Nordicwalkingforum.nl Forum Index
Nordicwalkingforum.nl
Het forum voor en door Nordic Walkers (i.s.m. nordicwalking.startpagina.nl)

FAQFAQ   ZoekenZoeken   GebruikerslijstGebruikerslijst   GebruikersgroepenGebruikersgroepen   RegistreerRegistreer 
 ProfielProfiel   Log in om je privé berichten te bekijkenLog in om je privé berichten te bekijken   InloggenInloggen 
 Naar de fotoalbumsNaar de fotoalbums   KalenderKalender Voeg deze site toe aan favorietenVoeg deze site toe aan favorieten

voor wie nordic walking.

Plaats nieuw bericht   Plaats Reactie    Nordicwalkingforum.nl Forum Index -> Nordic Walking in Zeeland

Handige links:

Markeer 'alles gelezen'
Uitleg 'rankings'
Boeken en DVD's
NWforum.nl T-shirts
Nordic Walking Foto's
Nordic Walking Kalender
NW.startpagina.nl
NW-int.startpagina.nl
rss (forum)

Komende events in de kalender:

Laatste toegevoegde foto's aan de foto-albums:
IJSSELBRUG ZWOLLE, ...
IJSSELBRUG ZWOLLE, ...
Geplaatst door: Ronald Hekkert
12-05-2018
Oudemolen  10 km ...
Oudemolen 10 km ...
Geplaatst door: quib
03-10-2016
Nordic Walking ...
Nordic Walking ...
Geplaatst door: Ronald Hekkert
05-06-2016
Auteur Bericht
Zeeuwse Nordic Walking C.
Nordic Walking Instructeur
Nordic Walking Instructeur

BerichtGeplaatst: Zo Aug 02, 2009 11:01    Onderwerp: voor wie nordic walking. Reageer met quote

Voor wie nordic walking en voor wie wandelen zonder de poles of doen we beide.

Wanneer pak ik de poles?.......wanneer ik wandel met mensen die koppen groter zijn.
In mijn geval ben je dat gauw,want ik ben 1.55.
Door de poles,mits hun niet lopen met poles ,kan ik ze bij houden.

Loop ik met mensen van mijn eigen lengte,dan laat ik ze thuis liggen, en het verschil...............................als we beide op normale tempo lopen,niet prestatie gericht op 5 a 6 km p.u., dan loopt iemand met geen gezondheids klachten hetzelfde.

Nu na zoveel jaren les geven,merk ik wel dat mensen met gezondheidsklachten,varierend in artrose,reuma,parkinson, rugklachten enz. heel veel baat bij hebben met lopen met de poles.
Ze lopen rechter,hebben meer balans,ze overbelasten hun gewrichten minder en zo kan je nog wel meer dingen zeggen,waardoor iemand beter loopt.
maar het belangrijkste is "ze bewegen".

Zodra deze personen prestatie gericht worden,komen de klachten weer.
mensen met restless legs kunnen goed een stuk lopen op matig tempo,zodra deze mensen sneller gaan lopen,werkt het averechts.
Deze mensen kunnen met gemak 40 km lopen op gematige snelheid,het zenuwstelsel moet je niet opjagen,maar proberen in rust te houden, dit kan alleen als je rustig loopt.

Nordic walking kan wel in het voordeel werken voor mensen die lange tijd niet meer bewogen hebben,een opstap naar het wandelen zonder poles of met uiteraard.

Als je gaat lang-laufen heb je altijd je poles bij je,anders kom je niet vooruit,je glijd door de loipes heen,een goede techniek houd in dat je
net als bij wandelen moeiteloos door de loipes gaat en als het vlak is dan lukt het zelfs nog zonder poles en bij het wandelen is het precies hetzelfde.

Lang-laufen is in,omdat iedereen het gaat vergelijken met nordic walking,jammer maar helaas is dat niet zo.
Als het vlak is,heb je geluk en als het vlak blijft heb je nog meer geluk,maar in Oostenrijk is het niet vlak en krijg je heel wat meer als alleen de techniek die gelijk staat aan nordic walking.

Het wegduwen van je lijf d.m.v. de poles is iedereen bekend als nordic walker , lang-laufer en skieer.
Maar als je poles gebruikt voor de balans en hakt i.p.v. voorschreidend/glijdend zal je tijdens het lang-laufen /lopen jezelf tegenkomen.
Met lang-laufen zal je cm sneeuw van de lat af moeten halen,een bekend euvel waar je de nederlander herkend in het buitenland.
Tijdens het lopen zal je blijven lopen met kleine pasjes.

Wie gebruikt wel de onderarmtechniek?
Dat zijn de mensen met gezondheidsproblemen,waar we al eerder over hadden.
Deze groep hakt (zachtjes) en lopen met kleine pasjes omdat het anders niet kan vanwege hun balans,gewrichten enz enz.
Zou ik deze mensen op de lang-lauf latten zetten,dan zijn dit de mensen die cm sneeuw vast blijft zitten omdat ze lopen i.p.v. glijden.
Niet omdat ze het niet willen,maar omdat ze het niet kunnen.

In nordic walking zie je het zelfde,daarom zie je grote verschillen.
Als sportdocente zeg ik altijd"ik ben blij als ze bewegen'
Als lang-laufdocente "die nederlanders haal ik er altijd zo uit'
Als sportdocente/aangepast sporten "probeer hoe dan ook ,zonder prestatiegericht te zijn,te lopen op jouw manier"met of zonder poles of beide.
Als yogadocente "geniet
Als sportdocente prestatiegericht "haal eruit ,wat erin zit"

Wat heb ik toch een mooi beroep.

We zien op het ogenblik een rustpauze intreden in de hype Nordic walking.
De die hards zullen blijven lopen met de poles,om wat voor reden dan ook.
Als sportdocente blijf ik alles volgen,want in de sport komt elk jaar wel een hype die blijvend is of langzaam maar zeker verdwijnt.
nordic walking is blijvend,maar niet voor de massa.

Terugkomend op Nijmegen,je moet er niet aan denken dat deze mensen allemaal poles bij zich zouden hebben.
dan zouden er massale valpartijen te zien zijn,ruzie,meeliftend op de poles van je voorganger.
Als voorzitter van de Zeeuwse Nordic Walking Club ,wil ik hiermee zeggen
met en zonder poles is wandelen fijn en zo moet het blijven.

Very Happy Louise,op een rustige zondagmorgen in Zeeland,waar het nu een beetje regent.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur mail
ves
Gast

BerichtGeplaatst: Di Aug 04, 2009 20:08    Onderwerp: Reageer met quote

Klopt wandelen is sowieso fijn met of zonder poles.
Als ik in zuid limburg loop neem ik meestal mijn poles mee.
Met stijgen vind ik ze heel prettig.
Behalve met Maastrichts mooiste omdat we wandelden met mensen zonder poles.
Ben zelf 1.71 dus kan ook goed zonder lopen.
gr ves
Naar boven
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats Reactie    Nordicwalkingforum.nl Forum Index -> Nordic Walking in Zeeland Tijden zijn in GMT + 1 uur
Pagina 1 van 1

Weer voor Nordic Walking?