Nordicwalkingforum.nl Forum Index
Nordicwalkingforum.nl
Het forum voor en door Nordic Walkers (i.s.m. nordicwalking.startpagina.nl)

FAQFAQ   ZoekenZoeken   GebruikerslijstGebruikerslijst   GebruikersgroepenGebruikersgroepen   RegistreerRegistreer 
 ProfielProfiel   Log in om je privé berichten te bekijkenLog in om je privé berichten te bekijken   InloggenInloggen 
 Naar de fotoalbumsNaar de fotoalbums   KalenderKalender Voeg deze site toe aan favorietenVoeg deze site toe aan favorieten

Hoezo Nordic Walking Techiek?!
Ga naar Pagina Vorige  1, 2, 3  Volgende

Plaats nieuw bericht   Plaats Reactie    Nordicwalkingforum.nl Forum Index -> Nordic Walking techniek

Handige links:

Markeer 'alles gelezen'
Uitleg 'rankings'
Boeken en DVD's
NWforum.nl T-shirts
Nordic Walking Foto's
Nordic Walking Kalender
NW.startpagina.nl
NW-int.startpagina.nl
rss (forum)

Komende events in de kalender:

Laatste toegevoegde foto's aan de foto-albums:
Oudemolen  10 km ...
Oudemolen 10 km ...
Geplaatst door: quib
03-10-2016
Nordic Walking ...
Nordic Walking ...
Geplaatst door: Ronald Hekkert
05-06-2016
Alles in de hand, ...
Alles in de hand, ...
Geplaatst door: Ronald Hekkert
05-06-2016
Auteur Bericht
Saskia
Nordic Walking Instructeur

BerichtGeplaatst: Ma Mei 12, 2008 21:26    Onderwerp: Reageer met quote

Hoi Pim,

Helemaal mee eens hoor met jou visie! En totslot wil ik er nog dit over kwijt. Nordic Walking beoefent een ieder binnen zijn grenzen en kunnen! Dat is tenminste wat ik bij kennismaking en ook tijdens mijn cursussen, mensen meerdere malen voorhou!
Het zou te zot voor woorden zijn als het om zieltjes winnen gaat voor de cursussen. Toch hoop ik echt dat meer mensen gaan inzien dat het om een sport gaat..(sorry, hoop dat je het niet erg vindt dat ik het laatste woord heb Cool )
Vriendelijke groet,
Saskia
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur mail Bekijk de homepage
FransP
Bedreven Nordic Walker
Bedreven Nordic Walker

BerichtGeplaatst: Ma Mei 12, 2008 21:52    Onderwerp: Reageer met quote

Of het sport is, daar gaat al een ander draadje over.
Ik denk dat ieder dat voor zich zelf moet bepalen.
Wat techniek betreft ?
Veel hangt af van de getraindheid
Als je (meerdere) spiergroepen gebruikt zal je ook een schema voor die spiergroepen moeten opstellen en elk afzonderlijk trainen en daarna in totaliteit toepassen.

Zoals Pim al zei, een te grote armzwaai naar voren en te grote romprotatie kan ongetrainden in problemen brengen.
Ik pleit voor een korte ( net zo lang als dat de pole naast het midden van de achter voet komt) voorzwaai. Dus mede afhankelijk van de lengte van de pole.

De voetafwikkeling is slechts een fase van de looptechniek.
Ook de afzet en zwaaifase spelen een belangrijke rol in de looptechniek.
Een goede afwikkeling is gebaat bij een goede zwaaifase.
En een goede zwaaifase is afhankelijk van een goede afzet fase.
Deze op zijn beurt is afhankelijk van een goede landingsfase en zo is de cirkel rond.

Ik bestudeer al een poosje, hoe je in NW loopscholing kan toepassen.

Daarbij opgemerkt dat je loopscholing vooral in je jeugd bij geleerd (moet) worden om het hele proces goed onder de knie te krijgen.
Op latere leeftijd zijn verkeerde technieken moeilijk af te leren.

Wil je NW echt als sport zien, zal loopscholing een cruciale techniek blijken te zijn.

Voor de recreant speelt dat veel minder.

Ik ben er nog niet uit of ik NW als sport zie of als vrijetijdspassering.
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
pim

BerichtGeplaatst: Ma Mei 12, 2008 22:22    Onderwerp: Reageer met quote

Hallo Saskia,
Door nu een reaktie te geven neem ik het laatse woord Laughing weer over maar ik gun het jou van harte hoor.
Ik meng me in deze discussie om mensen aan het denken te zetten.
Hoe meer info ik vrij geef hoe makkelijker het is om als cursist zelf te leren kiezen wat bij jou past.
Ik zou graag willen dat er zich meer instructeurs in deze discussie zouden mengen want ook mijn mening is maar een visie.
En die ik als je terug leest op het forum ook door ervaring in de praktijk wel eens heb herzien.
Is nordicwalking een sport; het is denk ik een bewegingsvorm die je op veel manieren kan toepassen.
Als trainingsvorm/middel kun je het sport noemen(het wordt echter nog niet toetsbaar of in competitie verbanduitgevoerd) .
Maar het kan ook ter ondersteuning dienen zoals in de revalidatie en voor mensen met fysieke klachten.
Of als therapeutische vorm als middel ter versteking/verbetering van bewegeeg patroon of spier versterking of houding verbetering.

Hallo Frans ik weet dat er vanuit de KNAU aandacht is voor loopscholing en nordicwalking Ook de methodische opbouw van de INWA besteed aandacht aan de looptechniek vanuit loopscholing.
Misschien is het interessant om je visie/technische opbouw met ons te delen.

Groeten
Pim
Naar boven
FransP
Bedreven Nordic Walker
Bedreven Nordic Walker

BerichtGeplaatst: Wo Mei 14, 2008 8:00    Onderwerp: Reageer met quote

Pim, en anderen.

De moeillijkheid is dat je een geoefende groep moet hebben die mee kan en wil denken. Zodat je oefenvormen kan ontwikkelen.
Zelf probeer ik wel het e.e.a maar referentie heb ik niet en kan ook niet van mijzelf afkijken.
Een aantal oefenvormen zouden wellicht eerst zonder poles geoefend moeten worden en daarna kijken hoe dat met poles verwerkt kan worden.
Zoals ik het nu zie, is het best een complex gebeuren, vandaar dat je geoefende NW'ers nodig hebt, met de nodige condititie en geduld.

Ik weet niet waar je ongeveer woont, als dat in de buurt is kunnen we misschien eens samen wat uitproberen en dat later in een groep uitwerken.

Geldt ook voor andere geïntresseerden.
Sandra Stockentree
Beginnend Nordic Walker
Beginnend Nordic Walker

BerichtGeplaatst: Wo Mei 14, 2008 10:28    Onderwerp: Reageer met quote

Beste fanatieke instructeurs en nordic walkers,
Wat volgends mij voorop moet staan is dat iedereen "de andere" technieken onderkent. Ik heb zo mijn eigen voorkeur en kan die ook onderbouwen. Als fysioteharepeut kijk je weer anders naar mensen die bewegen. Iets als waarheid vertellen omdat het zo aangeleerd is vind ik heel gemakkelijk zeggen, waarom doe je iets en waarom niet en als die verklaring logisch en aannemelijk is nou wat let je! Wanner je met patientengroepen werkt moet je wel oppassen dan gaan sommige dingen gewoon niet op en dan heb je zeer zeker een goed onderbouwing nodig waar om juist wel of juist niet de nadruk op een bouwsteen van de techniek leggen.
Klachten kunnen ook voortkomen ( tijdens het bewegen volgens NW ) omdat het lichaam iets moet doen wat het niet kent, pijn is niet altijd een signaal van: er gaat iets kapot. Wat is pijn? Maar dan kom je al heel erg in een gebied waar kennis en ervaring belangrijk zijn!!!!!
Zwaaifase, steunfase, afzetfase, dat zijn termen die voor mij al weer een andere betekenis hebben dan bijvoorbeeld een aantal van jullie, discussieren is dan moeilijk, zeker alleen via tekst.
Als je je kritisch opsteld en open staat voor invloeden van anderen dan blijft Nordic Walking bestaan. En ook als instructeur weer een refresher doen of een cursus goed doseren is zeer zeker aan te raden, wortd je weer allert van je eigen kunnen en grenzen.

Ik ga weer aan het werk.

Gr. Sandra
Saskia

BerichtGeplaatst: Wo Mei 14, 2008 22:21    Onderwerp: Reageer met quote

Hallo Sandra,

Goed om te lezen dat er serieuze instructeurs zijn die het welbevinden van de Nordic Walker voorop stellen! Voor mijzelf vind ik het erg belangrijk om ook mijzelf te blijven ontwikkelen op Nordic Walkinggebied en ga daarom eind deze maand wederom op cursus ditmaal bij de NWUnie en wel voor de Instructor-opleiding. Ook ben ik een groot voorstander van jaarlijkse certificering van instructeurs om op deze manier het zgn "kaf van het koren" te scheiden Smile
Daarnaast wordt het onderwel tijd voor conferenties op Nordic Walkinggebied met instructeurs uit den lande...wellicht héél verhelderend en gaan we op den duur ook nog eens allemaal dezelfde "taal"spreken!
De tijd zal het leren en ondertussen babbelen we op dit forum er lustig op los Very Happy en dan mis ik inderdaad wel eens de menselijke interactie daarbij haha
. Okay... tot later Wink
Groetjes v.d. Veluwe
Gera
Beginnend Nordic Walker
Beginnend Nordic Walker

BerichtGeplaatst: Di Mei 20, 2008 8:33    Onderwerp: techniek (bericht voor o.a. Pim) Reageer met quote

Beste Pim,

Is lopen met een gebogen arm volgens een natuurlijk looppatroon? Als ik volgens een natuurlijk looppatroon loop is mijn arm bijna gestrekt, maar niet gefixeerd. Geheel natuurlijke beweging. Pendelbeweging. Niets onnatuurlijks aan, alleen bij bv reumapatienten (elleboog, onderarm, pols, schouder) en mensen met andere lichamelijke beperkingen pas ik de techniek wel eens wat aan aan de omstandigheden.
Ik ben NWU-instructeur. Ook geef ik NFIB-techniek (Alfa) (opleiding ook bij NFIB gehad), ik denk jou wel bekend en ik heb een bijscholingscursus gevolgd voor reumapatienten bij de KNAU.
Iedere organisatie heeft zijn goede en minder goede kanten, maar voorop staat cursisten verantwoorde bewegingen te laten uitvoeren binnen de mogelijkheden van de cursist.

Gera
(NWU instructeur)
FITWAY
Naar boven
pim

BerichtGeplaatst: Wo Mei 28, 2008 15:40    Onderwerp: Reageer met quote

Hallo Gera,

Heb jij in de voorzwaai aan de eind fase je gehele arm gestrekt?
Of buig je je arm af aan het eind van de voorzwaai licht in?
De arm gaat in een natuurlijke beweging voor licht in buigen en naar een strekking in de achterzwaai maar lees eens terug op het forum wat ik er over geschreven heb dan zie je mijn visie.

Met vriendelijke groeten
Pim
Naar boven
Gera
Beginnend Nordic Walker
Beginnend Nordic Walker

BerichtGeplaatst: Wo Mei 28, 2008 19:32    Onderwerp: techniek Reageer met quote

Hoi Pim,

Bedankt voor je reactie! Ik viel eigenlijk over een zinnetje in een van je berichten: De INWA-techniek is wat veiliger in het lichaam. Dat was de reden voor mijn reactie.
Als ik vanuit de schouder zwaai met romprotatie dus als ik de schouder meeneem en ik zwaai voor tot navelhoogte en naar achteren dan is mijn arm toch echt wel (bijna) gestrekt, beter gezegd: lang. Door deze (pendel)zwaai gaan de krachten de grond in en komen zo niet verkeerd verdeeld op de gewrichten terecht en zorgt m.i. voor een goede voortdrijving. De meeste mensen in mijn groepen kunnen deze techniek gebruiken. Er zijn natuurlijk uitzonderingen (schouderproblemen, reuma (Bechterew)) dan kijk ik individueel, bv kortere pas en dus kortere armzwaai, andere stoklengte, soms is de arm wat meer gebogen indien het niet anders kan. Om te zeggen dat de INWA-techniek wat veiliger in het lichaam is vond ik persoonlijk wat te kort door de bocht. Maar wie ben ik om te zeggen dat ik alles weet, ik leer nog elke dag.

Nu we toch zo aan de klets zijn....Zou het niet een goed idee zijn om eens om een instructeursforum te vragen. Ik merk dat op het forum veel mensen die geen instructeur zijn zich mengen in opmerkingen/discussies bv over techniek en dit kan wel eens verwarrend zijn, alhoewel ik wel vind dat iedereen zijn mening moet kunnen geven alleen is niet altijd duidelijk wie instructeur is en wie niet. Pim, laat duidelijk zijn, ik bedoel jou zeker niet, ik weet dat je instructeur bent en hoor graag je mening ook al verschillen we van mening hier en daar. Ik vind het heel prettig om zo van gedachten te wisselen met jou en instructeurs onder elkaar en natuurlijk ook met mensen die (willen gaan) nordic walken en geen instructeur zijn. Ook niet-instructeurs kunnen goede ideeën hebben. Wat is jouw idee hierover?
Pim bedankt voor je reactie. Tot horens maar weer. Groeten Gera.
Naar boven
pim

BerichtGeplaatst: Do Mei 29, 2008 9:33    Onderwerp: Reageer met quote

Hallo Gera,
Het valt me op dat er al zoveel geschreven is over nordicwalking en techniek op dit forum .
Ook door instructeurs.
Veel thema's herhalen zich met het komen van nieuwe mensen op het forum.Wat op zich goed is .
Ik zou veel liever zien dat de bonden onderling eens wat meer naar elkaar toe zouden groeien.
Nu is de NFIB weer opgesplitst in een Belgisch en een Nederland deel.
Waarom niet een groot samenwerkend verband met een gezamelijke visie op nordicwalking?
Ik weet denk ik het antwoord zelf wel er zijn te veel commerciele belangen.
Soms kijk ik nog op het forum meestal hou ik me bezig met les geven daar steek ik liever mijn energie in en ik denk dat veel instructeurs daar net zo over denken maar misschien Gera lukt het je om meerdere instructeurs hier op het forum te laten discussieren.
Ik verwacht er weinig van.
Groetjes
Pim
Naar boven
Jan
Beginnend Nordic Walker
Beginnend Nordic Walker

BerichtGeplaatst: Zo Jun 01, 2008 15:16    Onderwerp: Reageer met quote

Hallo allemaal,

Door veel zelf te NW en elke week naar de training te gaan merk ik dat je de techniek steeds meer verfijnd en steeds meer eigen word.
Ik merk echt hoe belangrijk het is om regelmatig naar de NW training te gaan er sluipen snel verkeerde dingetjes in. Dus iedereen naar de training die door een erkende trainer gegeven word!

Groet, Jan
kuuske

BerichtGeplaatst: Zo Jun 01, 2008 23:33    Onderwerp: hollandse koopgeest Reageer met quote

kijk als instrukteur kun je naarmate je zienswijze lessen geven, de ene mens is de andere niet , naar leeftijd en beperkingen zul je de techniek moeten aanpassen aan die leerling , maar het grootste probleem is toch ,!!!!waarom zou ik geld uitgeven aan lessen , dat kan ik zo ook wel , stelt toch niks voor , dit hoor ik heel vaak , je ziet ook het resultaat als je je ronde aan het lopen ben met nordicwalkers die de tecdhniek wel hebben geleerd ,het gaat soepel en beheerst , daar staan dan de niet lesvolgende nw,ers meestal raar van te kijken , en als je een praatje met ze maakt komt meestal , de hollandse koopgeest weer naar boven , voor een duppie op de eerste rang zitten, dus waarom geld uitgeven , de buurvrouw kan het ook , dus ik ook ,,, groetjes
Miss P.
Aankomend Nordic Walker
Aankomend Nordic Walker

BerichtGeplaatst: Do Jul 10, 2008 0:32    Onderwerp: Voor Saskia Reageer met quote

Hoi Saskia,

Ik ben nieuw op dit forum, dus ik weet niet zeker of ik het goed doe en of jij dit berichtje wel onder ogen krijgt.
Maar goed.
Na jou vlammend betoog over de juiste techniek, is mijn vraag aan jou: Wààr vind ik die leraar/instructeur?
Heel graag zou ik met iemand die weet 'hoe het moet' een les nemen, maar hier in Amsterdam vind ik alleen maar beginnerscursussen.
Ik loop al twee jaar fanatiek en 'snel', maar zou graag een professioneel oog naar mijn manier van lopen laten kijken en het liefst ook nog door iemand die mij ook Nordic running kan leren.
Kan jij mij doorverwijzen naar een collega hier in de omgeving van Amsterdam?

Ik zou je erg dankbaar zijn!
Naar boven
Caro
Bedreven Nordic Walker
Bedreven Nordic Walker

BerichtGeplaatst: Do Jul 10, 2008 8:51    Onderwerp: Reageer met quote

Je schreef dat je na één les zelf fanatiek bent gaan lopen. Dat kan natuurlijk, maar de meeste mensen die lessen hebben er meer nodig om alle facetten van de techniek stapsgewijs aan te leren en te laten beklijven. Ik zeg dus niet dat jouw techniek niet deugt, hey, ik heb je nog niet zien lopen hè Wink . Maar dat weet je van jezelf ook niet, omdat je geen controle hebt. Ik zou een instructeur bellen en vragen of hij ook gevorderdenlessen geeft en of hij daarin ook running doet en alles wat je verder nog zou willen. En ga er dan niet vanuit dat je het wel kunt, als je het een keer gezien hebt, maar neem een aantal lessen. Daar word je nooit minder van!
Paddington
Fanatiek Nordic Walker
Fanatiek Nordic Walker

BerichtGeplaatst: Do Jul 10, 2008 20:38    Onderwerp: Reageer met quote

Caro, ik ben het helemaal met je eens! Als je in een hoog tempo kunt Nordic Walken, wil nog niet zeggen dat je de techniek goed beheerst!!

Trouwens wat is er mis met een beginnerscursus!!! Het is niet zo "één demonstratieles en ik kan Nordic Walking". Ik heb géén demo les gevolgd, maar ben direct met de basiscursus begonnen. Daar heb ik geen moment spijt van gehad.

Nordic Running, dat is wel iets anders dan Nordic Walking!!!

Groetjes, Susan
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats Reactie    Nordicwalkingforum.nl Forum Index -> Nordic Walking techniek Tijden zijn in GMT + 1 uur
Ga naar Pagina Vorige  1, 2, 3  Volgende
Pagina 2 van 3

Weer voor Nordic Walking?