Nordicwalkingforum.nl Forum Index
Nordicwalkingforum.nl
Het forum voor en door Nordic Walkers (i.s.m. nordicwalking.startpagina.nl)

FAQFAQ   ZoekenZoeken   GebruikerslijstGebruikerslijst   GebruikersgroepenGebruikersgroepen   RegistreerRegistreer 
 ProfielProfiel   Log in om je privé berichten te bekijkenLog in om je privé berichten te bekijken   InloggenInloggen 
 Naar de fotoalbumsNaar de fotoalbums   KalenderKalender Voeg deze site toe aan favorietenVoeg deze site toe aan favorieten

Nordic Sports Therapeut

Plaats nieuw bericht   Plaats Reactie    Nordicwalkingforum.nl Forum Index -> Nordic Walking algemeen

Handige links:

Markeer 'alles gelezen'
Uitleg 'rankings'
Boeken en DVD's
NWforum.nl T-shirts
Nordic Walking Foto's
Nordic Walking Kalender
NW.startpagina.nl
NW-int.startpagina.nl
rss (forum)

Komende events in de kalender:

Laatste toegevoegde foto's aan de foto-albums:
IJSSELBRUG ZWOLLE, ...
IJSSELBRUG ZWOLLE, ...
Geplaatst door: Ronald Hekkert
12-05-2018
Oudemolen  10 km ...
Oudemolen 10 km ...
Geplaatst door: quib
03-10-2016
Nordic Walking ...
Nordic Walking ...
Geplaatst door: Ronald Hekkert
05-06-2016
Auteur Bericht
Vitalnowa
Aankomend Nordic Walker
Aankomend Nordic Walker

BerichtGeplaatst: Ma Mrt 28, 2011 10:31    Onderwerp: Nordic Sports Therapeut Reageer met quote

NIEUW

Vitalnowa geeft sinds kort de opleiding Nordic Sports Therapeut. Deze opleiding is bedoeld voor Nordic Walking Instructeurs die les willen geven aan mensen met diverse fysieke beperkingen, zoals hartpatienten, diabetici, kankerpatienten, obesitas, mensen met heup- of knieprothesen enz. enz.

Indien u interesse heeft om met deze (zeer gemotiveerde) categorie cursisten op een verantwoorde manier te gaan werken, meldt u dan aan op de website :

www.vitalnowa.nl
Wij nemen dan contact met u op over cursusdata e.d
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur mail Bekijk de homepage
Paddington
Fanatiek Nordic Walker
Fanatiek Nordic Walker

BerichtGeplaatst: Ma Mrt 28, 2011 10:45    Onderwerp: Reageer met quote

Wordt het Nordic Walking nu steeds meer en vaker gebombardeerd tot dé sport voor mensen met een beperking?

Ik weet intussen beter, maar ik kan mij voorstellen dat een jong en gezond iemand hierdoor niet gauw zal kiezen voor Nordic Walking.

Ik beleef veel plezier aan het Nordic Walking!! Dat is voor mij genoeg.

Nordic Walking is en blijft tóch veel meer Very Happy Very Happy Very Happy

Groetjes, Susan
Jolijt
Bezeten Nordic Walker
Bezeten Nordic Walker

BerichtGeplaatst: Ma Mrt 28, 2011 11:28    Onderwerp: Reageer met quote

Ach. ik weet het niet. Het hangt er ook vanaf hoe de "valide" nordiccers zich presenteren. Zwemmen is toch ook een revalidatiesport bij uitstek en daar hangt geen negatief imago aan.
Ik vind het juist wel mooi dat met deze sport mensen weer aan het bewegen komen die dat anders niet zouden doen.

Met (een deel van) ons cluppie promoten wij de sportieve variant. En ja, heel jammer, het is soms knokken tegen het negatieve beeld maar dat doe ik met liefde Laughing Laughing .

En ik zag in het andere topic dat Vitalnowa zich ook richt op de schooljeugd, wat een super initiatief!

Jolijt
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
Paddington
Fanatiek Nordic Walker
Fanatiek Nordic Walker

BerichtGeplaatst: Ma Mrt 28, 2011 17:42    Onderwerp: Reageer met quote

Op de site van Vitalnowa heb ik gelezen dat deze uitgaat van de Alfa techniek. Ik begrijp dat er in de Alfa techniek nog slechts weinig instructeurs zijn met een aantekening om cursus te geven aan mensen met fysieke problematiek.

Bij de techniek van de INWA zijn al vele instructeurs opgeleid om aan deze doelgroep een basiscursus te geven.

Mooi initiatief om kinderen in aanraking te brengen met het Nordic Walking.

Over techniek gesproken, ik praatte onlangs met een vrouw die in Oostenrijk lessen heeft gehad in Nordic Walking. Bij deze techniek zijn de de stokken een stuk korter, niveau van je taille in plaats van met je arm in 90 graden.
Met deze techniek is een lange uitzwaai amper of niet mogelijk, omdat dan je stokken te kort zijn. Voor mijn gevoel kun je met deze techniek je ook minder afzetten met de stokken.
Ik had dit nog nooit eerder gezien.

Als iemand deze techniek met kortere stokken herkent, ben ik wel benieuwd naar de naam van deze techniek (googlen).

Wat is trouwens het verschil tussen de Alfa techniek en de Inwa techniek?

Groetjes, Susan
quib
Bezeten Nordic Walker
Bezeten Nordic Walker

BerichtGeplaatst: Ma Mei 02, 2011 13:28    Onderwerp: Reageer met quote

Erg leuk de Nordic Walking Song op de site van Vitalnowa.
Zet wel het geluid op je computer aan.

=========================
@ Susan, informatie over de ALFA techniek, of misschien had je dat inmiddels gevonden.

(Bron en informatie ALFA techniek,
http://www.vitalnowa.nl/nwin/alfa.htm )

Kenmerken van de Alfa techniek
Het woord ALFA is een afkorting van een aantal begrippen die de opvallende kenmerken van deze techniek omschrijven.

A
(attention) Een attente, rechte houding van het lichaam.

L
(long arm) Gesterkte arm, zowel bij de inzet vóór het lichaam alsook de afduwfase achter het lichaam.

F
(flat pole) Vlakke stok (d.w.z. de pole wordt ingezet onder een hoek van 60º t.o.v. de bodem). De punt van de stok exact onder het zwaartepunt van het lichaam.

A
(adapted steps) Aangepaste paslengte, behorend bij de lichaamslengte. Alleen de Alfa techniek, mits op de goede wijze uitgevoerd, garandeert een optimaal rendement.

Laughing Een blije Nordic Walker, herken je aan de vliegjes op z’n tanden Laughing
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Bekijk de homepage
Paddington
Fanatiek Nordic Walker
Fanatiek Nordic Walker

BerichtGeplaatst: Ma Mei 02, 2011 18:14    Onderwerp: Reageer met quote

Quib,
Dank je wel voor de informatie over de Alfa techniek.

Wat is nu precies het verschil tussen de INWA techniek en de Alfa techniek?
Geeft de INWA techniek geen optimaal rendement?

Groetjes, Susan
quib
Bezeten Nordic Walker
Bezeten Nordic Walker

BerichtGeplaatst: Ma Mei 02, 2011 20:37    Onderwerp: Reageer met quote

Ben natuurlijk geen instructeur of deskundige op dit gebied.
Maar enkele verschillen zie ik bijvoorbeeld in o.a.

L. in de gestrekte arm, bij de "gewone" techniek is de arm iets ontspannen gebogen.
F. De stok wordt iets naar achter geplaatst bij de afzet van de "gewone" techniek.
A. De kaarsrechte houding en de paslengte, is voor een aantal mensen moeilijker, dus verval je weer in de "gewone" techniek.

Een aantal mensen, ook die ik ken van het Forum, lopen al deze ALFA techniek en hebben een zeer mooie en statige houding, misschien van nature of ook aangeleerd en lopen dan ook met een stevige pas en snelheid.

Hopelijk en misschien kan een instructeur Henk of Jerna van Vitalnowa, hier op het Forum het wat beter uitleggen en/of verwoorden.

Laughing Een blije Nordic Walker, herken je aan de vliegjes op z’n tanden Laughing
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Bekijk de homepage
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats Reactie    Nordicwalkingforum.nl Forum Index -> Nordic Walking algemeen Tijden zijn in GMT + 1 uur
Pagina 1 van 1

Weer voor Nordic Walking?