Nordicwalkingforum.nl Forum Index
Nordicwalkingforum.nl
Het forum voor en door Nordic Walkers (i.s.m. nordicwalking.startpagina.nl)

FAQFAQ   ZoekenZoeken   GebruikerslijstGebruikerslijst   GebruikersgroepenGebruikersgroepen   RegistreerRegistreer 
 ProfielProfiel   Log in om je privé berichten te bekijkenLog in om je privé berichten te bekijken   InloggenInloggen 
 Naar de fotoalbumsNaar de fotoalbums   KalenderKalender Voeg deze site toe aan favorietenVoeg deze site toe aan favorieten

Exel of Leki?
Ga naar Pagina 1, 2  Volgende

Plaats nieuw bericht   Plaats Reactie    Nordicwalkingforum.nl Forum Index -> Nordic Walking techniek

Handige links:

Markeer 'alles gelezen'
Uitleg 'rankings'
Boeken en DVD's
NWforum.nl T-shirts
Nordic Walking Foto's
Nordic Walking Kalender
NW.startpagina.nl
NW-int.startpagina.nl
rss (forum)

Komende events in de kalender:

Laatste toegevoegde foto's aan de foto-albums:
IJSSELBRUG ZWOLLE, ...
IJSSELBRUG ZWOLLE, ...
Geplaatst door: Ronald Hekkert
12-05-2018
Oudemolen  10 km ...
Oudemolen 10 km ...
Geplaatst door: quib
03-10-2016
Nordic Walking ...
Nordic Walking ...
Geplaatst door: Ronald Hekkert
05-06-2016
Auteur Bericht
hans.verschoor
Aankomend Nordic Walker
Aankomend Nordic Walker

BerichtGeplaatst: Wo Apr 16, 2008 15:19    Onderwerp: Exel of Leki? Reageer met quote

Net begonnen met NW. Liep tegen ANWB-stokken aan, (Exel). Bakte daar niet veel van. Naar Trainer. Die gebruikt Leki, met handschoentjes, stok zit meteen goed, vast aan je hand. En moet je even je neus snuiten, dan is de stok heel makkelijk los te maken van je hand. En weer vast te maken. Dus Exel-stokken geruild voor Leki-poles.
Ontdekt dat er harde concurrentie is tussen Leki en Exel. Twee stromingen, typisch Nederlands. Al met al oefen ik regelmatig, het gaat steeds beter. Alleen de coördinatie tussen links en recht lukt nog niet zo.
Steekwoorden: armen niet gebogen, stok doorduwen tot je hand vanzelf open moet, snel terughalen en thv je heup weer vastpakken. Beweging komt uit je schouders, niet uit je onderarm. Schouders ook laten meebewegen. En dat moet je dan afwisselend links en recht kunnen....
Maar het is te leren, zelfs voor al iets oudere zoals ik.
Hans.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
FransP
Bedreven Nordic Walker
Bedreven Nordic Walker

BerichtGeplaatst: Wo Apr 16, 2008 15:35    Onderwerp: Reageer met quote

Welkom Hans,

Iedereen kan NW leren, als hij/zijm bereid is daar tijd in te steken.
Ik loop met Excel, omdat de grepen mij lekkerder zitten.
Dat vind ik belangrijker dan snel mijn neus snuiten oid.
Als ik wat wil drinken, moet je toch stoppen en dan heb ik ook wel tijd om de straps los te maken.

Maar ieder zijn keus hoor.
carla65
Beginnend Nordic Walker
Beginnend Nordic Walker

BerichtGeplaatst: Wo Apr 16, 2008 18:34    Onderwerp: Reageer met quote

Welkom Hans,
Ik heb zelf les gehad met exel poles en ze daarna ook zelf aangeschaft Very Happy
mij past juist het handvat erg goed, dat is heel persoonlijk.
veel belangrijker is een goede techniek en een goede lengte van je poles, of je nu leki of exel hebt Very Happy of wat voor merk dan ook, in het linker menu kan je ook gebruikerw ervaringen van poles e.d. lezen Idea
(ik heb er trouwens nog nooit van gehoord dat de poles van de anwb ook van exel zijn Question )

explore on foot!
Naar boven
Annette
Bezeten Nordic Walker
Bezeten Nordic Walker

BerichtGeplaatst: Wo Apr 16, 2008 18:59    Onderwerp: Reageer met quote

Hi Hans,

Hartelijk welkom in de wereld van poles, gestrekte arm, afrollen, hoofd omhoog en andere moeilijke zaken!
Maak je niet te druk, en let iedere keer op 1 of 2 details, niet alles tegelijk, dan word je gek! Mijn "juf" had het bijna opgegeven met mij, maar inmiddels beheers ik het stokje toch alweer ruim twee jaar!

Raar dat mensen vrijwel altijd hetzelfde merk stokken kopen als de "leraar", en velen toch na een tijdje een andere poles willen! Is mijzelf namelijk ook gebeurd!

Ik loop nu ook met Leki!

Succes, Annette
.......\_)......)../....
................(_/.....
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Bekijk de homepage
ves
Gast

BerichtGeplaatst: Do Apr 17, 2008 6:46    Onderwerp: Reageer met quote

Mijn man en ik hebben les gehad met exel.
Man heeft exel stokken gekocht en ik leki
(ben gewoon eigenwijs denk ik Wink )
Nee er is geen verschil in kwaiteit naar mijn mening, tis een kwestie van persoonlijke voorkeur.
Naar boven
Caro
Bedreven Nordic Walker
Bedreven Nordic Walker

BerichtGeplaatst: Do Apr 17, 2008 9:35    Onderwerp: Reageer met quote

Nee er is geen veerschil in kwaliteit. Wel in de hoogte waarop je hand in de strap hangt. Dat is bij Exel 3 cm hoger! Dus daar moet je wel rekening mee houden. En het loopt allebei heel anders. Allebei licht, waarbij de Exel Extreme (de Rolls Royce van Exel) 20 gr lichter is dan de Leki Speed Pacer Vario (de Rolls Royce van Leki). Maar dat is het gewicht van een brief, dus daar moet je niet al te dramatisch over doen. Exel "zweeft" wel wat makkelijker. Van beide merken heb je verschillende straps. Ook bij Exel heb je nu een handschoentje a la Leki. Het grootste verschil zit m in de vorm van de handvatten.

Helaas (vind ik) worden instructeurs vaak opgeleid door verenigingen die één of ander sponsorcontract hebben met een stokkenfabrikant. Dan moeten ze dat merk gaan promoten en daardoor krijg je die verschillende "kampen". Wees dus vooral eigenwijs en ga zelf voelen in de winkel. En ga ook daar niet af op de verkoper, want die zijn vaak ook niet onbevooroordeeld, laat staan dat ze verstand van NW hebben, of van de verschillen tussen de merken.
Jolijt
Bezeten Nordic Walker
Bezeten Nordic Walker

BerichtGeplaatst: Do Apr 17, 2008 18:00    Onderwerp: Reageer met quote

Caro, jij bent toch ook begonnen met Exel en sinds kort overgestapt naar Leki?

Ik heb vanuit de cursus de Exels gekocht en loop daar heel lekker mee, en zie eigenlijk geen aanleiding om te wisselen.
Maar..... bij mijn loopgroepje (ik ben daar eens gaan kijken vanwege het prachtige drentsche Aa-gebied en blijven hangen!) loopt iedereen met Leki. Nog steeds geen probleem maar..... de instructie is vaak gebaseerd op de leki-techniek die toch ietsje anders is (vnl het loslaten achter).

Dus eigenlijk ben ik wel heel benieuwd hoe jou de overstap is bevallen???!?!?? Merk je ook dat je looptechniek verandert, en was het moeilijk om daaraan te wennen?

Jolijt
Naar boven
Caro
Bedreven Nordic Walker
Bedreven Nordic Walker

BerichtGeplaatst: Do Apr 17, 2008 20:34    Onderwerp: Reageer met quote

Het is best wennen. De strap vind ik heel prettig; Je kunt hem lekker strak aantrekken (heb trigger 3, dus met een lusje dat om een dingetje schuift) en de stok blijft dicht bij je hand. Ooit had ik stokken met trigger 1 en die hing veel verder van mijn hand. Zoals gezegd, het zweefgevoel vanuit de achterzwaai naar voren is anders. Mijn Exels zweven gemakkelijker. Van mijn Leki's vind ik het lekker dat ik ze een paar centimeter kan verstellen, afhankelijk van mijn lichamelijke gesteldheid en mijn schoenen. Toen ik er net mee liep, vond ik het nog niet overtuigd lekker lopen, maar ik vind wel dat ze een eerlijke kans verdienen en ik moet zeggen dat het beter gaat. Overigens heb ik van Exel ook een soort van Lekistraps besteld die de opvolger zijn van de C-race strap. Die passen ook door de gaatjes in mijn stokken. En dan es kijken hoe dat loopt. Mijn looptechniek is niet veranderd.

Loop je nog steeds INWA techniek of ben je aan het switchen?
Jolijt
Bezeten Nordic Walker
Bezeten Nordic Walker

BerichtGeplaatst: Vr Apr 18, 2008 13:49    Onderwerp: Reageer met quote

Bedankt voor je info!

Tsja ik heb dus nu een soort vreemde mengvorm ontwikkeld waar ik wel lekker mee loop Laughing . Maar wat je eenmaal geleerd hebt in het begin is moeilijk af te leren. Coos heeft zo haar best gedaan om het er goed in te krijgen..... was al moeilijk genoeg Laughing .

Maar inderdaad, ik zou mijn stokken ook wel eens een centimetertje langer willen hebben af en toe, vooral als we pittig doorlopen!

Aan de andere kant denk ik dan weer, ik loop nu lekker, waarom zou ik veranderen... bij mijn sanitaire stop in het bos zet ik de stokken wel tegen een boom Wink en waterdrinken en foto's nemen kan ik inmiddels met aan mijn arm bungelende stokken....

Jolijt
Naar boven
spot
Aankomend Nordic Walker
Aankomend Nordic Walker

BerichtGeplaatst: Zo Apr 20, 2008 15:39    Onderwerp: Re: Exel of Leki? Reageer met quote

hans.verschoor schreef:
Net begonnen met NW. Liep tegen ANWB-stokken aan, (Exel).

Ik heb bij de ANWB de low-budget uitvoering gekocht. 20 euri voor weleenswaar niet de allerbeste kwaliteit maar wel goed te doen.
De lerares die ik had heeft ze eerst "gekeurd" en die vond ze prima.
Na verloop van tijd zal ik waarschijnlijk wel overstappen op duurdere poles, maar daar is op het moment geen noodzaak toe.
Saskia
Nordic Walking Instructeur
Nordic Walking Instructeur

BerichtGeplaatst: Zo Apr 20, 2008 19:09    Onderwerp: Re: Exel of Leki? Reageer met quote

Dag Hans,

Helemaal top hoor je uitéénzetting omtrent de techniek! Als voormalig cursist van ons NORDICWALKING4FUN (Harderwijk) heb je het helemaal goed begrepen hoor!
De uitvoering vergt vooral véél oefening maar dat zit wel goed hoor ik je zeggen. Mag ik je nog even op onze Techieklessen attenderen?! Elke maand en bij voldoende deelname en in kleine groepen vinden deze plaats. Wees van harte welkom (ook geschikt voor Nordic Walkers die elders les hebben genoten) Met een sportieve groet uit Harderwijk: Saskia Huijer (NORDICWALKING4FUN)
hans.verschoor schreef:
Net begonnen met NW. Liep tegen ANWB-stokken aan, (Exel). Bakte daar niet veel van. Naar Trainer. Die gebruikt Leki, met handschoentjes, stok zit meteen goed, vast aan je hand. En moet je even je neus snuiten, dan is de stok heel makkelijk los te maken van je hand. En weer vast te maken. Dus Exel-stokken geruild voor Leki-poles.
Ontdekt dat er harde concurrentie is tussen Leki en Exel. Twee stromingen, typisch Nederlands. Al met al oefen ik regelmatig, het gaat steeds beter. Alleen de coördinatie tussen links en recht lukt nog niet zo.
Steekwoorden: armen niet gebogen, stok doorduwen tot je hand vanzelf open moet, snel terughalen en thv je heup weer vastpakken. Beweging komt uit je schouders, niet uit je onderarm. Schouders ook laten meebewegen. En dat moet je dan afwisselend links en recht kunnen....
Maar het is te leren, zelfs voor al iets oudere zoals ik.
Hans.

Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur mail Bekijk de homepage
Sandra Stockentree
Beginnend Nordic Walker
Beginnend Nordic Walker

BerichtGeplaatst: Vr Apr 25, 2008 9:44    Onderwerp: Reageer met quote

Interessant die uiteenzetting over de poles,
de eigen ervaring maakt de keuze uiteindelijk. Daar waar jij je goed bij voelt is belangrijk.
Wel wil ik aangeven dat niet het merk de techniek bepaalt hoor!!!!!! Want van leki zijn er ook poles met handlussen die voor de techniek die wij hanteren ( NWU ) niet handig zijn en zelfs klachten kunnen geven terwijl wij wel voor de cursussen leki poles gebruiken.
De techniek bepaalt de lengte van de poles. Het merk bepaalt de techniek niet tenzij je exerstrider-poles hebt. Met elk merk ( swixx, leki en exel ) kun je uit de voeten.

Misschien te bondig omschreven maar hopelijk duidelijk

Gr. Sandra Stockentree
Caro
Bedreven Nordic Walker
Bedreven Nordic Walker

BerichtGeplaatst: Vr Apr 25, 2008 18:05    Onderwerp: Reageer met quote

Ben ik het niet geheel mee eens. De techniek bepaalt ook waar je stokinzet is en daarmee op welk deel van je hand er druk uitgeoefend wordt. Dan past de ene strap daar beter bij dan de andere. Het is niet voor niets zo dat de C-race strap van Exel heel breed is bij de pinkzijde van je hand. Natuurlijk kun je met verschillende poles uit de voeten en moet je vooral zelf heel goed voelen. En ook andere argumenten kunnen belangrijk zijn in je stokkeuze. Zoals afklikbare straps, wel of niet verstelbaar, materiaal van stok en strap, het handvatgevoel ed.
Sandra Stockentree
Beginnend Nordic Walker
Beginnend Nordic Walker

BerichtGeplaatst: Di Apr 29, 2008 14:22    Onderwerp: Reageer met quote

Eigenlijk zeggen wij allebeide hetzelfde alleen verwoorden we het misschien niet helemaal goed. Voor de techniek die ik in de lessen hanteer zijn niet alle leki poles geschikt dus kan ik ook niet zeggen leki die techniek en exel de andere want een aantal loopgroepdeelnemers heeft exel poles terwijl ikzelf leki gebruik. Wel ben ik voorstander van " afklikkers" zoals de cursisten ze noemen. Makkelijk bij een neus snuiten, bril poetsen of hoge nood, maar ook natuurlijk bij oefeningen zonder poles, klik klak en klaar.
De pole bepaalt mede de techniek en niet het merk, zeg ik het zo beter?

Gr. Sandra
Caro
Bedreven Nordic Walker
Bedreven Nordic Walker

BerichtGeplaatst: Di Apr 29, 2008 16:36    Onderwerp: Reageer met quote

Ik denk dat we dan inderdaad hetzelfde bedoelen Wink
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats Reactie    Nordicwalkingforum.nl Forum Index -> Nordic Walking techniek Tijden zijn in GMT + 1 uur
Ga naar Pagina 1, 2  Volgende
Pagina 1 van 2

Weer voor Nordic Walking?