Nordicwalkingforum.nl Forum Index
Nordicwalkingforum.nl
Het forum voor en door Nordic Walkers (i.s.m. nordicwalking.startpagina.nl)

FAQFAQ   ZoekenZoeken   GebruikerslijstGebruikerslijst   GebruikersgroepenGebruikersgroepen   RegistreerRegistreer 
 ProfielProfiel   Log in om je privé berichten te bekijkenLog in om je privé berichten te bekijken   InloggenInloggen 
 Naar de fotoalbumsNaar de fotoalbums   KalenderKalender Voeg deze site toe aan favorietenVoeg deze site toe aan favorieten

lopen met asfalt pads

Plaats nieuw bericht   Plaats Reactie    Nordicwalkingforum.nl Forum Index -> Nordic Walking techniek

Handige links:

Markeer 'alles gelezen'
Uitleg 'rankings'
Boeken en DVD's
NWforum.nl T-shirts
Nordic Walking Foto's
Nordic Walking Kalender
NW.startpagina.nl
NW-int.startpagina.nl
rss (forum)

Komende events in de kalender:

Laatste toegevoegde foto's aan de foto-albums:
Oudemolen  10 km ...
Oudemolen 10 km ...
Geplaatst door: quib
03-10-2016
Nordic Walking ...
Nordic Walking ...
Geplaatst door: Ronald Hekkert
05-06-2016
Alles in de hand, ...
Alles in de hand, ...
Geplaatst door: Ronald Hekkert
05-06-2016
Auteur Bericht
colette
Beginnend Nordic Walker
Beginnend Nordic Walker

BerichtGeplaatst: Wo Jul 18, 2007 19:55    Onderwerp: lopen met asfalt pads Reageer met quote

Ik blijf worstelen met de asfaltpads (voor de duidelijkheid: ik loop nu nog met goedkope xenos-stokken met idem pads (de dikke, ze hadden eerst kleinere). Geen idee of dat uitmaakt voor het principe).

Ik heb begrepen dat je de pads met de punt naar achteren op je stok plaatst. Op die manier glijd ik echter veel meer weg op asfalt, als wanneer ik de punt van de pad naar voren zet. De buigkracht/vering van de punt geeft me op de een of andere manier een bepaalde veerkracht mee die méér lijkt op het afzetten van de metalen punt.

Als ik de punt naar achteren laat wijzen, heb ik juist geen punt om op af te zetten maar een soort rond vlak, wat veel makkelijker wegslipt.

Doe ik nu iets hopeloos verkeerd, moet ik iets anders in mijn techniek duidelijk veranderen omdat dit gebeurt, of maakt het niks uit en moet ik gewoon lekker lopen zoals het me het best bevalt?

Groet, Colette
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
Eelco
Beginnend Nordic Walker
Beginnend Nordic Walker

BerichtGeplaatst: Wo Jul 18, 2007 20:03    Onderwerp: Re: lopen met asfalt pads Reageer met quote

colette schreef:
Doe ik nu iets hopeloos verkeerd, moet ik iets anders in mijn techniek duidelijk veranderen omdat dit gebeurt, of maakt het niks uit en moet ik gewoon lekker lopen zoals het me het best bevalt?

Als je de punt van de afaltpad naar voren doet zal de pad m.i. heel snel slijten. Maar och, als je dat voor lief neemt en het bevalt je verder goed, waarom zou je het dan niet doen.
Overigens heb ik ook last van wegglijden van de asfaltpad, met name als de weg wat nat is na een regenbui. En ik zet behoorlijk hard af, want ik NW wel voor de sport en probeer een tempo van 7 km/uur te doen, zeker op asfalt.
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur mail Bekijk de homepage
Caro
Bedreven Nordic Walker
Bedreven Nordic Walker

BerichtGeplaatst: Wo Jul 18, 2007 22:03    Onderwerp: Reageer met quote

Wanneer je de punt naar achter hebt, gebruik je bijna het volledige oppervlak van je pad. Als je met je punt naar voren loopt, slijt de punt vlak af. Bovendien wordt je stok dan extra veel langer dan met de punt naar achter. Maar je moet natuurlijk gewoon doen wat je prettig vindt. Slippen of nat of zanderig asfalt blijf je toch min of meer houden als je met je pads loopt. Helaas. Leki heeft daar een speciaal dopje voor uitgevonden met metalen puntjes, maar ik geloof dat dat het ei van Columbus ook niet helemaal was Sad
colette
Beginnend Nordic Walker
Beginnend Nordic Walker

BerichtGeplaatst: Wo Jul 18, 2007 22:31    Onderwerp: Reageer met quote

dat slijten was inderdaad heel erg bij de eerste pads die ik op mijn stokken had (zoals ik ze vorig jaar bij xenos kocht, smalle 'slanke' en spitse pads).
Nu heb ik de bredere traktorbanden-pads van xenos (1,- per paar geloof ik) en ik moet zeggen, die slijten nauwelijks. Het materiaal is ook stugger.
Dus gewoon maar blijven doen als het me bevalt denk ik Smile

Nog een vraagje over die spike-pads: het handigste daarvan lijkt me dat je ze niet steeds hoeft te wisselen. Ik loop namelijk mijn vaste rondje over stoep-asfalt-schelpenpad-bosgrond en af en toe word ik daar een beetje moe van Smile die spike pads lijken me een oplossing...?

Groet, Colette
Naar boven
Pier
Gast

BerichtGeplaatst: Do Jul 19, 2007 23:29    Onderwerp: Reageer met quote

colette schreef:

Nog een vraagje over die spike-pads: het handigste daarvan lijkt me dat je ze niet steeds hoeft te wisselen. Ik loop namelijk mijn vaste rondje over stoep-asfalt-schelpenpad-bosgrond en af en toe word ik daar een beetje moe van Smile die spike pads lijken me een oplossing...?
Groet, Colette

Hoi Colette,

Er zijn 3 merken die deze constructie hebben. Het mechanisme is wel gevoelig voor vuil. Swix heeft een leuke oplossing.
Overigens is niet iedereen enthousiast over dit soort constructies.
Basic is vaak het best, hou het eenvoudig.
Op het forum kan je met de functie zoeken meer te weten komen over combi-spikes, spikes en pads.
Groet, Pier
Naar boven
colette
Beginnend Nordic Walker
Beginnend Nordic Walker

BerichtGeplaatst: Za Jul 28, 2007 8:56    Onderwerp: Reageer met quote

Nog even een aanvulling: inmiddels in het bezit van 'echte' stokken en niet meer de xenos-variant. Het lag dus gewoon aan de stokken / pads whatever: inmiddels loop ik met mijn leki's gewoon netjes, zoals iedereen, metde punt van de pad naar achteren. Glipt niet weg.

Maar bedankt voor het meedenken Smile

Groetjes, Colette
Naar boven
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats Reactie    Nordicwalkingforum.nl Forum Index -> Nordic Walking techniek Tijden zijn in GMT + 1 uur
Pagina 1 van 1

Weer voor Nordic Walking?