Nordicwalkingforum.nl Forum Index
Nordicwalkingforum.nl
Het forum voor en door Nordic Walkers (i.s.m. nordicwalking.startpagina.nl)

FAQFAQ   ZoekenZoeken   GebruikerslijstGebruikerslijst   GebruikersgroepenGebruikersgroepen   RegistreerRegistreer 
 ProfielProfiel   Log in om je privé berichten te bekijkenLog in om je privé berichten te bekijken   InloggenInloggen 
 Naar de fotoalbumsNaar de fotoalbums   KalenderKalender Voeg deze site toe aan favorietenVoeg deze site toe aan favorieten

De relativiteit van een goede techniek.

Plaats nieuw bericht   Plaats Reactie    Nordicwalkingforum.nl Forum Index -> Nordic Walking techniek

Handige links:

Markeer 'alles gelezen'
Uitleg 'rankings'
Boeken en DVD's
NWforum.nl T-shirts
Nordic Walking Foto's
Nordic Walking Kalender
NW.startpagina.nl
NW-int.startpagina.nl
rss (forum)

Komende events in de kalender:

Laatste toegevoegde foto's aan de foto-albums:
IJSSELBRUG ZWOLLE, ...
IJSSELBRUG ZWOLLE, ...
Geplaatst door: Ronald Hekkert
12-05-2018
Oudemolen  10 km ...
Oudemolen 10 km ...
Geplaatst door: quib
03-10-2016
Nordic Walking ...
Nordic Walking ...
Geplaatst door: Ronald Hekkert
05-06-2016

Wij vinden het belangrijk dat er correct genordict wordt want:
a: Een goede techniek is immers veel beter voor je gezondheid
40%
 40%  [ 4 ]
b: Wij beoefenen een serieuze sport en daar hoor je serieus mee om te gaan.
50%
 50%  [ 5 ]
c: Het ziet er ook niet uit, als je het niet goed doet.
10%
 10%  [ 1 ]
Totaal aantal stemmen : 10

Auteur Bericht
Caro
Bedreven Nordic Walker
Bedreven Nordic Walker

BerichtGeplaatst: Zo Apr 27, 2008 17:48    Onderwerp: De relativiteit van een goede techniek. Reageer met quote

Regelmatig komen er berichtjes voorbij in de geest van: "Wat jammer dat er zoveel mensen Nordiccen zonder goede techniek". Wij, de fanatiekelingen, hebben allemaal minimaal een basiscursus achter de stokken en hechten aan een goede techniek om zo optimaal mogelijk te lopen. Zo nu en dan zien we dan ook mensen lopen die dat overduidelijk niet gedaan hebben. En daar kunnen we erg kritisch over zijn.

Die kritiek, waar komt die eigenlijk vandaan? Waarom is het er ons zoveel aan gelegen dat "men" correct loopt? Komt dat voort uit bezorgdheid om andermans lijf en leden? Voelen wij ons stiekem "beter"? Gebeurt het vanuit een soort van minderwaardigheidscomplex omdat onze sport nog steeds niet zo serieus genomen wordt dat heel veel mensen denken te Nordiccen zodra ze een paar stokken vasthouden tijdens het lopen?

Kortom, laten we eens onderzoeken wat er in onderbuikland leeft Wink
Caro
Bedreven Nordic Walker
Bedreven Nordic Walker

BerichtGeplaatst: Zo Apr 27, 2008 18:00    Onderwerp: Reageer met quote

Ik heb op b gestemd Embarassed . Het wordt beter, maar zeker in het begin vond ik het heel vervelend om me steeds te moeten verantwoorden voor de "bejaardengym" die Nordic Walking in de ogen van velen was. Whahahahaha, slapstick: Dat méén je niet, loop jij écht met van die stokken? En ik maar weer uitleggen dat het echt wel een sport is, en ook nog helemaal niet gemakkelijk. Dat er een hele Techniek bij komt kijken waar je weldegelijk een Cursus voor moet volgen.

En dat vind ik nog steeds. Tenminste, ik vond de cursus erg nuttig om het nordiccen goed onder de knie te krijgen. Als ik de techniek goed toepas, loop ik lekkerder.

En schaam oh schaam, ik heb ook commentaar gehad op mensen die "zomaar" wat deden. Vanuit een misplaatst minderwaardigheidsgevoel dus. Inmiddels zie ik het plezier dat mensen beleven aan wandelen met stokken. Dat ze zich er prettiger bij voelen, zekerder, veiliger. En dat sommige mensen dat voldoende vinden, ook zonder perfecte techniek. En bedenk ik me dat er ook legio mensen zijn die in de zomer een partijtje batmintonnen zonder ooit een les gehad te hebben. En daar hoor je ook niemand over.
Saskia
Nordic Walking Instructeur
Nordic Walking Instructeur

BerichtGeplaatst: Zo Apr 27, 2008 21:47    Onderwerp: Technieklessen!? Reageer met quote

Hallo Caro,

Vast wel eens gehoord van jong geleerd is oud gedaan! Voor de meerderheid in Nordic Walkingland geldt dit absoluut niet! Ik denk dat het tijd wordt dat iedereen dat gaat snappen en dat zeg ik uit bezorgdheid enerzijds en uit passie voor de sport anderzijds. Laten we wel wezen er mag onderhand wel eens een goede shifting komen in instructeursland. Rolling Eyes Very Happy Laten er a.u.b. mensen lesgeven die en verstand van zaken hebben en klanten blijven coachen en het belang van een goede techniek voorop stellen Confused Smile . In 4 lessen leer je géén Nordic Walking en ook in 8 lessen niet.. Sad Laughing het heeft tijd nodig voor mensen beseffen dat ze gevoel krijgen voor de NW-techniek. Je mag me kritisch noemen, betrokken, en bloedfanatiek dat maakt mij niet zoveel uit..ik heb ontzettend véél plezier in Nordic Walken en geef vol passie les en hoop dat velen dat gaan beleven tijdens het nordicen wat ik ook beleef (op den duur) Cool
Met een sportieve groet, www.nordicwalking4fun.nl
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur mail Bekijk de homepage
Caro
Bedreven Nordic Walker
Bedreven Nordic Walker

BerichtGeplaatst: Ma Apr 28, 2008 6:48    Onderwerp: Reageer met quote

Hallo Saskia,

Ik denk zeker dat je gepassioneerd en betrokken bent. En ik ben het ook met je eens dat instructie en (blijven) werken aan je techniek belangrijk is voor een grote groep Nordic Walkers (voor hen die het als hun sport zien). Maar ja, er is daarnaast ook nog een categorie mensen die hun stokken gebruiken zoals we eerder een dikke tak uit het bos gebruikten. Als steuntje of als wandelaccessoire.

Laatst zaten we met ons superserieuze NW-groepje koffie te drinken na de vervolgles (ik heb al 2 jaar vervolglessen). Aan een tafeltje naast ons zat een ouder stel aan de koffie. Ze hadden stokken bij zich die als NW-stokken verkocht werden, maar die absoluut ongeschikt waren om werkelijk mee te nordiccen (je kon niet in de stap leunen en als je de sto losliet was je hem kwijt). Die mensen waren 75+, en heel blij met hun stokken. Ze hadden er steun aan bij hun wandeling en omdat bij hen in de wijk zoveel tegels loslagen, gebruikten ze ze ook op straat. Dan deden ze de lussen niet vast om hun hand.

Mijn instructeur was ook meteen zéér kritisch, want de stokken deugden absoluut niet. Dat is ook een kwalijke zaak, want als beginnend Nordiccer weet je vaak niet wat wel en niet deugdelijk is. Ook daarin is instructie belangrijk. Maar deze mensen hadden niet het Noridic Walking als doel en voor hen voldeden ze. En ook de manier van lopen voldeed voor hen.

Mag dat dan nog Nordic Walking heten? Nee, strict genomen niet. Dan is het wandelen met stokken. Maar dat vind ik persoonlijk niet zo belangrijk. Een potje batminton in de achtertuin mag denk ik ook niet zo heten volgens de echte batmintonners. Die vinden het waarschijnlijk gefladder met rackets die die naam ook niet verdienen (en voor drie euro bij de Lidl gekocht zijn).

Voor hen die NW wél als sport beoefenen, kun je bijna niet om instructie en een goede techniek heen. En ergens is het jammer dat NW bekend is geworden als die sport die je in 6 lessen kunt leren. Want na die 6 lessen begint het pas en techniek heeft tijd nodig om te beklijven en eigen te worden. Dat is belangrijk als je serieus wil sporten. Of je nou NW, hardloopt of tennist.

Maar toch vind ik het een momentje van zelfreflectie waard om eens te kijken waar het gigantische oordeel vandaan komt dat wij, serieuze nordic walkers, vaak hebben zodra er mensen langslopen met stokken op een manier die niets met NW te maken heeft Wink
Sandra Stockentree
Beginnend Nordic Walker
Beginnend Nordic Walker

BerichtGeplaatst: Di Apr 29, 2008 14:31    Onderwerp: Reageer met quote

Reflectie is belangrijk maar ook de kennis hebben van het materiaal voordat je kritiek geeft want misschien zijn de poles wel helemaal geen poles maar echt wandelstokken en lopen deze oudere mensen bewust met stokken, of zijn het exerstriderpoles, een verwante techniek maar wel een andere uitvoering, met name optisch. Toch staat bij mij voorop dat al deze mensen buiten aan het bewegen zijn en waarschijnlijk ook nog met plezier. Misschien zijn deze mensen wel heel makkelijk te prikkelen tot een cursus, wie weet.
Op de mensen die helemaal niets aan beweging doen kun je dan nog beter kritiek leveren.
Waar het omgaat is dat jezelf uit kunt leggen waarom je iets wel of juist niet doet en als dat aannemelijk klinkt kunnen we het heel erg fijn hebben met elkaar in de natuur op de wandelpaden.

Have fun,

Gr. Sandra
Caro
Bedreven Nordic Walker
Bedreven Nordic Walker

BerichtGeplaatst: Di Apr 29, 2008 16:34    Onderwerp: Reageer met quote

Deze mensen hadden hun stokken wel als Nordic Walking stokken gekocht. Maar ze gebruiken ze inderdaad als stokken, met lussen. Wat wel weer een soort van gevaarlijk is, is dat de verkoper aan die meneer had verteld dat hij zijn duim door het lusje kon steken voor extra stevigheid. Bij een val zou zijn duim daardoor echter zonder meer breken Shocked .

En inderdaad, deze mensen hebben plezier in het wandelen en steun aan hun stokken. Helemaal goed dus. Van mij krijgen ze geen commentaar. Ik vind het ook niet aan mij om mensen te gaan overtuigen dat ze een cursus zouden moeten gaan volgen. Dat moet iedereen voor zichzelf weten.

Overigens heb ik wel kennis over verschillende soorten stokken. Maar heb jij weleens gezien wat er voor Nordic Walkingstok door gaat wat het absoluut niet is? En dát vind ik wel kwalijk: Dat er zefs in sportwinkels niet altijd goed advies kan worden gegeven. Dat er adviezen worden gegeven zoals je duim tussen de bandjes van de lus steken waardoor je op zijn minst je duim breekt als je struikelt.

En ik ben het geheel met je eens als je zegt dat bewegen altijd beter is dan niet bewegen. En wanneer mensen dat dankzij stokken in hun handen doen, dan is dat alleen maar geweldig!
Annette
Bezeten Nordic Walker
Bezeten Nordic Walker

BerichtGeplaatst: Di Apr 29, 2008 16:46    Onderwerp: Reageer met quote

Embarassed ik heb mijn poles ook gebruikt bij bergwandelen! Embarassed

Kon manlief de echte bergstokken gebruiken, allebei blij!
.......\_)......)../....
................(_/.....
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Bekijk de homepage
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats Reactie    Nordicwalkingforum.nl Forum Index -> Nordic Walking techniek Tijden zijn in GMT + 1 uur
Pagina 1 van 1

Weer voor Nordic Walking?