Nordicwalkingforum.nl Forum Index
Nordicwalkingforum.nl
Het forum voor en door Nordic Walkers (i.s.m. nordicwalking.startpagina.nl)

FAQFAQ   ZoekenZoeken   GebruikerslijstGebruikerslijst   GebruikersgroepenGebruikersgroepen   RegistreerRegistreer 
 ProfielProfiel   Log in om je privé berichten te bekijkenLog in om je privé berichten te bekijken   InloggenInloggen 
 Naar de fotoalbumsNaar de fotoalbums   KalenderKalender Voeg deze site toe aan favorietenVoeg deze site toe aan favorieten

Hoezo Nordic Walking Techiek?!
Ga naar Pagina Vorige  1, 2, 3

Plaats nieuw bericht   Plaats Reactie    Nordicwalkingforum.nl Forum Index -> Nordic Walking techniek

Handige links:

Markeer 'alles gelezen'
Uitleg 'rankings'
Boeken en DVD's
NWforum.nl T-shirts
Nordic Walking Foto's
Nordic Walking Kalender
NW.startpagina.nl
NW-int.startpagina.nl
rss (forum)

Komende events in de kalender:

Laatste toegevoegde foto's aan de foto-albums:
IJSSELBRUG ZWOLLE, ...
IJSSELBRUG ZWOLLE, ...
Geplaatst door: Ronald Hekkert
12-05-2018
Oudemolen  10 km ...
Oudemolen 10 km ...
Geplaatst door: quib
03-10-2016
Nordic Walking ...
Nordic Walking ...
Geplaatst door: Ronald Hekkert
05-06-2016
Auteur Bericht
Miss P.
Aankomend Nordic Walker
Aankomend Nordic Walker

BerichtGeplaatst: Vr Jul 11, 2008 23:12    Onderwerp: Nou moe?! Reageer met quote

Hoi Susan,

Hopelijk bedoel je het niet zo heftig, maar jou reactie komt wel heftig over met al die uitroeptekens, alsof ik een misdaad bega; hoe durf ik te Nordic Walken met maar een lesje achter de rug! Gut ik zou er toch bijna mee stoppen zeg.
Maar goed, laat ik me vooral niet van de wijs brengen en er vanuit gaan dat iedereen hier op het forum het beste met elkaar voor heeft, toch?

Ik zal even een toelichting geven dan weten jullie hoe het zit.

Ik ben 'ooit' begonnen met Powerwalken totdat ik last kreeg van mijn knie. Vele onderzoeken, maar beter werd het niet. Toen hoorde ik, nu ruim twee jaar geleden, over Nordic Walken en het bijkomend effect van het ontlasten van oa je kniegewrichten. Ben me gaan informeren en inlezen en na een proefles had ik de smaak te pakken, dit is precies wat ik nodig had.
Inmiddels loop ik als een speer; 6 KM in 40 min. Nooit ergens last van, nooit een blessure (behalve dan altijd een blaar op mijn hiel omdat ik de juiste schoenen maar niet kan vinden) Het is voor mij de kick en de uitdaging om elke keer weer heel goed naar mijn eigen techniek te kijken; goede armswing, geen slepende stokken, grote pas, voortstuwing, buikspieren en al wat niet meer. Natuurlijk is er verbetering mogelijk, daar vraag ik ook om!
Ik loop vaak in een groot park in Amsterdam en in een duingebied en zie regelmatig groepen die les krijgen. Maar wat ik zie sluit totaal niet aan met waar ik behoefte aan heb; groepen vrouwen die gezellig babbelend een beetje met stokken zwaaien. Niks geen zweet, niks geen snelheid en kracht. Als ik langskom 'scheuren' :wink: valt zo'n groep ook altijd stil en smiespeld men oh en ah. Ja voor mij is het een sport een fikse workout, zwoegen en zweten, heerlijk!
Nooit, maar dan ook nooit kom ik Nordic Walkers tegen die lopen zoals ik. Alleen joggers die of onder de indruk zijn en vragen wat ik precies doe en waarom of geinponems die roepen of ik ga skieën.
Ik doe serieus aan Noric Walking and I'm proud of it!
Dus nee, geen beginnersklasje voor mij.
Mag dat? :)

Thanks people.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
Caro
Bedreven Nordic Walker
Bedreven Nordic Walker

BerichtGeplaatst: Za Jul 12, 2008 6:32    Onderwerp: Reageer met quote

Toch zijn ze er wel hoor, groepen waar echt gesport wordt. Ik denk dat het probleem in twee dingen zit:
1. In een beginnerscursus ben je nog zo bezig met het aanleren van de techniek, dat je daar je handen al vol aan hebt. Uphill-downhill training, intervaltraining is allemaal nog niet volop aan de orde. Overigens hebben wij destijds tijdens onze beginnerscursus door de hitte door het zand geploegd, ook heuvelop, en liep het zweet onze schoenen in. Het kan dus wel.

2. Er zijn (veel) mensen die gaan Nordic Walken omdat het ze prettig lijkt om iets aan beweging te doen dat ondersteunend is, zonder dat ze zich moeten afbeulen. Dat kan leiden tot de kletsgroepjes die jij regelmatig ziet.

Vaak zie je dat in de gevorderdenlessen wel heel fanatiek gesport wordt. Afgewisseld met een rustiger tempo. Gezelligheid is leuk, maar er moet ook wat gedaan worden! Wij liepen met ons groepje een pyramide en werden ingehaald door een fietser: "Dames, jullie lopen 7.5km per uur!" (niet het hele uur hoor).

Wat ik je aan kan raden: Sluit je aan bij een gevorderdengroep. Het houdt je techniek op peil, want je krijgt regelmatig aanwijzingen, en het is leuk om steeds andere oefeningen te doen. En het kan ook nog heel gezellig zijn!
Paddington
Fanatiek Nordic Walker
Fanatiek Nordic Walker

BerichtGeplaatst: Za Jul 12, 2008 17:11    Onderwerp: Reageer met quote

Misschien wat te veel gestrooid met uitroeptekens...

Nordic Running: kijk eens op www.nordicwalking.nl bij "zoek adressen" en dan "Nordic Running sportinstructeurs". Misschien kunnen zij jou doorverwijzen naar een clubs/vereniging in Amsterdam waar een Nordic Running groep actief is.

Groetjes,
Susan
Jacques
Bedreven Nordic Walker
Bedreven Nordic Walker

BerichtGeplaatst: Za Jul 12, 2008 18:37    Onderwerp: Reageer met quote

Hoi, Miss P

Klik op de nordicwalking.startpagina.nl bij Zuidholland op Noordwijkerhout en je vind daar Action4Vitality.
Ze zijn Sportlevel gecertificeerd en ik kan je verzekeren dat je daar volop aan je trekken komt, ik zou zeggen probeer het eens het is daar heerlijk sporten in bos, duin en op het strand.

Met Sportieve Groet

Jacques. Cool
kuuske
Nordic Walking Instructeur
Nordic Walking Instructeur

BerichtGeplaatst: Zo Jul 13, 2008 19:03    Onderwerp: nordic running Reageer met quote

hallo miss p , je vroeg iets over nordicrunning en of dat ik er een instr voor je wist in amsterdam, nou nee , ik leef en woon in breda , dus daar weet ik zo wel alles te vinden op het gebied van nordicwalking en running , ik geef onde meer die lessen , maar uit je stukje tekst kan ik niet goed opmaken of dat je de gevorderde techniek van nordicwalking juist hanteerd, doe je dit niet goed , dan kun je ook niet op de juiste manier leren ,, nordicrunning te behersen, de techniek is zo balangerijk , daar staat of valt alles mee, , ik zou zeggen plaats eens een oproep op het forum , , groetjes
Albert
Aankomend Nordic Walker
Aankomend Nordic Walker

BerichtGeplaatst: Ma Mrt 08, 2010 23:37    Onderwerp: Reageer met quote

Ik vraag mij wel eens af, zou Exerstriding voor veel mensen niet een veel beter alternatief zijn dan Nordic Walking?
Er wordt bij Exerstriding gebruikt gemaakt van straploze poles, de voor veel mensen moeilijke achterzwaai ontbreekt bij Exerstriding.
Er wordt min of meer een neerwaartse druk uitgeoefend.
Zelf heb ik deze techniek nooit beoefend, maar ik heb wel de filmpjes van Tom Ruttlin, de grondlegger van het Exerstriding, bestudeerd.
De techniek van Nordic Walking is veel moeilijker dan Exerstriding.
Omdat de poles constant vast worden gehouden en voor blijven, lijkt het mij dat mensen die niet al te vast op hun benen zijn, zich zekerder voelen.

Albert
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
quib
Bezeten Nordic Walker
Bezeten Nordic Walker

BerichtGeplaatst: Di Mrt 09, 2010 9:34    Onderwerp: Reageer met quote

Hoi Albert,
Allereerst welkom op het Forum.
De Exerstriding stokken zijn inderdaad zonder lussen, dus je zal ze inderdaad goed moeten vasthouden, dus geen achterwaardse zwaai.
Ze hebben ook ergonomische handvatten (zoals bij sommige fietshandvatten Wink ) dus gemakkelijk te hanteren. Mensen met reuma e.d. zullen er misschien meer aan hebben om er mee te lopen en hoeven ook de achterwaardse zwaai niet te maken. Veel steun bij het lopen dus.
Onze "gewone" nordicwalkingstokken, geven je de gelegenheid om alle spieren van bijna je hele lichaam mee te laten doen, armen, schouders, etc. Dus veel moeilijker net zoals jij zegt, dan de Exerstriding.
Bij het kopen van de stokken, zou je in elke winkel moeten kunnen kiezen, welke voor hem of haar het beste zou kunnen zijn.
Bij onze groep loopt nu ook een man mee met gewone wandelstokken (met losse lus) van Leki, daar loopt hij lekker mee zegt hij, maar kan de achterzwaai niet met ons mee doen.

Laughing Een blije Nordic Walker, herken je aan de vliegjes op z’n tanden Laughing
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Bekijk de homepage
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats Reactie    Nordicwalkingforum.nl Forum Index -> Nordic Walking techniek Tijden zijn in GMT + 1 uur
Ga naar Pagina Vorige  1, 2, 3
Pagina 3 van 3

Weer voor Nordic Walking?