gravenpolder naar de molen “DE KORENHALM” annex boederij winkel die als tweede rust was in gericht en waar ook de molen bekeken kon worden aan de binnenkant tot boven in. Van daar uit ging het verder door het laatste nieuwe stuk van het gebied “de zwaakse weel” weer terug naar Kwadendamme. Een prima uitgezette en duidelijk uit ge pijlde tocht. Voor het komende weekend van 24-11 en 25-11 had ik ook plannen, maar door een plotseling opgelopen hernia kon dat niet door gaan, dat was jammer en reken maar dat ik chagrijnig was. De volgende tocht vond plaats in Zeeuws Vlaanderen, op 1-12 in Zuiddorpe een tocht door de ZWB georganiseerd als tweede wintertocht. Een mooie tocht maar met een onzekere factor , hoe zou het gaan met de lastige hernia??
Deze tocht van 15 km was in drie-en gedeeld met twee maal een rustpunt in `t zelfde cafe, de eerste etappe heel voorzichtig begonnen, maar gaande weg kreeg ik meer lef en het ging prima,. Het tweede deel redelijk door gelopen en het ging steeds beter, nu was het slechts nog 1 deel terug naar de finish van 5 km, dus dat zou wel gaan lukken en zonder problemen kwamen we weer aan de finish, verrast dat het ging en wel wat moe al was het maar van het netjes lopen, want dat is in deze omstandigheid wel nodig. Vorig weekend op 8-12 zijn we weer naar Vlissingen gegaan voor de wintertocht van WIK uit Vlissingen, een tocht die voor een flink deel door de stad voerde en via de boulevard over de volle lengte naar ons eerste rust post in Paviljoen Phanta Rhei op de nolledijk daar waar het Vlissingse strand ophoud en de duinen beginnen en de tocht verder ging over het strand naar Dishoek, naar paviljoen Piet Hein wat eigenlijk de rustpost was maar toen we daar aankwamen bleek dat het wegens verbouwing gesloten was, goed bekeken dat we de koffie in Phanta Rhei hadden genuttigd. Na piet hein over de duinen naar de landzijde en een twee kilometer onder langs de duinen verder naar het eigenlijke dishoek, een vakantie nederzetting. Vervolgens verder door een stuk z.g.n. nieuwe natuur,( die is beter want die hebben we zelf gemaakt) richting Pauwenburg naar het clubhuis van W.I.K. om daar na snel naar huis te gaan. Volgende week gaan we naar Veere naar de Kerstmarkt maar wel te voet heen en weer 15km, misschien staat er dan wel een stuk kerstkrans op `t menu.
Tot een volgende keer, grt piet
Naar boven
p van eenennaam
Bedreven Nordic Walker
Bedreven Nordic Walker

BerichtGeplaatst: Zo Jan 06, 2013 21:35    Onderwerp: afsluiten en opnieuw beginnen Reageer met quote

Een jaar afsluiten en weer opnieuw beginnen
De laatste wandelingen van 2012 hebben veel gemeen, ze waren nat. En nu we naar Veere gaan zijn we er ook wel op berekend dat er wel hier en daar een spetter water zou vallen, maar dat is reuze meegevallen, het bleef droog. Na het vertrek zijn we direct langs het water naar Veere gelopen, 7 kilometer goed asfalt pad zorgde ervoor dat we snel in de omgeving van Veere kwamen, en om dat alles zo lekker ging heb ik gelijk van de gelegenheid gebruik gemaakt om weer eens een nieuw ommetje erbij te voegen. We zijn nu eerst om de stad heen gelopen en achterom de molen via de wallen naar de west kant van de haven gegaan. Op en om die wallen word jaarlijks een veldslag uit de tijd van Napoleon nagespeeld, en mede daar door zijn de paden en de water partijen eens stevig onderhanden genomen met een berg Europese financiële ondersteuning. Een groot gedeelte is reeds gereed en via het keurige pad kwamen we bij het “veerse veer” een klein trekpontje waar mee we naar de overkant van de gracht zijn gevaren, op spierballen stoom welliswaar maar zonder problemen kwamen we aan de oever van de hoge wal om zo via de trap boven op te arriveren en daar lag Veere dan. Over de ophaalbrug zijn we naar de markt gelopen, daar zou vandaag een kerstmarkt zijn, maar als je vroeg in de morgen daar naar toe gaat kan het wel eens heel rustig zijn. De verkoop stands werden net ingericht maar klanten die waren nog nauwelijks aanwezig, maar dat zou nog wel veranderen. Eerst maar eens om de koffie en dan weer tussen door de kramen naar de sluizen om de terug weg weer te aanvaarden. Weinig later als gepland waren we weer bij de auto en aan het eind van de wandeling.
22/12 Ditmaal weer de kerststallen tocht in het Vlaamse Stekene, een tocht die je met invallende duisternis moet beginnen. De wandeling gaat altijd een stuk door de open natuur buiten om het dorp door stille paden met alleen fakkels en waxine lichtjes in flessen als route aanwijzers, maar door de weer makkelijk vallende regen waren vele lichtpuntjes reeds gedoofd, maar in de volledige duisternis zie je zo`n klein kaarsje toch wel honderd meter ver zodat we toch netjes op de route konden blijven. Na zo`n 4 km kwamen we bij de eerste controlepost aan, de grote kerststal op de markt, en inmiddels druipend van het water want het bleef regenen. Na een gluhwein en een klein hapje dachten we dat we het wel zouden redden om de volgende post te halen, want dat was de ver buiten de bebouwde kom gelegen bloemen kas, en om daar te komen liepen we dwars door Stekene dat ook nu weer flink was opgesierd met vele fraai verlichtte kerststalletjes in alle kleuren en maten. Nu was de regen even gestopt maar toen we uit de kas kwamen plensde het weer lekker, en wij gingen weer op zoek naar het schooltje waar de derde verwenpost was ondergebracht. Na een slok en een hapje nu maar snel naar de sporthal, nog 3 kilometer door plassen en regen scheiden ons van de finish, we hadden nu nog zin in een lekere warme bak koffie en een broodje ham om daarna snel naar huis te gaan als een stel verzopen katten.
29/12 Eindejaars wandeling wsv de Arend te Hoogerheide, een wandeling die door bos en natuur gebieden gaat, maar nu wel na een week met veel regen, geen tocht om met lakschoentjes te lopen dus, het word MODDEREN maar viel eigenlijk best mee, in dat gebied rond Hoogerheide en Huijbergen is het veel zandgrond en dat kan wel een beetje regenwater verwerken, maar zonder modder ging het toch echt niet. M`n hoge lowa`s kregen nog al wat te verwerken, en het was maar goed dat ik ze voor de tocht nog eens lekker in de was had gezet. Met droge voeten heb ik de tocht van bijna 20 km beëindigd, maar met zo`n 450 deelnemers die na afloop om de snert kwamen in `t cafe hebben we daar zeker wel wat sporen achter gelaten.
2012 is nu voorbij en op 5 januari begon het nieuwe wandeljaar weer, met een ieder een goed wandeljaar toe te wensen met vele veilige wandelkilometers, en hopelijk een goede gezondheid om die kilometers opgewekt af te leggen.
5/1 is ook de dag dat er in Westenschouwen een wintertocht word gelopen, en dit werd echt een hele speciale. Van af de start ging het regelrecht naar het strand en rechts af naar de tweede duin overgang, en daar over waren de meningen van de verschillende lopers verdeeld, wat is nu een duin overgang, die is verhard om fatsoenlijk naar de andere kant van de duinen te komen, we zagen er maar 1, en voor de rest stikt het er van die kleine zand paadjes die in de loop van de jaren zijn ontstaan door het vele op en neer klauteren van de vele toeristen die er jaarlijks komen , wij gingen voor die tweede grote overgang en die is er ook maar dat ligt ruim 4 kilometer verder.
Het was nu echt wel duidelijk dat we met velen, meer dan 20 personen grandioos verkeerd zijn gegaan. Dit ondanks dat meerdere hier best wel de weg weten, maar na overleg op de duinen bij de vuurtoren hebben we met een ploeg besloten om de terug weg aan te vangen dwars door de meeuwenduinen, het mooiste pad dat in de hele buurt is te vinden, maar dat betekend ook dat je 4 kilometer door los zand op en neer door de duinen loopt, loei zwaar dus, echt afzien is het daar, maar wel goed aangegeven door paaltjes met groene koppen. Na de meeuwenduinen ging het verder door de dominialebossen en door de zeepeduinen en langs de werkschuur ect van staatsbos beheer terug naar de finish, het enige wat nu echt nog klopte aan de tocht was dat de geplande afstand precies werd gehaald. Wij hadden de mooiste en de zwaarste route gelopen en allen die die hebben gelopen waren toch zeer tevreden na afloop.
Volgende week gaan we weer naar Huijbergen, hoe dat dan afloopt horen jullie nog,
Grt piet
Naar boven
p van eenennaam
Bedreven Nordic Walker
Bedreven Nordic Walker

BerichtGeplaatst: Ma Feb 18, 2013 23:53    Onderwerp: huijbergen west brabant Reageer met quote

Een tocht dicht bij het zeeuwse land, en toch zo heel veel anders, geen lange rechte wegen in de polders maar prachtige kronkelende paadjes in de bossen en over de heide. Deze kaar was er geen onverhard in deze tocht, alles was keihard bevroren, en dat liep dus wel even anders als dat we gewend waren.
het was weer een mooie tocht die veel door de natuur ging en slechts enkele stukjes langs de bewoonde wereld. Daar door kwam het zeker dat de verzorgings posten kort na het begin en kort voor het einde waren, met dus een heel lang midden stuk. na 3 km de eerste post nou dan heb je nog geen trek en ben je echt nog niet moe en we liepen dus maar door naar de tweede post en die kwam pas na 12 km, bijna aan het einde dus.
dat er meer waren die het zo deden als wij was duidelijk, de 2e post was in een kroeg die dan ook stampvol zat, en voor dat je daar twee meter naar binnen was gelopen zag je niets meer door dat je bril helemaal beslagen was omdat het er bloed heet was, dus maar weer gauw naar buiten, verder met de tocht.
het einde was nu snel bereikt en onderweg naar huis hebben we toch nog even een bak koffie gehaald in de blauwe pauw want die hadden we gemist.
12 januari een rondje op ons eigen terrein, door de zak , die steeds kaler word, alle grote bomen moeten daar verdwijnen van wege het risico dat er een tak op `t heilige blik valt, of nog erger op iemand z`n kop.
Ja ja de natuur en terrein beheerders nemen geen risico hoor, alles met de grond gelijk is nu het devies, en stiekem steken ze de opbrengst van het eens zo mooie hout in d`r zak, ja zo gaat dat als je geld te kort dreigt te krijgen dan sloop je het gene dat je eerst zo zuinig bewaarde.
nu heb ik horen zeggen dat de bomen snel herplant worden,het zijn dan waarschijnlijk veilige bomen waar geen takken af vallen, bezemstelen zeker.
26 januari de wintertocht van de zwb in kruiningen, daar heb ik wel gelopen maar niet gewandeld, daar heb ik geholpen met het uitzetten van de tocht.
dat was weer eens wat anders maar wel heftig als het allemaal zo loopt als het daar ging. op de vrijdag voor af gaand aan de tocht alle pijlen opgehangen op de 5 route`s maar met de handicap van veel gladde tot zeer gladde stukken, want op de rustge binnen wegen was de sneeuw vast gereden maar zeker niet kapot gereden, en er was daar ook niet gestrooid.
tegen de avond hing alles op z`n plaats en zaterdag morgen vroeg nog even de splitsings borden en iedereen kan op weg, maarja daar was nog iets wat een beetje tegenviel, de weersverwachting , mogelijk zware sneeuwval in de loop van de morgen, en jammer genoeg hadden veel wandelaars daar lucht van gekregen, slechts een kleine 70 wandelaars verschenen aan de start, maar die hadden dan ook echt een wintertocht, na de eerste controle begon het al te sneeuwen en onderweg kozen velen een kortere route dan gepland, maar er waren er toch nog een klein aantal dat de hele 30 km door heeft gelopen, dat zijn dus de echte!! Vooe ons was het nu nog niet gedaan we konden de pijlen nog op gaan halen, er dat waren er echt veel.
de toch al niet zo best berijdbare wegen waren nu echt link geworden, nieuwe sneeuw op oude gladde aangevroren troep, en er waren weggetjes bij die nog geen 3 meter breed waren met aan beide zijden een stevige sloot, geen plezier ritje dus maar de klus is geklaard, en ik heb er nog gesproken die het toch een mooie tocht vonden, een echte wintertocht!!!
2 februari is de A.L.S. tocht aan de orde een sponsor tocht.
een mooie tocht met nu prima weer met veel deelnemers, met volgens mij vele lopers die het ook eens een keertje liepen voor het goede doel.met velen werden we door dat er een pijl omgedraaid was langs de verkeerde kant van het spoor door een boomgaard gestuurd waar we helemaal niet doorheen moesten, die boer zal het toch wel onverwacht druk in z`n boomgaard hebben gevonden, en wij hadden weer eens een ander paadje.
9 februari zijn we naar vlissingen getogen voor de wintertocht van W.I.K. uit vlissingen, deze maal een klein stukje langs het strand maar wel van begin tot het einde over de hele boulevard voor de rest is deze tocht beschreven in de babbelhoek/winter.
16 februari een tocht naar onbekend terrein sint maartensdijk op tholen, het leek aanvankelijk een echte poldertocht maar door dat de laatste kilometers door prachtig natuur terrein en recreatie gebied liep werd ook deze tocht toch weer een mooie tocht en met prachtig wandelweer, de jas kon eens open lekker toch?
dit weekeind was weer eens een dubbel wandel weekend, na gisteren st maartensdijk was het vandaag een tocht op de grens van belgie en nederland in putte/ kapellen en stabroek met start in het RAVENHOF, dit maal was de start niet zo makkelijk te vinden, op mde site van de organiserende vereniging stond een rij route aan gegeven maar die klopte van geen kant, maar na enig zoek werk en 10 km omrijden kwam ik toch bij het RAVENHOF, gelijk met mij kwamen Carolien en Leen aan die ook wat verwaald waren, en gelijk hebben we maar besloten om de tocht samen te lopen, dus gauw kaartjes gekocht en het bos in, zeer veel onverhard en nauwelijks belopen paden, bos paden karresporen modder paden en zand paden voor elk wat wils, maar zeer goed bepijld door de Bosgeuzen uit antwerpen en zo kwamen we ook weer eens in zandvliet in het natuur terrein waar in een tijd terug op een wandeling eens een lakenvelder koe, zo`n grote joekel achter me aan kreeg, en ik blij was dat ik aan het eind het hek achter me dicht kon trekken.na een rust en nog een stukje door bebouwd gebied verdwenen we weer snel in het bos voor de resterende 9 van de 24 kilometers, die we wilden lopen. bij de 20 ste kilometer bleek toch dat ik m`n loop vermogen wat te hoog had ingeschat, en kreeg ik het moeilijk, een paar keer rekken en strekken bracht redding. De volgende 25 km tocht maar een paar boterhammen met pindkaas mee nemen denk ik.
Volgende week 23 februari de sluitings tocht van de winter serie van de zeeuwse wandelbond in nisse maar dat vertel ik een volgende keer.
grt piet
Naar boven
quib
Bezeten Nordic Walker
Bezeten Nordic Walker

BerichtGeplaatst: Di Feb 19, 2013 8:10    Onderwerp: Reageer met quote

Ja flink aan de wandel geweest, deze 2 eerste maandan van 2013, zo te lezen. Applause
En wat de bomen betreft, in een groot deel van Nederland worden deze flink gekort (lijkt veel op de 65+ers Laughing Wink )
Hier thuis langs het water, worden hele oude bomen helemaal weg gehaald en veel snoeiwerk.
Toen we in het weekend in Drenthe liepen, was daar ook een hele kaalslag aan de gang. Think

Veel succes met je volgende wandeling en let ook goed op de tekenen van je lijf en leden Piet. Idea

Laughing Een blije Nordic Walker, herken je aan de vliegjes op z’n tanden Laughing
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Bekijk de homepage
Sportifa
Aankomend Nordic Walker
Aankomend Nordic Walker

BerichtGeplaatst: Vr Feb 22, 2013 14:37    Onderwerp: Reageer met quote

Wat een leuke verslagen Smile! Ze doen me zin krijgen om naar Zeeland te gaan Wink
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
p van eenennaam
Bedreven Nordic Walker
Bedreven Nordic Walker

BerichtGeplaatst: Di Feb 26, 2013 0:35    Onderwerp: op zoek naar de zwijnen Reageer met quote

Het laatste weekend van februari was weer een echt wandel weekend, op zaterdag en op zondag aan de wandel geweest. `t Begon met de sluitingstocht van de winterserie van de ZWB in Nisse. Een tocht over de dijken en met dit winderige koude weer was het wel aanbevolen om dan ook een beetje door te stappen. Maar het leek wel of het deze keer veel harder als normaal waaide bij windkracht 5, zou het dan misschien toch komen door de sterk veranderde situatie in de “zak van Zuid-Beveland”. Vele , eens zo mooi met grote bomen versierde dijken zijn nu inmiddels verdwenen, nee niet de dijken maar de bomen, de dijken komen later aan de beurt. De zwaar gesubsidieerde houtwormen, vroeger natuur beschermers genoemd, vreten alles kaal met grote ketting zagen en andere grote machine`s, alles gaat plat en zo kwamen we dan ook door een flink stuk “plat bos”, grote stapels boomstammen, met op de zaagkanten de handtekening van de zager. Tegenwoordig zijn we niet meer zo gelukkig met de nukken van de natuur, we zullen die bomen wel leren om recht op te gaan staan, plat er mee is de leuze. Voorlopig zullen er geen takken meer op de weg liggen of op de auto`s vallen, maar moeten dan niet vrezen voor vliegende dakpannen als er zoveel wind brekers uit het landschap verdwijnen? Wat er ook gaan verdwijnen zijn de wandelaars die hier juist in grote getale naar dit gebied kwamen om dat het er zo mooi was. Dit weekend waren ze allemaal aanwezig op de goed uitgezette tocht, en de koude snijdende wind kon hen niet deren, ik hoorde al kreten over de kust marathon en over de vierdaagse, krijgen ze dan nu al de lente in `t hoofd? Toch werd er in het weerbericht op de radio gesproken over sneeuw die we zouden krijgen, die lijkt van `t jaar niet op te kunnen. Kort na de middag zat de eerste wandeldag van `t weekend er weer op, van middag wat rustig aan doen en vroeg naar bed want morgen dan gaan we echt wandelen, en om half zes loopt de wekker weer af, want we moeten een heel eind op pad . Dus was het wel even schrikken dat er deze morgen al weer een witte sneeuw laag op de weg lag. Nog net in `t donker gingen met de “panda”richting Ugchelen, bij Apeldoorn om deel te nemen aan de “Zwientjestocht” en nog in Zeeland kwamen we de eerste sneeuw bui al tegen, maar gelukkig was het nog niet druk op de weg en konden we met z`n allen terecht op die ene rechter baan, en door het goede strooien met zout waren we redelijk op tijd in de sporthal van waar uit we moesten starten. Tot zover kon ik we zeggen, nu word het ik want m`n vrouw ging een stukje verder op, een bezoek brengen aan een vriendin.
Ja het mes sneed aan twee kanten ditmaal, maar ik werd het bos ingestuurd, en dat was helemaal niet erg hoor, en ik heb ook maar 1 sneeuwbui op m`n kop gehad, die was al begonnen voor de start en die hield pas op toen ik alweer op weg naar huis was. Die nacht voor de tocht had het daar behoorlijk wat gesneeuwd en er lag al een behoorlijke laag die de vele oneffenheden op de paden goed verborg. Op passen was dus het devies en de tocht over 25 km ging dus wel een uurtje langer duren. Het was een prachtige tocht die heel goed was uit gezet, alleen werd het naar gelang het langer sneeuwde wat moeilijker om de witte markeringen te ontdekken die aangaven dat je rechtdoor moest, de gele en rode voor het afslaan zag je een stuk beter, wat we aanvankelijk helemaal niet zagen waren de zwientjes, nu was het ook veel naald bos dus zou het wel komen als we het loofbos in liepen. De tocht was in drie delen gedeeld en voor de eerste rust geen dieren gezien, wel een heel mooi bos en veel sneeuw op sparren en dennen, maar ook op de kale dikke takken van beuken, wat dus heel mooi is op zwart wit foto`s. door de vele voeten die reeds voor me gepasseerd waren was de sneeuw ook behoorlijk aan gestampt en werd het ook steeds gladder, en na meerdere kleine uitglijders heb ik toch maar besloten om er maar de tijd voor te nemen er en zonder valpartijen door te komen.
Gladheid is toch wel een probleem bij NW-en want door de wat grotere stap is een slippertje zo gemaakt. Na een stevige wandeling werd de eerste rustpost bereikt, en dat bleek ook de tweede rustpost te zijn dus moet er een rondje gemaakt worden van een kleine 10 km, net zo mooi als de eerste etappe, maar ook zonder zwientjes, en het bleef maar sneeuwen maar zonder al te veel problemen kwam ook de tweede rust in zicht, en met een kleine versnapering ging het weer op pad voor de laatste kilometers, en langzaam maar zeker werd het toch wel wat zwaar dat geploeter door die sneeuw, maar als zo dikwijls het venijn zit aan het einde , wat hogere hellingen en scherpere afdalingen die spek glad waren, en over spek gesproken daar waren de “zwientjes” en juist in de nacht van zaterdag op zondag waren de eerste drie geboren, kort achter de omheining net achter een boom in een ondiepe kuil lag Ma Zwijn de 3 biggen te voeden. Niet zo heel goed te zien door de bij elkaar liggende takken en groen rond de kuil maar goed genoeg om het schouwspel te bekijken.
Een foto maken was een heel ander verhaal , want met m`n bescheiden camera in de telefoon kom onmogelijk een goede foto gemaakt worden, te donker gat in de omringende witte sneeuw en toch zonder optische zoom net te ver af .
Te dicht bij komen kon gevaarlijk worden wat Pa Zwijn liep op korte afstand onrustig heen en weer te beren. Het was leuk om even te kijken maar we waren aan het wandelen en er resteerden nog enkele niet afgelegde kilometers.
Na dik zes uur lopen was daar dan het einde van de tocht, bijna anderhalf uur langer dan gepland over de tocht gelopen, en de benen begonnen behoorlijk houterig aan te voelen, en dus was ik wel enigszins verheugd dat het er op zat, want er lag ook nog een thuis reis voor de boeg, en hoe zou het op de weg zijn want in het bos kon je daar alleen maar naar raden. DES Utrecht bedankt voor de prachtige tocht, dit was klasse!!
Grt piet
Naar boven
p van eenennaam
Bedreven Nordic Walker
Bedreven Nordic Walker

BerichtGeplaatst: Di Mrt 19, 2013 22:38    Onderwerp: de volgende zaterdag Reageer met quote

Zaterdag 2 maart de lentetocht van WIK uit Vlissingen, een jaarlijks terug kerende tocht die nu eens over een nieuw parkoers gaat. Dit jaar waren de eerste lente tekenen van weinig belang, het leek zowaar nog wel winter, maar het was wel prima loopweer. 15 km in het gebied waar ik ben opgegroeid , maar dat in de tussen tijd wel heel veel is veranderd, maar er waren veel punten waar je dacht toen was dat ……….. ja jeugd herinneringen, en als je dan daar weer eens loopt komt er weer een hoop naar boven borrelen, maar dat is wel weer al dik 50 jaar geleden, wat gaat de tijd snel! De enige rustpost die we tegen zouden komen was ook weer snel bereikt,, dit maal in het zwembad, niet dat we nat zijn geworden hoor , we zijn alleen maar in de kantine geweest, maar het is wel een erg groot verschil met waar wij de eerste zwemles kregen, dat was in het kanaal door Walcheren van af een houten steiger , met een touw met lus om je middel, dan konden ze je met een soort hengel uit het water vissen als je plotseling te lang onder water bleef.
Maar zwemmen dat deed je wel, maar nu ga je niet meer in zo`n vuil kanaal zwemmen, je gaat nu naar een bijna steriel bad.
Maar als je in Zeeland woont op nog geen 2 kilometer van de zee dan kon je meestal zwemmen voor dat je dat op school tijdens het school zwemmen werd onderwezen in die kunst. Na de rust liepen we verder langs het kanaal richting Souburg en verder door west Souburg, het deel van `t dorp dat aan de west zijde van het kanaal ligt en ineens ben je dan weer in Vlissingen en ga je door tientallen straten die er toen nog niet waren terug naar “ons Plekje” het clubhuis van WIK. Deze zeg maar oefentocht voor morgen was dus weer teneinde, morgen stond een wat stevige tocht op het programma, de Tappisten tocht van de natuurvrienden uit Zoersel, een plaats in Belgie middenin de Kempen. Een tocht door prachtige natuur met heel veel onverharde wegen en paden, en zelfs deels door het bos zonder paden. Maar ook deze keer weer een bijzondere rust post op de route. In een voormalig klooster / abdij o.i.d., dat geheel gerenoveerd is en tegenwoordig een Multi Functioneel Centrum is.
We moesten daar in de kapel zijn, de voormalige kapel van het oude vrouwenhuis, het altaar was daar vervangen door een bar en reken maar dat het daar gezellig was. Na de rust ging het weer verder door de bijna oneindige bossen richting westmalle, en langs de trappistenabdy met de wereld beroemde west malle brouwerij, jammer genoeg mochten we daar niet naar binnen om even te proeven, want dan was het feest wel compleet geweest, want we waren met ruim 3600 wandelaars onderweg. Net buiten westmalle kregen we nog een rustpost bij een transport bedrijf, in de garage maar ook daar ontbrak de trappist niet, maar ik heb er niet aangezeten want over een kleine 10 km moest ik weer met de auto naar huis, en je weet maar nooit.
Als dank voor de deelname kregen we aan de finish nog een lente bloemetje uitgereikt t.g.v. het 30 jarig bestaan van de club, en met dit bloemetje kon ik de net achter me staande madam heel gelukkig maken, ook deze tocht was weer teneinde en er konden weer 27 km in m`n wandelboekje bijgeschreven worden.
Op 9 maart geen georganiseerde tochtin de omgeving dus dan maar zelf wat verzinnen en zo gebeurde het dat we weer eens in Oost Kapelle kwamen.
Een flink einde over het strand gewandeld door het moeilijke “wegzak”zand, bij elke stap zak je daar een centimeter of 5 à 6 in het zand weg, en dus zijn je stokken hier ook te kort. Bij Aloha beach zijn we weer van `t strand gegaan de duinen op en door het water win gebied naar `t pompstation en van daar verder naar de “boschhoek”om de koffie, en daar hebben we zowaar op `t terras gezeten, gelukkig waren de infrarood-stralers aan zodat het er lekker warm was, maar direct na het verlaten van het terras stak m`n hernia die me als een poos zit te treiteren in alle hevigheid weer de kop op, dat was jammer dat zal morgen geen wandelen zij dacht ik, en zo geschiedde het dat er niet gelopen werd op de zondag dat ik had voorgenomen om in Eede(zeeuwsvlaanderen) de Wilhelmina tocht te lopen.
Nu maandag fysio, woensdag fysio en vrijdag fysio en zaterdag ja hoor weer gelopen , dit maal in Bergen op Zoom, de Gertrudistocht, jammer genoeg was dit een stads parkoers maar wel een mooi dat wel maar ik loop liever in de natuur. En wonder boven wonder ging alles goed, de hele route gelopen 18 km en geen hernia problemen. Wel heb ik goed opgelet dat ik netjes recht op liep, want dat wil wel eens goed helpen als je last heb van je rug, zo ook deze keer ging het prima, slechts 1 keer op een hek gehangen om de benen en de rug even te ontlasten en uit te schudden en dat bleek voldoende.
Zondag de 17 –maart heb ik een dag vrijaf genomen, goed voor m`n rug maar slecht voor m`n humeur.
Tot een volgende wandeling, grt piet
Naar boven
p van eenennaam
Bedreven Nordic Walker
Bedreven Nordic Walker

BerichtGeplaatst: Zo Jul 14, 2013 9:46    Onderwerp: land zoals het vroeger was Reageer met quote

[b]een beetje terug in de tijd zou je kunnen denken als je door dit landschap loopt, ik heb het nu over de YERSEKE MOER , een gebied tussen yerseke en kapelle. een natuurgebied met veel kromme weggetjes, waar dikwijls de weg kant en sloot kant samen vallen, dus ga je van het asfalt dan is het gelijk plons. een gebied waar nog nooit is herverkaveld en dus ook de wegen door de loop der tijd het zelfde zijn gebleven.
een gebied waar heel veel weiden zijn, niet van die strak getrokken biljart lakens maar met veel niveau verschillen. vroeger was het een moeras en door de gedaalde waterstand is het droog gevallen en is een apart landschap ontstaan. door het verstandig beheren van dit gebied zijn ook veel planten behouden gebleven, die rond deze tijd met veel bloemen een kleurrijk aanzien geven. we zijn deze keer een wandeling om en door het gebied gaan lopen, na de start zijn we van af de "sequoiahof", een prachtige tuin , direct door Vlake gelopen, dit nam niet veel tijd in beslag daar VLAKE wellicht het kleinste dorpje van Zeeland is. vervolgens zijn we naar de rand van de moer gegaan richting Kruinigen/station om zo naar yerseke te gaan via de rustige wegen achter de zanddijk. na een stukje door het industriegebied lopen, zijn we over de dijk langs de oesterputten naar cafe de sportvisser om de koffie gegaan. vandaar uit zijn we verder door "het poldertje" verder naar `t strandje en achterom het oude "veerhuis" ,nu een cafe , en nu kwam de "moer" weer in het vizier en wel op het verste punt van waar we zijn vertrokken. we gaan nu dwars door de zomerse "moer" en zien een heel andere "moer" als tijdens de wintertocht eind januari toen we hier ook liepen, want toen was er een sneeuwstorm die het uitzicht zeer beperkte eigenlijk hadden we enkele weken eerder hier ook even langs moeten gaan, want toen liepen er hier honderdduizenden ganzen met vele jongen rond, maar die kunnen al vliegen en dus hebben we geen enkele gans gezien, wel vele andere vogels waaronder "ma" eend met een serie eendaags kuikens er achteraan. na nog enkele mooie kilometers zit ook deze wandeling er weer op en we eindigen nu op `t prachtige terras van de sequoiahof achter een bak lekkere koffie.
tot een volgende wandeling.
Naar boven
p van eenennaam
Bedreven Nordic Walker
Bedreven Nordic Walker

BerichtGeplaatst: Di Aug 06, 2013 12:41    Onderwerp: aanval in Zandhoven Reageer met quote

Aanval in Zandhoven
Het eerste weekend in augustus, een druk wandel weekend, met twee wandelingen.
De eerste wandeling was rondom Ovezande, midden in de zak van zuid beveland, een prachtige wandeling in een zeer groen gebied. Niet te lang deze keer want er waren al plannen voor de zondag, morgen dus, om eens een wat grotere trip te doen.
Langs de kronkelende dijkjes en tussen door de boomgaarden vol fruit, wat overigens nog niet rijp is, maar dat wel in ruime mate aanwezig is. Via de noldijk richting de “Blazekop”, de molen die wel een stukje buiten het dorp staat en daar , zoals de naam al doet vermoeden, daar goed op de wind staat. Verder richting Westerschelde om kort daarvoor links af richting “Coudorp” te lopen, daarna via twee van de drie wegen van “Driewegen” naar de schoondijksedijk en dan door de hoogstamboomgaard naar de “Ruigendijk”.
Nu gaat het weer op Ovezande af , om de koffie met bij Wicky in de “Witte-hoeve”, dit was dan de wat kortere wandeling als gewoonlijk, met slechts 13 kilometer op de teller terug naar de auto en naar huis, morgen komt er weer een dag.
Om 7 uur loopt de wekker alweer af op zondag 4 augustus, de zonnestralen speren de slaapkamer in als de gordijnen open gaan, oei dat word zweten vandaag is het eerste wat in m`n slaperige kop naar boven borrelt.
Het word een dagje Belgie, eerst de vrouw in Duffel bezorgen, tussen Antwerpen en Mechelen in, en dan weer via Lier naar Zandhoven, want daar is het vandaag te doen, een prachtige “Kastelentocht” is er belooft, en meestal zorgt de wandelclub “st Amelberge”daar dan ook voor.
De tocht gaat voor een groot gedeelte over normaal niet toegankelijke privé terreinen bij de kastelen en weelderige landhuizen, door de soms dichte bossen met smalle paden.
Uit voorzorg had ik onderweg al een paar weegbree bladeren geplukt, en onder de pet opgeborgen, om als de brandnetels niet vriendelijk voor me waren de kwalijke gevolgen daarvan direct te bestrijden, nou die bladeren hebben geholpen.
Maar kort na de eerste controle/rustpost kreeg ik toch nog een ZEER onverwachte aanval te verduren met wat geritsel etc priemden er wat scherpe prikkers in m`n nek en schouders , en ik kon niet zien wat dat er op me zat dus heb ik twee dames die kort voor me liepen te hulp geroepen, en die zeiden me dat er een bijzondere vogel in m`n nek zat. Het bleek een mooie blauwe gras parkiet te zijn, die was vermoedelijk verleid door de knipoog van de ooievaar die achter op m`n shirt staat afgebeeld, en toen er nog meer wandelaars bij me kwamen kijken om te zien wat er nu gebeurd was, werd het een beetje te druk voor de parkiet en koos hij weer het luchtruim. De stemming zat er nu wel goed in en met de pet wat dieper over de oren zijn we maar weer verder gelopen. In een hele lange rij kwamen er nu de mooiste paadjes en lanen in zicht en ook het binnen bos, ik dacht dat het altijd buiten stond, een heel mooi stuk natuur.
In `t bos was het lekker van temperatuur maar als je er eens even uit kwam, en in de zon over een enk liep dan was het toch wel zeer warm, geheel uit de wind ruim 30 graden en het brandde gewoon op je blote armen. Nu naderen we zo langzamerhand de derde rustpost gelegen op het domein “Krabbels” wel een heel groot domein, de oprij laan is denk ik wel een kilometer lang met een klein knikje om het hoofd gebouw net uit het zicht te houden? Daar was een flinke tent op gezet met een groot schaduw terras en alle dingen die het zo “Lekker”maken om in belgie te lopen waren aan de bar te verkrijgen. Nu vangt de laatste etappe aan voor mij, hier kon nog gekozen worden om een langere afstand te lopen, twee zelfs, maar door het vele onverhard lopen en de hoge temperatuur vond ik het beter om zeker niet verder dan 25 km te stappen, al hoewel ik toch even twijfelde.
Nu ging het op huis aan en dat was wel aan het parkoers te merken, om de afstanden in de hand te houden was nu meer gekozen voor verharde wegen door de bebouwde kom te lopen, om nu nog door de bossen te lopen moest je hier al gauw een kilometer of 4 à 5 omlopen. Onder weg werden we nog geattendeerd op de “schutvorst hoeve”, een boerderij met allure, waar in lang geleden recht werd gesproken door de Schout.
De finish komt nu in zicht en m`n panda staat trouw op me te wachten in de brandende zon, gauw alles open zetten, schoenen wisselen, zweet shirt uit droog shirt aan en een koele dronk ophalen in het verenigings- gebouw van de muziek vereniging en dan snel naar huis.
Nu net na de finish merk ik dat ik makkelijk nog wat verder had kunnen lopen, 5 tot 10 km had waarschijnlijk geen problemen gegeven. De laatste maanden kreeg ik altijd veel last met m`n spieren na 15 tot 20 km, maar nu voelde alles eindelijk weer een keer goed aan, misschien dan toch nog een paar lange tochten in het tweede deel van de zomer, dat zou wel fijn zijn.
Graag tot een volgende keer,
Grt piet
Naar boven
quib
Bezeten Nordic Walker
Bezeten Nordic Walker

BerichtGeplaatst: Di Aug 06, 2013 17:56    Onderwerp: Reageer met quote

Hopelijk was het in Zeeland wat verkoeling door wat meer wind dan hier in het midden van het land.
En misschien zijn we nu van die extreme warmte af, dat hoeft niet zo van mij.

Gelukkig heeft die parkiet niet helemaal door je vel geprikt, Wink en je verder geen schade hebt opgelopen.

Voortaan misschien die ooievaar afplakken Wink

Laughing Een blije Nordic Walker, herken je aan de vliegjes op z’n tanden Laughing
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Bekijk de homepage
p van eenennaam
Bedreven Nordic Walker
Bedreven Nordic Walker

BerichtGeplaatst: Zo Aug 25, 2013 13:45    Onderwerp: wandelen door nederland en belgie Reageer met quote

Ouwerkerk een klein dorp op een paar kilometer van Zierikzee maar bekend in heel Nederland door de grote watersnood ramp van 1953.
Vandaag, 10-08-2013 alweer 60 jaar later, komen we daar voor de wandeltocht die door het watersnoodmuseum word georganiseerd, door het deel van het overstromings gebied dat het zwaarst is getroffen door “de ramp”. Een heel groot litteken van de ramp is nog te zien in de vorm van een nu prachtig groen kreken gebied tussen de “zeedijk”en Ouwerkerk in. Als je als inwoner van Zeeland hier rond loopt dan denk je onwillekeurig weleens waar zijn we nu hier in Nederland mee bezig, gaan we nu ontpolderen terwijl het ontpolderen door de natuur in 1953 meer dan 2000 doden kostte?
Buiten het kreken gebied zijn de wegen veelal recht en lang met weinig bomen van enig formaat, bij mij niet zo geliefd ik zie liever kromme knusse weggetjes en dijken, maar je heb hier wel prachtige ver gezichten, en daar komen de bos en stads bewoners voor naar Zeeland. De eerste rust is in het voorste hoekje van Zierikzee, jammer dat we er niet even een klein ommetje door heen moesten lopen, want Zierikzee is alleen al een wandeling waard, maar de te lopen afstand van de tocht zou dan wat te lang worden. Na 19 km waren we weer aan het einde van een zonnige tocht gekomen, volgend jaar een jubileum uitgave, de 10e watersnood tocht, we zullen erbij zijn!
Zondag 11-08-2013 een wandel vrijedag, zaterdag de 17e gaan we weer voor een rondje Ovezande, Zondag de 18e ben ik alleen richting Wechelderzande gegaan voor de “Hartje der Kempen tocht” in de mooie Belgische Kempen, een wandeling over 20 km door bos, bos en nog eens BOS, 18 van de 20 km over onverharde bospaden georganiseerd door de “zandstappers” uit Wechelderzande. De tocht voerde door prachtige privaat domeinen, natuur gebied en open gestelde bossen waar bij veel over de zg wildpaden werd gewandeld. Hele smalle paden waar op nw-en niet overal gemakkelijk was, de dichte begroeiing zat dan wel eens wat in de weg. Wat hier op valt is de gemoedelijkheid geen gemopper op die gevaarlijke stokken waar mee ik loop, en ook de regels wat waar mee de organisatie te maken heeft zijn veel soepeler als hier ten lande. Zo had een cafe , dat als rust punt fungeerde, te weinig ruimte en prompt werden er een aantal grote party tenten midden op straat geplaatst, zelfs werd er een kort straatje voor af gesloten. Verkeersborden met algemeen gevaarsteken stonden langs moeilijke passage`s met bordje pas op wandelaars er onder, de overheid werkt hier mee en niet tegen. Kort om ik ga snel weer naar belgie om weer relaxt te wandelen op de mooiste paden, en dat gebeurde dan ook, want op zaterdag 24-08-2013 was niet 1 van m`n club genoten in de gelegenheid om mee te gaan wandelen en ben ik alleen naar Zelzate gegaan om daar deel te nemen aan de kattentocht. Een wandeling georganiseerd door de “Trekvogels“uit Boekhoute. Er was regen voorspeld en daar door waren er wat minder wandelaars aan de start verschenen, 540 deelnemers is wat bescheiden, maar genoeg om een fijne wandeling te maken, en met de regen viel het ook wel mee. Af en toe wat mot regen en zo hier en daar een verdwaalde druppel, daar word je niet nat van, maar ik hoorde wel dat het op slechts enkele kilometers afstand de regen met bakken uit de hemel was gevallen, dan hebben wij dus wel geluk gehad, ik was natter van het zweten dan van de regen, want er moest wat door gelopen worden, m`n tijd was wat beperkt.
Toch kon ik het niet laten om in te schrijven voor de 24 km tocht, de langste dus, en zonder dralen dus gelijk maar flink de pas er in gezet, op naar de eerste rust, die werd bereikt na 7 à 8 km over een geheel verhard parkoers. Zeer veel plaatsnaam borden kwam ik deze keer tegen, want daar in de buurt heeft na het lijkt elke verzameling van tien of meer huizen een eigen plaatsnaam, en na 5 à 6 km , en misschien wel tien cafe`s, zowaar de 2e rustpost in een boerenschuur, daarna weer een rondje door het vlaamse land richting Assenede en wederom kwamen we in de boerenschuur terecht.
Nu nog de laatste etappe, op naar de finish, nog 5,5 km stond ons te wachten. Zowaar niet geheel verhard een klein bos perceel werden we in gestuurd, maar binnen 1 km was dat voorbij en was het weer betonpad of asphalt wegen, snelweg voor de wandelaar is dat en binnen de geplande tijd was ik aan de finish, en binnen 5 minuten was ik weer in Nederland terug op weg naar huis. Tot de volgende wandeling, grt piet
Naar boven
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats Reactie    Nordicwalkingforum.nl Forum Index -> Nordic Walking in Zeeland Tijden zijn in GMT + 1 uur
Ga naar Pagina Vorige  1, 2, 3 ... 9, 10, 11
Pagina 11 van 11

Weer voor Nordic Walking?