Nordicwalkingforum.nl Forum Index
Nordicwalkingforum.nl
Het forum voor en door Nordic Walkers (i.s.m. nordicwalking.startpagina.nl)

FAQFAQ   ZoekenZoeken   GebruikerslijstGebruikerslijst   GebruikersgroepenGebruikersgroepen   RegistreerRegistreer 
 ProfielProfiel   Log in om je privé berichten te bekijkenLog in om je privé berichten te bekijken   InloggenInloggen 
 Naar de fotoalbumsNaar de fotoalbums   KalenderKalender Voeg deze site toe aan favorietenVoeg deze site toe aan favorieten

10 stappen??

Plaats nieuw bericht   Plaats Reactie    Nordicwalkingforum.nl Forum Index -> Nordic Walking techniek

Handige links:

Markeer 'alles gelezen'
Uitleg 'rankings'
Boeken en DVD's
NWforum.nl T-shirts
Nordic Walking Foto's
Nordic Walking Kalender
NW.startpagina.nl
NW-int.startpagina.nl
rss (forum)

Komende events in de kalender:

Laatste toegevoegde foto's aan de foto-albums:
IJSSELBRUG ZWOLLE, ...
IJSSELBRUG ZWOLLE, ...
Geplaatst door: Ronald Hekkert
12-05-2018
Oudemolen  10 km ...
Oudemolen 10 km ...
Geplaatst door: quib
03-10-2016
Nordic Walking ...
Nordic Walking ...
Geplaatst door: Ronald Hekkert
05-06-2016
Auteur Bericht
marga81
Aankomend Nordic Walker
Aankomend Nordic Walker

BerichtGeplaatst: Wo Jun 13, 2007 14:08    Onderwerp: 10 stappen?? Reageer met quote

Ik heb onlangs een cursus gevolgd, en we hebben toen les gehad volgens het 10 stappenplan.
Nu ben ik vergeten hoe die stappen ook alweer precies gaan, wie kan me helpen???

Marga
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
Robertjan
Nordic Walking Instructeur
Nordic Walking Instructeur

BerichtGeplaatst: Za Jun 23, 2007 0:07    Onderwerp: 10-stappenplan Reageer met quote

Het zal gegaan zijn om een INWA-instructeur/-trice. Hoe ze daar aan 10 stappen komen heb ik nooit begrepen, maar ik ga m'n best doen ze te reproduceren:

1 ) ritmisch lopen zonder stokken.
2 ) zwaaien met "lange" armen (of gestrekte arm, zeg maar 179 graden gestrekt Wink).
3 ) arm doorzwaaien naar voor tot "3 uur" a "half 4".
4 ) arm naar achter doorzwaaien tot 7 a 8 uur (afhankelijk van de gewenste techniek).
5 ) strekken van de pols, waardoor er langer stuwing kan optreden bij de afzet.
6 ) naar voren toe op tijd de stok weer vast pakken.
7 ) rompbuiging waardoor de rechte buikspieren aan het werk mogen.
8 ) schouderrotatie waardoor de beweging ruimer wordt en de schuine buikspieren ook aan het werk moeten.
9 ) goed afwikkelen met de voeten, zodat het onderlijf getraind wordt.
10 ) hard glimlachen, zodat je aan meer dan 600 spieren komt Laughing!

Zoiets zal het geweest zijn. Een goede instructeur, met name CIOS-opgeleid, zal de volledige techniek in delen aanleren en verbeteren. Dit heet de "deelmethode" en gaat veel verder dan iets als het "praatje, plaatje, daadje" wat bij iedere instructeurscursus langskomt.

Een goede instructeur zal over het algemeen ook niet na een half uur lopen nog een nieuw techniekonderdeel aan bod laten komen. Dan is de coordinatie verminderd waardoor conditieverbetering een slimmer idee is alsmede herhaling van eerder behandelde technieken. Tevens zal iets eenvoudigs als het model van Van Gelder bij het lesgeven gehanteerd worden, mits dus een goede instructeur.

Succes!
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Bekijk de homepage AIM Naam MSN Messenger
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats Reactie    Nordicwalkingforum.nl Forum Index -> Nordic Walking techniek Tijden zijn in GMT + 1 uur
Pagina 1 van 1

Weer voor Nordic Walking?