Nordicwalkingforum.nl Forum Index
Nordicwalkingforum.nl
Het forum voor en door Nordic Walkers (i.s.m. nordicwalking.startpagina.nl)

FAQFAQ   ZoekenZoeken   GebruikerslijstGebruikerslijst   GebruikersgroepenGebruikersgroepen   RegistreerRegistreer 
 ProfielProfiel   Log in om je privé berichten te bekijkenLog in om je privé berichten te bekijken   InloggenInloggen 
 Naar de fotoalbumsNaar de fotoalbums   KalenderKalender Voeg deze site toe aan favorietenVoeg deze site toe aan favorieten

rugpijn na nordic walking

Plaats nieuw bericht   Plaats Reactie    Nordicwalkingforum.nl Forum Index -> Nordic Walking techniek

Handige links:

Markeer 'alles gelezen'
Uitleg 'rankings'
Boeken en DVD's
NWforum.nl T-shirts
Nordic Walking Foto's
Nordic Walking Kalender
NW.startpagina.nl
NW-int.startpagina.nl
rss (forum)

Komende events in de kalender:

Laatste toegevoegde foto's aan de foto-albums:
IJSSELBRUG ZWOLLE, ...
IJSSELBRUG ZWOLLE, ...
Geplaatst door: Ronald Hekkert
12-05-2018
Oudemolen  10 km ...
Oudemolen 10 km ...
Geplaatst door: quib
03-10-2016
Nordic Walking ...
Nordic Walking ...
Geplaatst door: Ronald Hekkert
05-06-2016
Auteur Bericht
Nicole
Aankomend Nordic Walker
Aankomend Nordic Walker

BerichtGeplaatst: Vr Nov 04, 2005 13:33    Onderwerp: rugpijn na nordic walking Reageer met quote

Ik doe sinds 3 maanden NW.
De cursus intussen afgerond en loop wekelijks 2 keer met de trainingsgroep in Helmond.
Het valt me op dat ik na elke training last heb van lage rugpijn.
Moet er bij melden dat ik een bovengemiddeld stijve rug heb.
Weet niet of het komt door een verkeerde techniek.
Of is het het losraken van die stijve spieren.
Daarvoor is 3 maanden toch wel lang, lijkt me.
Kan iemand me iets meer vertellen.
Alvast bedankt.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur mail
anjo
Beginnend Nordic Walker
Beginnend Nordic Walker

BerichtGeplaatst: Vr Nov 04, 2005 13:53    Onderwerp: Re: rugpijn na nordic walking Reageer met quote

Nicole schreef:
Ik doe sinds 3 maanden NW.
De cursus intussen afgerond en loop wekelijks 2 keer met de trainingsgroep in Helmond.
Het valt me op dat ik na elke training last heb van lage rugpijn.
Moet er bij melden dat ik een bovengemiddeld stijve rug heb.
Weet niet of het komt door een verkeerde techniek.
Of is het het losraken van die stijve spieren.
Daarvoor is 3 maanden toch wel lang, lijkt me.
Kan iemand me iets meer vertellen.
Alvast bedankt.

Hallo Nicole,

welkom op het forum. Vervelend dat je van het lopen rugklachten krijgt. Daar heb ik geen ervaring mee. Zelf had ik wel na een maand of 2 opeens last van mijn linkerheup; nadat de cursus afgelopen was, ging ik opeens meer, langer en vaker trainen en dat heb ik waarschijnlijk niet voldoende opgebouwd. Na even een stapje terug te hebben gedaan en het tempo conform de lessen te houden, ging het steeds beter en nu (1 maand later) ben ik er vanaf.
Ik ben absoluut geen expert op medisch of fysiek gebied, maar heb zelf door veel sporten wel vaak met blessures te maken gehad. Daarom toch een vrijblijvende tip.
Heb je je klachten al besproken in de trainingsgroep en wat zeggen die ervan (bij mijn trainingsgroep is mijn instructeur tevens begeleider van die groep en dat is mijn eerste vraagbaak, bij jou ook?).
Misschien kun je ook proberen even gas terug te nemen. En goed opletten dat je je buikspieren aanspant bij het lopen. Eventueel kun je overwegen een techniek-check te doen bij een instructeur die ook speciale groepen met rugklachten begeleid. Een ding moet je niet doen, en dat is te lang doorgaan met pijnklachten. Dan liever een arts of fysio raadplegen.
Heel veel sterkte ermee en hopelijk binnenkort ook voor jou weer veel plezier met stokstruinen.

Groetjes

Anjo
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
collinneke
Beginnend Nordic Walker
Beginnend Nordic Walker

BerichtGeplaatst: Za Nov 05, 2005 8:59    Onderwerp: Reageer met quote

Hoi Nicole,

het kan zijn, zoals anjo zegt, dat je je buikspieren niet goed genoeg aanspant. Het kan ook zijn, dat je passen juist te groot of te klein zijn.
Ik had dat namelijk ook. Ik maakte mijn passen te klein en kreeg daardoor kramp in mijn onderbeen en een wat lage rugpijn.

Maar zakt de rugpijn snel weg, naar de training.. Want het kan natuurlijk ook een reactie zijn van je spieren...doordat deze wat los gaan komen.
Maar als de pijn langer aan houd, is dit niet het geval...

En het kan zeker geen kwaad om er met een deskundige over te hebben.
Doe het op tijd, voordat je er meer last van ga krijgen.

Groetjes colinda
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Bekijk de homepage
Nicole
Aankomend Nordic Walker
Aankomend Nordic Walker

BerichtGeplaatst: Za Nov 05, 2005 13:31    Onderwerp: Reageer met quote

Bedankt voor jullie reacties.
Ik denk dat ik toch maar eens contact opneem met de instructeur waarvan ik les heb gehad.
De rugpijn houdt de hele week aan, omdat het na de training niet weggaat. Ik loop 2 keer per week, dus blijft de rugpijn aanhouden.
Ik heb al geprobeerd mijn bekken meer te kantelen, maar het heeft nog niet geholpen. Nu weer rugpijn van de training van vanochtend.
Toch het beste om deskundige hulp in te roepen.
Loop ze!!!
Groetjes Nicole
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur mail
Hedda
Beginnend Nordic Walker
Beginnend Nordic Walker

BerichtGeplaatst: Ma Nov 07, 2005 9:58    Onderwerp: Reageer met quote

Hoi Nicole,

Sinds ik extra aandacht besteed aan de cooling down behoort rugpijn bij mij tot het verleden. Met name de oefening waarbij je de stokken als een rekstok boven je hoofd vasthoudt en dan met een diepe zucht naar je tenen brengt terwijl je voorover buigt en "hangt" aan je wervels vind ik heerlijk na een lange wandeling. Je kunt ook je stokken een meter voor je voeten zetten, kont naar achter en armen strekken. Maar vooral moet je inderdaad je instructeur vragen welke oefeningen voor jou het beste zouden zijn.

Succes!

Groetjes
Hedda
Naar boven
Pieter
Gast

BerichtGeplaatst: Ma Nov 07, 2005 19:25    Onderwerp: Lage rugpijn Reageer met quote

Hallo Nicole,

De lage rugpijn kan ook veroorzaakt worden doordat te rechtop loopt.
Door je houdeing tijdens het lopen zodanig aan te passen dat je iets voorover hangt heb je veel kans dat je geen rugpijn meer hebt.

Tevens is het belangrijk om na het lopen een goede cooling down te doen.

Succes

Pieter
Naar boven
lizzie
Beginnend Nordic Walker
Beginnend Nordic Walker

BerichtGeplaatst: Ma Nov 14, 2005 17:18    Onderwerp: Reageer met quote

Heej! Teovallig dat jij dat net gepost hebt Pieter!
Ik las het berichtje van Nicole en dit was dus ook wat mij mij het probleem was. Ik liep teveel rechtop en kon daardoor ook niet genoeg de armen naar achteren zwaaien. En die lage rugpijn dus. Nu loop ik iets naar voren gebogen waardoor mijn armen veel makkelijker in rechte lijn naar achteren zwaaien, én mijn rugpijn weg is!
Elly.K
Beginnend Nordic Walker
Beginnend Nordic Walker

BerichtGeplaatst: Ma Nov 14, 2005 18:40    Onderwerp: Reageer met quote

Waarmee dus weer bewezen is dat rugpijn een gevolg is van een verkeerde houding tijdens het lopen en/of geen goede cooling down.
Ik had de eerste paar keren toen we op cursus zaten ook last van rugpijn, dacht dat het te maken had met de andere spieren die ik gebruikte. De instructeur hielp me snel uit de droom en vertelde waar ik op moest letten. Sindsdien heb ik ook geen last meer gehad van mijn rug.
Naar boven
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats Reactie    Nordicwalkingforum.nl Forum Index -> Nordic Walking techniek Tijden zijn in GMT + 1 uur
Pagina 1 van 1

Weer voor Nordic Walking?