Nordicwalkingforum.nl Forum Index
Nordicwalkingforum.nl
Het forum voor en door Nordic Walkers (i.s.m. nordicwalking.startpagina.nl)

FAQFAQ   ZoekenZoeken   GebruikerslijstGebruikerslijst   GebruikersgroepenGebruikersgroepen   RegistreerRegistreer 
 ProfielProfiel   Log in om je privé berichten te bekijkenLog in om je privé berichten te bekijken   InloggenInloggen 
 Naar de fotoalbumsNaar de fotoalbums   KalenderKalender Voeg deze site toe aan favorietenVoeg deze site toe aan favorieten

D82 - Dwingelderveldroute - 12,8 km. Drenthe

Plaats nieuw bericht   Plaats Reactie    Nordicwalkingforum.nl Forum Index -> Nordic Walking Routes (i.s.m. Nordicwalkingnet.nl)

Handige links:

Markeer 'alles gelezen'
Uitleg 'rankings'
Boeken en DVD's
NWforum.nl T-shirts
Nordic Walking Foto's
Nordic Walking Kalender
NW.startpagina.nl
NW-int.startpagina.nl
rss (forum)

Komende events in de kalender:

Laatste toegevoegde foto's aan de foto-albums:
IJSSELBRUG ZWOLLE, ...
IJSSELBRUG ZWOLLE, ...
Geplaatst door: Ronald Hekkert
12-05-2018
Oudemolen  10 km ...
Oudemolen 10 km ...
Geplaatst door: quib
03-10-2016
Nordic Walking ...
Nordic Walking ...
Geplaatst door: Ronald Hekkert
05-06-2016
Auteur Bericht
quib
Bezeten Nordic Walker
Bezeten Nordic Walker

BerichtGeplaatst: Zo Jul 26, 2009 21:59    Onderwerp: D82 - Dwingelderveldroute - 12,8 km. Drenthe Reageer met quote

Vandaag heel erg vroeg vertrokken naar camping en park "De Wiltzangh" bij Ruinen, zuidwest Drenthe, voor een familiebezoek van fanatieke wandelaars.
Zij hebben ons deze leuke camping laten zien en zijn toen een flink stuk van de Dwingelderveldroute gaan lopen, (helaas geen stokken bij ons), zo kwamen we ook langs het bezoekerscentrum, waar het heel erg druk was op dat moment en maar niet naar binnen gegaan.
Over een kaarsrecht stuk weg, vanaf het bez.centr. werden ingehaald door veel fietsers en kwamen we bij een prachtige heide. Hier hebben we een stuk van de route afgesneden, om weer in het bos terecht te komen, weer terug naar de camping.

Informatie: Route

Een prachtig mooi gebied, tot zover we het gezien hebben. Ik hoop dat we misschien volgend jaar de gehele route te kunnen lopen.
Foto's zijn met een mob. telf. genomen, als ze goed gelukt zijn, hoop ik ze te kunnen plaatsen. Cool

Waarschuwing voor geheel Drenthe: Rolling Eyes
DOOR HET GEBRUIK VAN VEEL Z.G. ECO-FIETSEN, OFTEWEL ELECTRISCHE FIETS GENOEMD. IS HET ZEER DRUK OP DE FIETSPADEN EN WEGEN WAAR OOK WANDELAARS LOPEN. ZE ZIJN ZEER GERUISLOOS EN HEEL SNEL BIJ JE. Confused
PAS DUS GOED OP EN GEBRUIK EVENTUEEL ZIJSPIEGELS OP JE STOKKEN. Wink Laughing

Laughing Een blije Nordic Walker, herken je aan de vliegjes op z’n tanden Laughing

Laatst aangepast door quib op Zo Okt 10, 2010 12:56, in totaal 1 keer bewerkt
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Bekijk de homepage
Jolijt
Bezeten Nordic Walker
Bezeten Nordic Walker

BerichtGeplaatst: Ma Jul 27, 2009 8:22    Onderwerp: Reageer met quote

Ha die Quib
Ja da's inderdaad een heel mooi gebied, die route is zeker een aanrader. Maar ik zou hem doordeweeks lopen als het even kan, dan is het heerlijk rustig. En als je een GPS of goede kaart hebt .... je kan het drukke fietspad ook vermijden!

Kwam de heide daar wel in bloei of was-ie ook bruin door het heidehaantje? (een rottig kevertje dat de heide aanvreet).

groetjes
Jolijt
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
quib
Bezeten Nordic Walker
Bezeten Nordic Walker

BerichtGeplaatst: Ma Jul 27, 2009 16:26    Onderwerp: Reageer met quote

Ja wel een aanrader, dit gebied he. Met een aantal vennetjes tussen de ruige heide. Ook mooi vind ik het afwisselend landschap, bos heide, vennetjes, gras/hooiland en stukken korenveldjes.
Mooi was de heide niet helemaal, afwisselende stukken wat bruiner, groene stukken en kleine stukjes die paars wilden worden zoals het hoort.
Het heidehaantje is om de 6 jaar zeeeer actief, hoorde ik iemand vlak bij het bezoekerscentrum zeggen. Dus wie weet volgend jaar, alles mooi paars. Laughing

Rond het bezoekerscentrum ligt een mooie tuin met waterpartijen waar je lager (dan het waternivau) kunt lopen, zonder dat je voeten nat worden. Laughing

Volgend jaar maar eens kijken of we daar gaan kamperen en in alle rust in de omgeving kunnen lopen en fietsen. Nu was het even snel op bezoek, stukje lopen en camping en omgeving bekijken, eten en weer terug naar huis.

Het lijkt me daar wel wat glooiender, dan in de kop van Drenthe, klopt dat?.

Laughing Een blije Nordic Walker, herken je aan de vliegjes op z’n tanden Laughing
Naar boven
Jolijt
Bezeten Nordic Walker
Bezeten Nordic Walker

BerichtGeplaatst: Ma Jul 27, 2009 18:59    Onderwerp: Reageer met quote

Hmmm nou ik vind juist onze streek iets glooiender, met de randen van de Hondsrug, b.v. bij de Bonnen bij Gieten, en de essen van Bronneger en Buinen, grappig he!
Maar mooi is het zeker in Dwingeloo, misschien herken je ook wel een paar van de foto's die ik begin dit jaar in mijn album heb gezet, zoals http://www.nordicwalkingforum.nl/fotoalbums/showphoto.php/photo/1399/ppuser/657
Ook het theehuis in de Anserdennen is een aanrader, als je daar in de buurt bent.

Jolijt
Naar boven
quib
Bezeten Nordic Walker
Bezeten Nordic Walker

BerichtGeplaatst: Wo Sep 15, 2010 21:05    Onderwerp: Reageer met quote

In de vakantie toch maar deze, voor mij lange (12,8 km zware), Dwingelderveldroute gelopen in ruim 3 uur.

Vanaf camping De Wilthzangh, waar de route door/langs loopt, kom je bij het bezoekerscentrum, waar je de auto op een groot parkeerterrein kunt neer zetten.
Een bezoek binnen en in de omliggende "tuin" is aan te bevelen.
Ook kinderen kunnen hier alles leren over de natuur en dit spelenderwijs ondervinden.

Bron: Natuurmonumenten.

Na een stukje verharde weg, kun je ook een bezoek brengen aan de schaapskooi, vanaf hier loopt een bijna kaarsrechte zandweg met een vrijliggend halfverhard fietspad, met aan beide zijden "natte" heidevelden met overal vennen .

Bron: Footzy.

Halverwege deze weg, kom je bij een klein bosje met een huisje, waar volgens zeggen, auteur Anne de Vries, het boek "Bartje" ("Ik bid nie veur brune bonen") zou hebben geschreven.

Na het Moordenaarsven sla je links af, kort daarna gaat de route rechtsaf door een hekje bij het Smitsveen en kom je in een ander soort gebied lijkt wel, met Jeneverbesstruiken, weiland, heide met weer schapen en grafheuvels.

Weer een recht zandpad met uiteraard halfverharde fietspad ernaast kom je bij de radio telescoop/sterrenwacht waar veel bankjes staan om even van de heide te genieten of gewoon even uit te rusten, vlakbij het plaatsje Lhee.
Vervolg het pad langs het heideveld en de eindeloze plassen/vennen in dit gebied. Na een camping ga je links het bos in.
Je kunt iets van de route afwijken en een bezoek brengen in de observatiehut bij de Davidsplassen.

Mooie doorkijkjes naar plassen, vennetjes, heuveltjes, bos en weilanden, (Anserveld) kom je bij theehuis de Anserdennen van Staatsbosbeheer, hier kun je binnen en op het terras wat nuttigen en uitrusten.
Af en toe op de fietpaden lopen was wel prettig, omdat de regen van afgelopen weken aan de zandpaden geen goed hebben gedaan.
Je komt uit op een asfaltweg (Witteveen) waar al snel camping De Wilthzang in zicht komt en de parkeerplaats bij het Bezoekerscentrum.

Bron: Nationaal Park Dwingelderveld.

Zeer mooie en afwisselde natuur, ik vond het wel jammer van die rechte wegen/paden maar door goed om je heen te kijken kijken, verveeld dat niet zo.
De heide zag er op dit moment op veel plaatsen wat bruin uit, dit komt volgens de 2 imkers die een stand hadden in het bezoekerscentrum door de larven van het heidehaantje.
Neem wel flink wat drinken en wat te eten mee onderweg. Het Theehuis is bija aan het eide van de route. De bordjes van www.nordicwalkingnet.nl zijn goed zichtbaar en prima te volgen.
Oh ja, de 100 meter hoogteverschil lijkt mij wel wat overdreven. :wink

Laatst aangepast door quib op Zo Mrt 25, 2012 11:02, in totaal 1 keer bewerkt
Naar boven
Jolijt
Bezeten Nordic Walker
Bezeten Nordic Walker

BerichtGeplaatst: Vr Sep 17, 2010 16:31    Onderwerp: Reageer met quote

Ha Quib
Ja die nordic-route heeft inderdaad lange rechte paden, inderdaad jammer. Als je weer eens die kant opgaat : ik heb wel een eigen GPS- route voor je die lekker kronkelt door de (soms natte!) randen van het gebied, maar die is wel een tikkie langer (ongeveer twee keer zo lang, eigenlijk....) .
Toch blijft het daar mooi, vooral als de heide bloeit.
Ha ik zie aan je nieuwe foto's dat je wel bij Spier in de buurt bent geweest, daar ging onze route ook langs!
Jij doet-em gewoon in tweeën. Ook slim Wink

Jolijt
Naar boven
quib
Bezeten Nordic Walker
Bezeten Nordic Walker

BerichtGeplaatst: Do Okt 07, 2010 16:41    Onderwerp: Reageer met quote

Om deze route te bekijken heb ik hem met de hand in moeten tekenen, omdat de gegevens op de GPS waren gewist.
Hier de link .
Ook heb ik nu wat foto's en POI's op de route geplaatst.

Deze route is ook te bekijken bij
Natuurmonumenten.

Naar boven
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats Reactie    Nordicwalkingforum.nl Forum Index -> Nordic Walking Routes (i.s.m. Nordicwalkingnet.nl) Tijden zijn in GMT + 1 uur
Pagina 1 van 1

Weer voor Nordic Walking?