Nordicwalkingforum.nl Forum Index
Nordicwalkingforum.nl
Het forum voor en door Nordic Walkers (i.s.m. nordicwalking.startpagina.nl)

FAQFAQ   ZoekenZoeken   GebruikerslijstGebruikerslijst   GebruikersgroepenGebruikersgroepen   RegistreerRegistreer 
 ProfielProfiel   Log in om je privé berichten te bekijkenLog in om je privé berichten te bekijken   InloggenInloggen 
 Naar de fotoalbumsNaar de fotoalbums   KalenderKalender Voeg deze site toe aan favorietenVoeg deze site toe aan favorieten

Les of geen les?
Ga naar Pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5  Volgende

Plaats nieuw bericht   Plaats Reactie    Nordicwalkingforum.nl Forum Index -> Nordic Walking techniek

Handige links:

Markeer 'alles gelezen'
Uitleg 'rankings'
Boeken en DVD's
NWforum.nl T-shirts
Nordic Walking Foto's
Nordic Walking Kalender
NW.startpagina.nl
NW-int.startpagina.nl
rss (forum)

Komende events in de kalender:

Laatste toegevoegde foto's aan de foto-albums:
Oudemolen  10 km ...
Oudemolen 10 km ...
Geplaatst door: quib
03-10-2016
Nordic Walking ...
Nordic Walking ...
Geplaatst door: Ronald Hekkert
05-06-2016
Alles in de hand, ...
Alles in de hand, ...
Geplaatst door: Ronald Hekkert
05-06-2016

Ben je begonnen met één of meerdere lessen bij een instructeur?
Ja, da's immers de beste manier om te beginnen
83%
 83%  [ 74 ]
Ja, want dat is gezelliger
1%
 1%  [ 1 ]
Ja, om een andere reden (vertel!)
6%
 6%  [ 6 ]
Nee, met een boekje en/of DVD zelf begonnen
6%
 6%  [ 6 ]
Nee, want er is/was geen instructeur hier in de buurt
0%
 0%  [ 0 ]
Nee, om een andere reden (vertel!)
2%
 2%  [ 2 ]
Totaal aantal stemmen : 89

Auteur Bericht
Caro
Bedreven Nordic Walker
Bedreven Nordic Walker

BerichtGeplaatst: Vr Sep 22, 2006 19:59    Onderwerp: Reageer met quote

Dit gaat niet helemaal op vind ik. Het is nuttig als iemand die ervoor op is geleid naar je kijkt en aanwijzingen geeft, want zelf zie of voel je niet altijd wat je fout doet of wat er (en vooral hoe het) anders kan. Een instructeur kan ook in specifieke gevallen, zoals bij bekkeninstabiliteit of hypermobiliteit, nuttige adviezen geven over hoe je de techniek toegesneden op die individuele situatie kunt toepassen. En ja, je hebt vast 'instructeurs' die hun leerlingen als 'inkomen' zien. Maar de meesten zijn heel gedreven en deskundig.
Ik geloof best dat sommigen in staat zijn om naar een video te kijken en door dat na te doen ook leren NW-en. Maar je mist feedback. En als ik zie hoeveel mensen er ronduit verkeerd lopen, dan denk ik echt dat les niet overbodig is.

Maar er is nog iets: Als het over autorijden gaat, is (bijna) iedereen het erover eens dat je dat moet leren bij een rijschool. Niemand die het in zijn hoofd haalt om die "niet objectief" te noemen. Per slot van rekening moet je wel veilig rijden want je kunt met jouw auto het leven van anderen en jezelf op het spel zetten. Dat is met NW niet zo. Maar je hebt wel te maken met je lijf dat je op een goede manier moet gebruiken omdat je het anders kunt beschadigen. In het gunstigste geval heb je dan geen hinder van een verkeerd toegepaste techniek. In een minder gunstig geval krijg je last van je gewrichten. En zoals een rijbewijs geen garantie is om nooit een ongeluk te krijgen, is NWles dat ook niet om nooit een blessure op te lopen. Maar de kans erop wordt wel kleiner.
Heerda
Beginnend Nordic Walker
Beginnend Nordic Walker

BerichtGeplaatst: Vr Sep 22, 2006 22:48    Onderwerp: Reageer met quote

Dat schreef ik dus... Lessen zijn aan te bevelen...
Fer.
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur mail Bekijk de homepage
Alithia
Beginnend Nordic Walker
Beginnend Nordic Walker

BerichtGeplaatst: Zo Sep 24, 2006 17:07    Onderwerp: Reageer met quote

Na de eerste keer (zonder les) te hebben gelopen met stokken had ik al wel door dat les onontbeerlijk was.

Daarom heb ik een aantal privélessen genomen. Grappige dingen ontdek je dan. Bijvoorbeeld dat je linkerarm wel 10 cm verder zwaait dan je rechter, terwijl je er zelf van overtuigd bent dat je symmetrisch loopt! Na 4 lessen vond ik het wel even mooi, nu doe ik het zelf. Nog steeds werk ik aan mijn techniek, telkens weer een ander stukje, de afzet, de stokzwaai, de rompdraai etc. Omdat ik fibromyalgie heb moet ik extra zuinig op mijn lijf zijn en kan ik me geen spierblessures veroorloven.

Mijn gezondheid is er enorm op vooruit gegaan (zie ook het topic Hah! Het werkt!)

Conclusie: les is een aanrader!

Alithia
Heerda
Beginnend Nordic Walker
Beginnend Nordic Walker

BerichtGeplaatst: Ma Sep 25, 2006 8:16    Onderwerp: Reageer met quote

Het probleem is dat je jezelf niet kunt zien... er kunnen natuurlijk fouten insluipen. Dus af en toe met een groepje of met een metgezel met verstand.. is zinvol.
Fer
Heerda
Beginnend Nordic Walker
Beginnend Nordic Walker

BerichtGeplaatst: Di Dec 05, 2006 14:21    Onderwerp: Reageer met quote

Wij propageren NW als één van de mogelijkheden om meer te bewegen. Vrienden van ons hadden goede poles gekocht en waren zeer tevreden over hun ervaringen. Door de stokken konden zij beter lopen en ze werden minder snel moe... Van vroegere loopklachten hadden ze nu geen last.

Dat je voor NW een bepaalde techniek moest toepassen wisten ze niet. We zijn toen (hoewel we geen 'deskundigen' zijn) een uurtje met ze gaan oefenen met als resultaat dat ze er nu nog meer plezier in hebben als daarvoor.
Helaas (vind ik) willen ze (nog) geen lessen nemen. Ze hebben er geen tijd voor... maar dat is natuurlijk een kwestie van prioriteit. Ze zijn niet voor niets al lang gepensioneerd. Zo hebben we al heel wat mensen aan het 'Nordic Walking' gekregen... Maar aan les nemen zijn ze nog toegekomen. Omdat we zelf geen les hebben gehad zijn we wat dat betreft natuurlijk ook geen goede raadmeester.
ves
Gast

BerichtGeplaatst: Di Dec 05, 2006 14:25    Onderwerp: Reageer met quote

Wij hebben ook 6 lessen van 1,5 uur gehad.
We hadden ook kunnen kiezen voor 8x 1 uur.
Ik vond 6 uur ruim voldoende om de techniek te leren Very Happy
Naar boven
Beheerder
Site Admin
Site Admin

BerichtGeplaatst: Di Dec 05, 2006 15:01    Onderwerp: Reageer met quote

ves schreef:
Wij hebben ook 6 lessen van 1,5 uur gehad.
We hadden ook kunnen kiezen voor 8x 1 uur.
Ik vond 6 uur ruim voldoende om de techniek te leren Very Happy

Wat heb je in/met de resterende 2 lessen van 1,5 uur gedaan dan? 6x1,5 is toch 9 uur in totaal?

Raymond
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur mail Bekijk de homepage MSN Messenger
ves
Gast

BerichtGeplaatst: Di Dec 05, 2006 15:08    Onderwerp: Reageer met quote

Ja je kan goed rekenen Very Happy Very Happy Very Happy
6 uur moet 6x zijn
Laatste les niet veel nieuwe dingen geleerd.
Meer het inslijpen van wat je geleerd hebt en controleren
Naar boven
Pientje
Beginnend Nordic Walker
Beginnend Nordic Walker

BerichtGeplaatst: Di Dec 05, 2006 19:13    Onderwerp: Reageer met quote

Zoals ik al eerder zei, heb ik eerst lessen gevolgd, en loop nu regelmatig met de loopgroep die de instucteur is begonnen: iedereen die de cursus heeft afgerond mag meedoen, dus de groep groeit vanzelf, en op zaterdag of zondagochtend lopen we met elkaar en de instructeur, zodat de techniek bijgestuurd kan worden, en we af en toe ook eens iets anders doen, zoals interval, of veel huchtjes o.i.d. Plus dat het gewoon gezellig is met een groep!
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
ves
Gast

BerichtGeplaatst: Di Dec 05, 2006 19:25    Onderwerp: Reageer met quote

Oh wat leuk dat dat kan Very Happy
Wou dat ik een vaste groep in Roermond had
Naar boven
Sofie
Gast

BerichtGeplaatst: Vr Jan 12, 2007 4:18    Onderwerp: Reageer met quote

IK heb dus net gestemd voor ja om een andere reden en die is ik heb geen zin in blessures Elke sport heeft zo een techniek en ik heb geen zin in plezierig buiten te zijn en dan een blessure te krijgen en binnen te moeten zitten. Ik begin over ruim een week met de cursus. Kan niet wachten maar het geeft mij wel de tijd om her en der op het forum veel informatie op te doen.

Grtjs, S
Naar boven
ves
Gast

BerichtGeplaatst: Vr Jan 12, 2007 9:55    Onderwerp: Reageer met quote

Goeie zaak sms Very Happy
Wens je veel plezier met de lessen
Naar boven
Sofie
Gast

BerichtGeplaatst: Vr Jan 12, 2007 12:26    Onderwerp: Reageer met quote

ves schreef:
Goeie zaak sms Very Happy
Wens je veel plezier met de lessen

dank je!!

Nog acht nachtes slapen. Very Happy

Grtjs, S
Naar boven
pim
Nordic Walking Instructeur
Nordic Walking Instructeur

BerichtGeplaatst: Ma Jan 15, 2007 0:46    Onderwerp: Reageer met quote

Het gegeven dat nordicwalking voor veel mensen ook met klachten geschikt is klopt maar!
Dan wel na het volgen van les van een deskundig instructeur.
Feedback en correcties zijn erg belangrijk.
Er zijn mensen met klachten die zelf op pad gaan zonder een les gevolgd te hebben of ze leren het " van de buurvrouw "die al les heeft gehad.
En dan ontstaan de blessures.
Wanneer je de techniek niet goed uitvoerd kunnen de klachten op gaan spelen en er kunnen dan juist blessures ontstaan.
Vooral bij schouder/elleboog ,nek en rugklachten geeft het niet goed uitvoeren van de techniek problemen als gevolg van oa overbelasting na nordicwalking.
Terwijl bij een juist uitgevoerde techniek van het nordicwalking deze klachten niet onstaan of zelfs herstellen .
Ik zie in de praktijk (oa revalidatie centrum) mensen nordicwalken die normaal niet eens 5 minuten klachten vrij kunnen wandelen.
Die na zorgvuldige opbouw van lessen een 1/2 uur tot een uur kunnen nordicwalken en daar erg veel voldoening uithalen.
Daarom mijn advies neem les.

groeten
Pim
Naar boven
Pientje
Beginnend Nordic Walker
Beginnend Nordic Walker

BerichtGeplaatst: Ma Jan 15, 2007 19:15    Onderwerp: Reageer met quote

Dat is mijn ervaring ook Pim.
Na een kort stuk lopen zonder stokken heb ik al gauw last van mijn heupgewrichten, maar met de stokken totaal niet, zelfs niet na tochten van 10 tot 20 km.
En door het trainen worden mijn spieren dusdanig sterker, dat ik zonder de stokken ook steeds verder pijnloos kan lopen.
Naar boven
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats Reactie    Nordicwalkingforum.nl Forum Index -> Nordic Walking techniek Tijden zijn in GMT + 1 uur
Ga naar Pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5  Volgende
Pagina 4 van 5

Weer voor Nordic Walking?