Nordicwalkingforum.nl Forum Index
Nordicwalkingforum.nl
Het forum voor en door Nordic Walkers (i.s.m. nordicwalking.startpagina.nl)

FAQFAQ   ZoekenZoeken   GebruikerslijstGebruikerslijst   GebruikersgroepenGebruikersgroepen   RegistreerRegistreer 
 ProfielProfiel   Log in om je privé berichten te bekijkenLog in om je privé berichten te bekijken   InloggenInloggen 
 Naar de fotoalbumsNaar de fotoalbums   KalenderKalender Voeg deze site toe aan favorietenVoeg deze site toe aan favorieten

Telganger !!
Ga naar Pagina 1, 2  Volgende

Plaats nieuw bericht   Plaats Reactie    Nordicwalkingforum.nl Forum Index -> Nordic Walking techniek

Handige links:

Markeer 'alles gelezen'
Uitleg 'rankings'
Boeken en DVD's
NWforum.nl T-shirts
Nordic Walking Foto's
Nordic Walking Kalender
NW.startpagina.nl
NW-int.startpagina.nl
rss (forum)

Komende events in de kalender:

Laatste toegevoegde foto's aan de foto-albums:
Oudemolen  10 km ...
Oudemolen 10 km ...
Geplaatst door: quib
03-10-2016
Nordic Walking ...
Nordic Walking ...
Geplaatst door: Ronald Hekkert
05-06-2016
Alles in de hand, ...
Alles in de hand, ...
Geplaatst door: Ronald Hekkert
05-06-2016
Auteur Bericht
willem_blaas
Aankomend Nordic Walker
Aankomend Nordic Walker

BerichtGeplaatst: Di Nov 14, 2006 20:09    Onderwerp: Telganger !! Reageer met quote

Aan eenieder --------> Goedenavond

Ook wij (Willem en Menke) zijn besmet met het NW-virus.
Al langer willen doen, maar nu, als vutter zijn we toch begonnen, cursus, poles gekocht en proberen maar, lekker hoor.
Nu blijkt dat mijn vrouw (als zij de poles vastheeft) ineens een telganger wordt.

Vraag :

Is dit een (vaker voorkomend) probleem ?
Gaat dit over ?
Kunnen we er iets aan doen ?

Wie weet hier iets op (of over) ?

Bij voorbaat dank
Willem en Menke
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur mail
Robertjan
Nordic Walking Instructeur

BerichtGeplaatst: Di Nov 14, 2006 20:26    Onderwerp: Telganger Reageer met quote

Het eerste wat ik doe bij introductielessen en eerste cursuslessen is gewoon lopen met de stokken los in de hand. Dan zijn er geen problemen.
Daarna maak ik de afspraak dat de eerste die (door te gaan nadenken?) gaat telgangen, de biertjes betaald Wink.
Helaas werkt dat ook niet: binnen 5 minuten gaat de eerste in telgang lopen...

Het belangrijkste is de juiste beweging te automatiseren, en liefst wendbaar te maken (een goede sportleraar weet wat hiermee bedoeld wordt).
Tevens direct corrigeren als het zich voordoet. Vaak corrigeren in mijn cursussen na een paar lessen de cursisten elkaar onderling ook op dit soort dingen. Dat is handig als ik even bij een ander op de techniek let.

Succes en heel veel plezier met lopen!
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Bekijk de homepage AIM Naam MSN Messenger
Annette
Bezeten Nordic Walker
Bezeten Nordic Walker

BerichtGeplaatst: Di Nov 14, 2006 21:06    Onderwerp: Reageer met quote

Hoi Willem en Menke,

Vrijwel iedereen is in het begin wel eens een telganger. Na verloop van tijd ga je het voelen en herstelt het zich onmiddellijk.

Het is zoals RobertJan zegt, je gaat elkaar op een gegeven ogenblik corrigeren, en meestal is dat lachen. dan hoor je allerlei commando's als:

telganger!
hoofd!!!
rug!!!
afrollen!!
armen naar achteren
nog verder naar achteren en nog verder........

Wie heeft er nog meer??

veel plezier hier en buiten!!

groet, Annette
.......\_)......)../....
................(_/.....
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Bekijk de homepage
Carla
Bedreven Nordic Walker
Bedreven Nordic Walker

BerichtGeplaatst: Di Nov 14, 2006 21:08    Onderwerp: Reageer met quote

Hallo Willem en Menke,

Het gaat over, echt waar! Smile Ik heb in het begin ook erg vaak in telgang gelopen; ik begon goed en kreeg het dan op de een of andere manier voor elkaar om mijn armen sneller te bewegen dan mijn benen (of andersom, dat weet ik nu nog steeds niet Embarassed ), zodat ik ineens in telgang liep. Ik begon dan opnieuw en liet de stokken de eerste paar passen slepen. Dan liet ik mijn armen losjes meebewegen en pas als ik weer goed in het ritme zat, ging ik de stokken echt plaatsen. Het heeft toch wel een les of vier geduurd voordat ik er vanaf was, maar nu gebeurt het nooit meer en loop ik lekker soepel. Smile

Groeten,
Carla
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
McMelloW
Bedreven Nordic Walker
Bedreven Nordic Walker

BerichtGeplaatst: Di Nov 14, 2006 21:31    Onderwerp: Re: Telganger !! Reageer met quote

Onze instructeur vertelde me dat ik in een perfecte telgang kon lopen. Soms gebeurt het nog wel eens. Dan doe eigenlijk hetzelfde als Carla. laat de stokken gewoon slepen, ga met mijn handen losjes zwaaien zoals bij gewoon wandelen en dan pak ik het ritme vanzelf weer op.
Ik heb er geen trauma van opgelopen.

Stevig Stok Struinen,
dat zet 600 spieren aan het werk en je knapt er helemaal van op !
Naar boven
FransP
Bedreven Nordic Walker
Bedreven Nordic Walker

BerichtGeplaatst: Wo Nov 15, 2006 7:30    Onderwerp: Reageer met quote

Ik heb mij vroeger, toen ik hardliep, het volgende aangeleerd.
Als ik eens wat minder liep( naar mijn gevoel) ging ik vooral op de omgeving letten. Zo van, mooie blauwe lucht, gekke boom, raar fietspad, noem maar op.
Het gevolg was vaak, dat ik minder gefocust was op mijn lopen en daardoor natuurlijker ging bewegen. Met als gevolg dat ik dus lekkerder ging lopen.
Zoiets doe ik dus ook als ik Nordic Walk.
Ik heb de neiging te gespannen te lopen. Als ik mij daarvan bewust ben, dan probeer ik mijn schouders te ontspannen. En verder om mij heen kijken naar de natuur etc. Het gevolg is vaak dat ik meer ontspannen loop en daardoor meer tempo kan ontwikkelen.
Probeer het eens. Lukt vaak niet in een keer, je moet het een beetje ontwikkelen.
Wicher
Bedreven Nordic Walker
Bedreven Nordic Walker

BerichtGeplaatst: Wo Nov 15, 2006 8:38    Onderwerp: Reageer met quote

Hallo Willem en Menke

Ten eerste welkom bij de club Laughing
Ons is ook geleerd dat als je in telgang ging lopen, de stokken een paar stappen meeslepen en dan weer beginnen met de stokken neerzetten.
Succes ermee, en na een correcties gaat het echt beter Very Happy
Als je het goed onder de knie hebt lukt het haast niet om expres in telgang te lopen Confused (is mijn ervaring)
Robertjan

BerichtGeplaatst: Wo Nov 15, 2006 13:12    Onderwerp: Vanzelf, of nadenken... Reageer met quote

Wicher schreef:
... Als je het goed onder de knie hebt lukt het haast niet om expres in telgang te lopen Confused (is mijn ervaring)

Dat onder de knie hebben is precies een mooie eenvoudige omschrijving van "automatiseren".

Ik heb het net nog even opgezocht, want van het volgende stond me nog iets van bij:
Het heeft te maken met dat de coördinatie van de beweging zich nog niet binnen het paleo- of zelfs archiniveau bevindt binnen het "filogenetische model" van Jackson (dit is 1 van de 2 motorische leermodellen die binnen de wetenschap gehanteerd worden; een wetenschappelijk onderbouwde theorie volgens welke de psychologie en fysiek gecombineerd worden).

Je doet het nog niet zonder erbij na te denken. De hersens kunnen maar een beperkt aantal nieuwe bewegingen hanteren, waarbij je moet nadenken. Op een gegeven moment gaat het "vanzelf". En weer later is het een soort tweede natuur, maar dat duurt wel even Wink.

Zorg dus dat de juiste beweging vanzelf gaat, dan zal de verkeerde beweging ook helemaal niet meer aan bod komen.
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Bekijk de homepage AIM Naam MSN Messenger
pim

BerichtGeplaatst: Wo Nov 15, 2006 22:00    Onderwerp: Reageer met quote

Hallo ,

Een beweging die nieuw aangeleerd wordt gaat via denken ,door veel herhalen over tot automatisme.
Een leeraar bij ons op het Cios had als leus 100.000 keer doen en dan zit de beweging in je systeem.

Het bewegen van meerdere lichaams delen tegelijk zoals handen ,voeten en armen en dan ook nog in kruisgang maakt dat je totaal in je denken terecht komt en opnieuw eigen moet maken.
Vandaar dat je fouten maakt ,bijstelt net zolang tot dat het klopt en dat automatiseert .
Door in je les veel gerichtte opdrachten te krijgen die er voor zorgen dat het denken zoveel mogelijk beprekt wordt en dicht bij het herkenbare bewegingen blijft zal het makkelijker worden om de nieuwe beweging aan te leren.
Zo is slepen met de stokken, armen los ,ontspannen zwaai gaan wandelen met ontspannen armen een middel om weer in het goede ritme te komen.
Je docent kan er voor zorgen dat het leer proces zo makkelijk mogelijk wordt door voor een goede opbouw te zorgen.
Het lopen in telgang zal verdwijnen zodra denken over gaat in voelen en de beweging automatisch is geworden.

Veel succes en troost je ik heb vrijwel al mijn cursisten in de begin fase wel eens met telgang zien lopen.

Groeten
Pim
Naar boven
willem_blaas
Aankomend Nordic Walker
Aankomend Nordic Walker

BerichtGeplaatst: Ma Nov 20, 2006 16:17    Onderwerp: Reageer met quote

afgelopen zaterdag ging het inderdaad alweer beter

maar toch BEDANKT
Naar boven
Wicher
Bedreven Nordic Walker
Bedreven Nordic Walker

BerichtGeplaatst: Ma Nov 20, 2006 17:10    Onderwerp: Reageer met quote

Mooi dat het weer wat beter ging. Was dat dankzij onze tips Wink of toch van de instructeur Question Laughing
willem_blaas
Aankomend Nordic Walker
Aankomend Nordic Walker

BerichtGeplaatst: Di Nov 21, 2006 19:06    Onderwerp: Reageer met quote

Wicher schreef:
Mooi dat het weer wat beter ging. Was dat dankzij onze tips Wink of toch van de instructeur Question Laughing

in de week voor die les (vorige week zaterdag) hebben we wel 2 x 1,5 uur getraind , voor zover dat dat ging.

iedere keer als het goed ging stoppen en weer van begin af proberen

het gaat lukken

groetjes willem en menke
Naar boven
Jacques
Bedreven Nordic Walker
Bedreven Nordic Walker

BerichtGeplaatst: Di Nov 21, 2006 19:59    Onderwerp: Reageer met quote

Hallo Willem

Oefening baart kunst ,je loopt nu nog konstant te denken doe ik dit goed gaat dat goed.
Maar er komt een moment dat je het vanzelf doet en dat geeft een heel goed gevoel veel succes. Jacques. Laughing
Reska
Beginnend Nordic Walker
Beginnend Nordic Walker

BerichtGeplaatst: Do Nov 23, 2006 16:08    Onderwerp: Reageer met quote

Precies!
Ik liep de eerste les constant in telgang. Ik werd toen zo moe van mezelf dat ik dat niet kon dat ik er een week lang op gelet heb met "gewoon" lopen en toen ging het de tweede les al praktisch vanzelf.
Alleen met een trap of steil omhoog lukt het nog niet altijd Very Happy .
Reska
Naar boven
janne
Aankomend Nordic Walker
Aankomend Nordic Walker

BerichtGeplaatst: Di Okt 02, 2007 21:24    Onderwerp: telganger Reageer met quote

Starthouding: beide poles achter het hoofd op de schouderbladen leggen en de handen op de uiteinden van de poles plaatsen.

Oefening 1: rechtop lopen zonder gebruik van de schouders

Oefening 2: rechtop lopen waarbij de schouders diagonaal t.o.v. de benen naar voren worden ingedraaid. Hierbij wordt ook de frictie ervaren die dan plaatsvindt in de onderrug.

Oefening 3: Langzaam lopen met duidelijke stokinzet, l.been voor - r.arm voor en omgekeerd.

2-tallen:
Maak een treintje, de telganger voorop. Beiden houden elkaars stokken aan de uiteinden vast.

Oefening: beiden personen starten met lopen met hetzelfde been en zorgen dat ze zo door "marcheren". Vervolgens de armbeweging er diagonaal aan toevoegen, de achterste kan zo de telganger corrigeren.
Naar boven
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats Reactie    Nordicwalkingforum.nl Forum Index -> Nordic Walking techniek Tijden zijn in GMT + 1 uur
Ga naar Pagina 1, 2  Volgende
Pagina 1 van 2

Weer voor Nordic Walking?