Nordicwalkingforum.nl Forum Index
Nordicwalkingforum.nl
Het forum voor en door Nordic Walkers (i.s.m. nordicwalking.startpagina.nl)

FAQFAQ   ZoekenZoeken   GebruikerslijstGebruikerslijst   GebruikersgroepenGebruikersgroepen   RegistreerRegistreer 
 ProfielProfiel   Log in om je privé berichten te bekijkenLog in om je privé berichten te bekijken   InloggenInloggen 
 Naar de fotoalbumsNaar de fotoalbums   KalenderKalender Voeg deze site toe aan favorietenVoeg deze site toe aan favorieten

Gebruik van een GPS bij het nordic walken.

Plaats nieuw bericht   Plaats Reactie    Nordicwalkingforum.nl Forum Index -> Nordic Walking materiaal

Handige links:

Markeer 'alles gelezen'
Uitleg 'rankings'
Boeken en DVD's
NWforum.nl T-shirts
Nordic Walking Foto's
Nordic Walking Kalender
NW.startpagina.nl
NW-int.startpagina.nl
rss (forum)

Komende events in de kalender:

Laatste toegevoegde foto's aan de foto-albums:
IJSSELBRUG ZWOLLE, ...
IJSSELBRUG ZWOLLE, ...
Geplaatst door: Ronald Hekkert
12-05-2018
Oudemolen  10 km ...
Oudemolen 10 km ...
Geplaatst door: quib
03-10-2016
Nordic Walking ...
Nordic Walking ...
Geplaatst door: Ronald Hekkert
05-06-2016
Auteur Bericht
quib
Bezeten Nordic Walker
Bezeten Nordic Walker

BerichtGeplaatst: Wo Nov 24, 2010 22:18    Onderwerp: Gebruik van een GPS bij het nordic walken. Reageer met quote

Tijdens tochten/tochtjes en de vierdaagse in Vierhouten, neem ik meestal mijn Garmin GPSmap 60 mee.
Zo kan ik achteraf zien wat mijn bewogen gemiddelde, afstand, route en andere informatie aflezen en ook nog de route op een kaart (b.v. http://www.goxchange.nl/ ) of Google Earth bekijken.
Ook kan ik bijhouden hoe mijn energie, MET's, afgelegde km., tijd en andere informatie zijn, tijdens de tochten.
Helaas tijdens de trainingen in het Panbos op zaterdag, neem ik hem niet mee, omdat het formaat, gewicht en omvang dan bij mij mee gaan tellen.
Bij vochtig weer in het bos en onder een dicht bladerdek, valt de ontvangst soms weg en kan hij even geen sateliet meer vinden. Dit had ik een paar keer tijdens de Spierroute (10 km) bij Spier Drenthe. Om de route dan weer compleet te maken, is wat kennis van wat GPS programmatjes nodig, maar dat is nog niet aan mij besteed. Wink Laughing

Zijn er ook forummers die vaak of soms gebruik maken van een GPS tijdens nordic walking tochten?
Welke GPS-sen gebruiken jullie en doen julie er later wat mee en/of zetten jullie van te voren de route al op de GPS?
Wat is het voordeel van de één, tegenover de andere GPS tijdens het walken met stokken?

Veel mensen hebben voor hun auto al een TomTom of ander merk en op hun telefoon een GPS functie. Met een "outdoor GPS" kun je meer doen, in en uitlezen en nog meer mogelijkheden, die de anderen niet hebben of kunnen.
Of heb ik het mis? Wink Confused

Laughing Een blije Nordic Walker, herken je aan de vliegjes op z’n tanden Laughing
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Bekijk de homepage
ves
Gast

BerichtGeplaatst: Do Nov 25, 2010 14:39    Onderwerp: Reageer met quote

Hoe doe je dat dan Quib?
Je kan hem niet vasthouden lijkt me
Met wandelen zonder stokken heb ik wel mensen gezien die een garmin gebruiken
Dan ook echt als hulp bij de route
Ik heb zelf nog nx op dat gebied
gr Evelyne
Naar boven
Jolijt
Bezeten Nordic Walker
Bezeten Nordic Walker

BerichtGeplaatst: Do Nov 25, 2010 15:58    Onderwerp: Reageer met quote

Een van onze leden neemt wel eens een GPS mee om de route vast te leggen die we gelopen hebben, en achteraf de gemiddelde snelheid etc te bekijken (wel even op stop zetten als je oefeningen gaat doen onderweg Wink ).

Als we een dagtocht gaan maken zet ze de route er ook wel eens in. Je kan hem dan bv op de band van je rugzak vastmaken. Het kijkt wel sneller dan de kaart.
Wij willen ons ook wel eens laten verleiden tot een omweggetje als we een mooi paadje zien. De GPS is dan handig om weer op de vooraf uitgezette route te komen.

Merk en type? Sorry, geen idee!

Zelf vind ik heel stiekem ouderwets kaart-en-kompaswerk eigenlijk nog steeds leuker Laughing Laughing al ga ik wel steeds meer voordelen van de GPS zien.

Een nadeel : zowel GPS-als Tom-Tom gebruikers hebben de neiging er teveel blind op te varen. Als het ding uitvalt (en dat doet-ie! ze vreten batterijen en doen het bv niet in een ravijn - ja ik weet het die heb je weinig in Nederland, maar elders wel!) dan weten ze meteen niet meer waar ze zijn.....

Jolijt
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
quib
Bezeten Nordic Walker
Bezeten Nordic Walker

BerichtGeplaatst: Do Nov 25, 2010 21:31    Onderwerp: Reageer met quote

Nee vasthouden hoef je hem niet de hele tijd Ves, alleen om hem nauwkeuriger of bij kruisingen te kijken. Er zit aan de achterzijde een knoopje waar je een klip/knijpertje aan kunt zetten voor aan je (rugzak)(heuptas)riem te klemmen.
Dit knopje is voor alle/meeste bevestigeng steunen aan fiets, motor of in de steunen van de auto.

Tussen 3 kabel aansluitingen. . . . . . . . . . . . . . . . . . Riemclip.

Je moet ook niet blindvaren op een GPS, naast kaart en kompas in je rugzak, kun je heel goed vaststellen waar je bent en waar je naar toe gaat. De nieuwere GPS-sen hebben een betere SiRFstar III antenne en die hebben "bijna" altijd en overal berijk.
Je moet het internet even afstruinen Wink om een nieuwere GPS voor een schappelijke prijs te krijgen.
Het is ook leuk om bijvoorbeeld een schat geocaching op je tocht in te bouwen of die zelf te verstoppen, wel de coördinaten (link) opgeven natuurlijk.

Laughing Een blije Nordic Walker, herken je aan de vliegjes op z’n tanden Laughing
Naar boven
rob4eyes
Aankomend Nordic Walker
Aankomend Nordic Walker

BerichtGeplaatst: Di Dec 07, 2010 22:02    Onderwerp: gebruik gps bij het nordicen Reageer met quote

Voor het eerst sinds lange tijd heb ik dit forum weer eens bezocht. Zag hier de vraag over het lopen met gps. In 2007 (!) had ik ook al eens geïnformeerd naar ervaringen met een gps.
Nu, 3 jaar later, heb ik er eindelijk één aangeschaft. Het is de Garmin 60CSx geworden. Deze heeft een goede SIRFStar III ontvanger en heb tot nu toe eigenlijk altijd bereik. Iedere zaterdagochtend (en in de zomer donderdagavond) lopen we met een groep diverse uitgepaalde routes in de omgeving van Ede. Behalve mijn poles heb ik altijd een fototoestel en mijn gps bij me. Ik berg ze op in mijn heuptas. De gps gebruik ik om de gelopen route en andere gegevens vast te leggen. Deze zet ik met de foto's op een site die ik bijhoud van onze tochten (www.debosrand.robr.nl).
Tijdens de vakantie hebben we op vreemd terrein gelopen en zijn soms verdwaald. Als je het beginpunt hebt vastgelegd is het mbv het kompas geen enkel probleem de weg terug te vinden. Ik kijk er alleen op bij kruispunten om te zien welke kant ik op moet. Tot nu toe heb ik nog geen routes gedownload, maarda is wel de bedoeling in de toekomst.
Heb nog geen moment spijt gehad van de aankoop. Het is een geruststellend idee dat je altijd weer bij het beginpunt terug kunt komen als je op vreemd terrein loopt.
Naar boven
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats Reactie    Nordicwalkingforum.nl Forum Index -> Nordic Walking materiaal Tijden zijn in GMT + 1 uur
Pagina 1 van 1

Weer voor Nordic Walking?